H
Ska tömma ett hus i år. Hus ska säljas och en lägenhet ska införskaffas. Tänkte börja med en grovstädning av husets bra och ha saker till en början så att inte allt kommer på engång när väl stora flytten sker i höst.

Står i valet och kvalet att hyra en container a 22 kubik för 9100 kr eller åka till återvinningen med släpvagn en massa ggr t/r med köbildning / sortering osv som en mindre rolig bonus. Det är ca 5 km enkel väg till återvinningen. Men för den skull lär varje tömmning ta 1 timme t/r.

Hur har ni andra gjort när ni ska tömma hus efter lång tids boenden.
 
Är det inte helt oanvändbara saker, testa att ta en bild och lägg ut på bortskankes.se eller liknande. Med instruktioner om att bara komma och hämta på angiven plats om du vill slippa administration. Det som är borta är borta 🙂
 
  • Gilla
Berndtan och 8 till
  • Laddar…
namnbyte
Är det grejer någon kan ha användning av? Ut med allt på tomten & inlägg i facebook-grupper att folk kan komma och hämta vad de vill ha. Blir det mycket kvar så skicka överblivet i container.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Container alla dagar i veckan. Men det beror ju helt på hur du värderar din fritid och hur plågsamt du upplever det att köa med andra människor på återvinningen. Vissa har ju detta som ett fritidsnöje och då är ju valet lätt.

Kolla på kommunens hemsida om de inte finns ett kommunalt ramavtal för fastighetsägarna med någon containerfirma. Så var det i mitt fall med ett dödsbo och priset sjönk från dessa fantasisummor till 3000 kr när man vid beställningen hos firman nämnde de magiska "kommunens avtal". Missade man det upplägget blev det fullpris.
 
  • Gilla
Elsparv och 11 till
  • Laddar…
Jag hjälpte mamma med att tömma sitt hus genom att fota grejer som hade ett stort värde (någon tusenlapp), la ut på blocket och skrev bortskänkes mot att man hämtade allt. 2 kom och skulle hämta delar av bohaget men fick vända då de vägrade ta allt. Det dröjde dock inte länge innan en kom och hämtade allt.

Dvs, mitt tips, kolla om någon vill göra jobbet. Bara för att man själv inte ser ett värde i grejer kan andra göra det. Billig check iaf. Var tydlig vad som skänkes och vilket upplägg du har. Lycka till!
 
  • Gilla
Berndtan och 5 till
  • Laddar…
H
Bra tips om kommunen Clas, tack.

Ang skänkes.
Man ska orka ha en massa folk som springer i huset också som gör en massa märken när dom ska bära ut möbler osv. Har även pratat med "loppis" folk och dom säger att vanliga möbler har inget världe för dom då deras lager redan är fulla redan av vanliga möbler.
 
H H-Thomasson skrev:
Bra tips om kommunen Clas, tack.

Ang skänkes.
Man ska orka ha en massa folk som springer i huset också som gör en massa märken när dom ska bära ut möbler osv. Har även pratat med "loppis" folk och dom säger att vanliga möbler har inget världe för dom då deras lager redan är fulla redan av vanliga möbler.
skänkes är vädrelöst som du säger ska stå där och vänta på folk som aldrig dycker upp när dom ska vara där container har jag hyrt vid 2 flyttar nu så jävla smidigt att inte behöva sortera

 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grannskapet har upprepade gånger försökt sälja sina gamla prylar på loppis och priserna där är ju så låga att det i princip allt är gratis. Trots detta kanske man lyckas sälja någon hundradel av vad som finns i ett normalt hem.

Vi har alla levt i materiellt överflöd och konsumtionssamhälle så länge nu att gamla saker inte längre har något värde. Tror man det är det dags att börja justera sin värdering av saker till samtidens.
 
