P pmd skrev:
Det går inte att ge ett svar på den frågan. Ert experiment var alldeles för okontrollerat för det.
Jo så är det.
Men jag tycker att resultatet är för intressant för att kategoriskt avfärda currylinjer helt.

Men jag tvivlar å det starkaste att dessa linjer skulle påverka människor..

Fö så påstås det att myrstackar är placerade i dessa linjers kors.
Vore intressant att testa
 
  • Ledsen
Stickan56
  • Laddar…
C
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vore intressant att testa
Testa på du, skulle gärna vilja veta resultatet.

Fenomenet med slagrutor påstås vara ca. 7 000 år gammalt, så sannolikheten att göra några revolutionerande upptäckter känns dock minimal 😄
Givetvis har detta studerats ingående, inte minst de senaste 100 åren.
 
Redigerat:
  • Gilla
hannixx och 1 till
  • Laddar…
P
Jarlingar Jarlingar skrev:
Men jag tycker att resultatet är för intressant för att kategoriskt avfärda currylinjer helt.
Eftersom det inte finns några kända fysikaliska mekanismer som skulle kunna åstadkomma currylinjer så är det mycket osannolikt att de existerar. Jag avfärdar dem alltså tills någon har presenterat vetenskapligt godtagbara bevis, men man ska aldrig avfärda något kategoriskt.
Jarlingar Jarlingar skrev:
Men jag tvivlar å det starkaste att dessa linjer skulle påverka människor..
Det gör jag också, men det jag skrev ovan gäller även för den tesen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
kända fysikaliska mekanismer
Har det undersökts om det är magnetiska fält?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Eftersom det inte finns några kända fysikaliska mekanismer som skulle kunna åstadkomma currylinjer så är det mycket osannolikt att de existerar.
Som du själv är inne på skulle nog dock de flesta acceptera dem som ett reellt fenomen om det bara kunde visas att de kan detekteras på ett repeterbart sätt.

Läste om en stor studie som gjordes i Tyskland där försökspersonerna fick inleda försöket (som gick ut på att detektera vatten) med att undersöka testområdet och markera ut platser där de fick "falskt" utslag på sina slagrutor. Man noterade att merparten av försökspersonerna identifierade ett antal sådana punkter. Man gick inte djupare in på vad dessa "störningar" skulle kunna handla om, men det ligger väl nära till hands att spekulera i att det skulle handla om "currylinjer" eller liknande. Däremot konstaterades att ingen av försökspersonerna var överens om var dessa punkter var lokaliserade. En och samma person kunde till och med markera ut olika punkter vid olika försöksomgångar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Otroligt dyrt för markarbetena, deltagarna refererade ofta till att dom att byggt två hus tidigare varav minst 1 var i Malmö. Stor skillnad på markförhållandena där, att deltagarna även missat biten med VA när dom köpte tomten och trodde det fanns vid tomtgräns var lite skrämmande. Så fort du kommer utanför städerna är ju detta ett vanligt fenomen.

Jag tycker tomten såg okej ut men det är alltid svårt att få en uppfattning om topografin genom tv-rutan. Däremot tycker jag att slutresultatet talar för att huset verkligen är placerat i en grop. Otroligt dumt som Gert påpekade flertalet gånger. För alla miljoner man la på marken, sprängning och bortforsling av berg och köra dit grus hade man säkert kunnat anlägga huset på plintar på berget eller bygga stödmurar på berget för att kunna fylla upp och jämna av. Hade varit intressant att veta vad det skulle kosta som jämförelse, för jag tror tyvärr att det hade blivit rätt mycket bättre.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
Jarlingar Jarlingar skrev:
Har det undersökts om det är magnetiska fält?
Inte vad jag vet, men jag brukar inte hålla mig ajour med den senaste currykryssforskningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Otroligt dyrt för markarbetena, deltagarna refererade ofta till att dom att byggt två hus tidigare varav minst 1 var i Malmö. Stor skillnad på markförhållandena där, att deltagarna även missat biten med VA när dom köpte tomten och trodde det fanns vid tomtgräns var lite skrämmande. Så fort du kommer utanför städerna är ju detta ett vanligt fenomen.

Jag tycker tomten såg okej ut men det är alltid svårt att få en uppfattning oem topografin genom tv-rutan. Däremot tycker jag att slutresultatet talar för att huset verkligen är placerat i en grop. Otroligt dumt som Gert påpekade flertalet gånger. För alla miljoner man la på marken, sprängning och bortforsling av berg och köra dit grus hade man säkert kunnat anlägga huset på plintar på berget eller bygga stödmurar på berget för att kunna fylla upp och jämna av. Hade varit intressant att veta vad det skulle kosta som jämförelse, för jag tror tyvärr att det hade blivit rätt mycket bättre.
Den stora missen var ju att dom inte hade koll på kostnaderna.
Ju svårare tomt ju dyrare markarbete och ju viktigare att faktiskt kolla upp priser innan.
Dom skulle kanske köpt en annan tomt.
Med tanke på vad markarbetet kostade kunde man köpa en rätt så mycket dyrare tomt eller lagt mer på huset för samma summa pengar som detta slutade på och då fått antingen bättre läge eller bättre hus för samma slutsumma.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu är det dock så att tomter inte växer som på träd runt Stockholm och man behöva hålla tillgodo med det man lyckas komma över. Tittar man på Lantmäteriets karta så ser man att området är rejält kuperat och på de flesta av fastigheterna är det minst en höjdkurva inritad. Höjdskillnaden mellan kurvorna är 5 m så det är inga små höjdskillnader. Att få tag på en plan och lättbyggd tomt med bra läge i området skulle förmodligen kräva väldigt många års letande om man ens lyckas då. Och man får betala för en ganska stor och dyr byggnad som redan står på tomten. Som jag ser det har man antingen att välja på att fylla ut en del av tomten med väldigt mycket bergkross eller spränga sig ner i berget och bygga ett traditionellt suterränghus. Båda ger höga markarbetskostnader. Även att bygga på bara enkla fastskruvade stålplintar ovanpå berget såg vi blev väldigt kostsamt i ett tidigare avsnitt i serien. Men man måste som sagt vara beredd på att fatta tunga beslut om att avbryta allt när budgeten spricker så det knakar om det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
Byggarna borde ha begärt in offerter med fast pris för markarbetet …
😎
 
C cpalm skrev:
Däremot konstaterades att ingen av försökspersonerna var överens om var dessa punkter var lokaliserade. En och samma person kunde till och med markera ut olika punkter vid olika försöksomgångar.
Precis det som James Randi sa:

Ingen slagrutare kan hitta samma plats två gånger.
Två olika slagrutare kan inte hitta samma plats en enda gång
 
  • Gilla
hannixx och 4 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Har det undersökts om det är magnetiska fält?
Det är det som är hela grejen, det går inte att mäta eftersom det är rent hittepå.

Jordstrålning kan inte mätas med någon objektiv metod, men har ändå undersökts indirekt i flera vetenskapliga studier.
I en stor finsk studie skulle personer med slagrutor (”rutgängare”) oberoende av varandra peka ut jordstrålningslinjer.

Resultaten visade fullständig brist på överensstämmelse.

En norsk studie av samma typ gav lika negativa resultat. I en annan norsk undersökning lät man rutgängare bedöma sovplatser i hemmet för barn som blivit inlagda på sjukhus. Barn som påstods ha utsatts för jordstrålning var varken sjukare eller friskare än de andra.

I en svensk studie undersöktes om reaktionstiden hos försökspersoner påverkades om de vistades i påstådd jordstrålning. Resultatet blev negativ och man kunde inte se någon effekt av “jordstrålningen”.

Inga välgjorda empiriska studier existerar som talar för att jordstrålning finns.

Det finns heller inget i vår nuvarande kunskap om partikel- och strålningsfysik som möjliggör existensen av jordstrålning såsom icke-elektromagnetiskt fenomen med mänsklig påverkan.

Ur vetenskaplig synvinkel är sannolikheten att jordstrålning existerar obefintlig.

Därför är varje påstående om jordstrålningens eller Currylinjers hälsoeffekter (såväl positiva som negativa) att betrakta som nonsens.
Vof.se
 
  • Gilla
  • Älska
Smeafan och 9 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Inte vad jag vet, men jag brukar inte hålla mig ajour med den senaste currykryssforskningen.
Jag inser efter omläsning att det där kanske verkar lite raljant, vilket inte var meningen, så jag förklarar lite närmare.

En anledning till att inte hålla koll på marginalvetenskap (eng. fringe science) är att sådan ofta brukar vara mycket spekulativ och det är ofta folk utan vetenskaplig skolning som håller på med det. Det gör att chansen att det kommer stegvisa framsteg som kan vara intressanta att följa är rätt liten.

Om någon gör ett genombrott när det gäller currylinjer och lyckas påvisa att de existerar så lär vi garanterat få veta det mycket snabbt så för mig är det ingen större mening att hålla mig uppdaterad på det området (och andra områden inom marginalvetenskap).

Jag vet alltså uppriktigt inte alls om någon har undersökt om currylinjer orsakas av magnetfält, men jag tvivlar starkt på att någon har lyckats påvisa existensen av currylinjer och ett orsakssamband med magnetfält. Om någon hade lyckats så hade det varit en världsnyhet.
 
  • Gilla
Cruzze och 6 till
  • Laddar…
Det finns en tendens i det svenska samhället att 'det måste fungera', dvs att vi kan flytta in i huset oavsett vad kostnaderna blir. Det är som de stora projekten uppe i norr grönt stål och batterifabriken. När de får frågan om var de ska få strömmen från så har jag hört svaren att 'det måste bara fungera'. Naivt om inte annat.
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
@Dilato @pmd
Jag har alltid tänkt att currylinjer är magnetiska fält.
Att det skulle vara någon slags mystisk kraft från jorden är jag helt enig i att det kan vi avskriva.

En magnet har ett "statiskt" magnetfält, dvs det flyttar inte runt.
Såvitt jag känner till så skapas jordens magnetfält av dess flytande inre kärna?
Så det är inte långt bort att tänka att fältet roterar runt polerna som centrumaxel.

Finns det instrument som kan avläsa jordens magnetiska linjer?
Likt som om du häller järnfilsspån på ett papper över en magnet och tydligt kan se linjer bildas.

Det är dessa linjer jag tänker är currylinjer.

Om jag minns rätt så hittade jag och kompisen bara linjer i en riktning.. Men det var ju inte ett så omfattande försök heller...

Diskussionen ang ev påverkan på människor, vare sig psykiska eller fysiska, kan vi lämna därhän då vi är rörande överens om att det i bäst fall är placeboeffekter.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.