  • Gilla
Flamman och 4 till
  • Laddar…
Beror kanske på var man bor också. En av mina föräldrar bodde i ett typiskt område med mycket sommarturister och sommarboende. När de sålde sitt hus så hade de loppis och sålde prylar för över 50 000 kr. Det bekostade hela flytten med flyttfirma och flyttstädning men det var också ett par veckor de hade loppstält i trädgården. I slutet kom en "professionell" loppisägare och tog allt. De hade mycket verktyg och maskiner, typiskt sånt som många vill ha till sommarhuset.

När jag varit på auktioner i området så var det väldigt tydligt att antika möbler typ stora ekskåp osv var helt intressanta, ingen bjöd. Men våningssängar och annat bra till sommarhus kunde det bli budkrig på. Finns inte heller någon Ikea inom rimligt avstånd, det påverkar säkert..

Men ofta är det svårt att ge bort saker, har själv försökt vid några tillfällen och ibland går det bra, ibland inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sedan finns det företag som tömmer, städar och säljer åt en. Men det krävs ju att det finns saker som har ett värde för att det inte bara ska bli en utgift. Det gjorde min mor med garaget efter att hennes gubbe hade lämnat in. Dock hade han förmodligen mästerskapstitel i tetris med tanke på allt som han hade fått plats med... Så det blev en del pengar trots att de fyllde upp sin lastbil fler gånger än de hade hoppats på. Jag var med för att ställa undan det som var "husets reservdelar" vilket innebar att det ändå blev kvar en massa.
Hade jag varit i ditt läge så hade jag nog valt att kolla på containern för det tar tid att sortera, bära ut, packa släp och bil, åka till åvc, lämpa det på rätt plats, åka hem, upprepa proceduren. Och det är svårt att låta bli att fastna i minnen och tankar över det man försöker rensa.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker att det beror på hur du vill göra jobbet. När jag hyrde container vid renovering så fick den stå där en vecka, sen kostade det extra. Vill man rensa lite då och då så är kanske en tur till åvc/v lagom. Eller rensa och lagra det som ska slängas i ett rum. Dock tråkigt att bo i.
Beroende på vad du vill slänga kan bigbags vara ett alternativ där du inte har någon tidspress
 
Container helt klart.
Det tar längre tid att administrera bortskänkesanonnser på FaceBook Marketplace eller andra säljsidor.
Jag är visst för återbruk men fy-f*n för jobbiga människor på marketplace :)
Det tog ungefär 10 sekunder efter borskänkesannonserna blev publicerade innan jag blev bombarderad av folk som ville komma och hämta... men såklart ville de paxa prylarna/möblerna för att hämta någon vecka senare eller så.
De ville ha diverse mått, fler foton ur andra vinklar och såklart undrade de om jag hade möjlighet att köra hem prylarna då de saknade bil.
De lovade att ta båda Ikea Poäng-fotöljerna men tog bara den ena... osv. osv.
Nä, släng skiten. Det är inte värt administrationen att lägga ut skänkesannonser.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Elsparv och 5 till
  • Laddar…
Jag har aldrig ångrat att jag tagit in en container vid de tillfällen jag har hivat mycket oavsett om det varit byggmaterial, jord eller saker.

Det känns väl nästan som att man med lite generöst samvete kan tolka det som något som är relaterat till försäljningen och kan dras av. (Men du blir nog av med det avdraget om det blir en granskning) :)
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Här i området är det inte ovanligt att dödsbon lägger ut en annons i lokala facebookgrupper, typ ”Hustömning kl 10-16 lördag XX/YY. Ta vad du vill, swisha vad du tycker det är värt”.
 
  • Gilla
Wallin och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har aldrig ångrat att jag tagit in en container vid de tillfällen jag har hivat mycket oavsett om det varit byggmaterial, jord eller saker.

Det känns väl nästan som att man med lite generöst samvete kan tolka det som något som är relaterat till försäljningen och kan dras av. (Men du blir nog av med det avdraget om det blir en granskning) :)
Kostnad för "städning" är inte avdragsgill vad jag förstått
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.