fins det någon som använder denna brännaren?
vad är bra och dålit med den?
(www.biomatec.se)
jag har ingen elpatron eller separat varm vatens beredare.
 
H
Säkert inget direkt fel men saknar finesser som finns på andra brännare. Eltändning finns inte, ska brännaren gå på underhållseld långa tider höst och vår får man till slut tjära och blanksot i skorstenen vilket inte är bra. Bäst är det om brännaren kan gå på eltändning under större delen av året. När temperaturen sedan går nedåt 4-5 minusgrader är det bra att kunna slå över till underhållseld.
Det står ingenting om inställningsmöjligheterna på Biomatec sidan, förmodligtvis innebär det att inställningsmöjligheterna är urusla. Ställbar hysteres är nödvändigt om man ska kunna köra en brännare på både eltändning och underhållseld. Enkel inställning av fläkt och pelletsmatning är också sånt som är självklart på en modern brännare.
 
ok...
så då kvarstår ju en fråga...
vilken brännare ska man välja?
 
H
Kan bara uttala mig om brännare som jag vet säkert fungerar bra och håller länge utan reparation. Till en gammal panna skulle jag välja mellan Altberg EP-18, Torsby TB-Mini, Roslagsbrännaren och Bionordic Viking B16. Bäst inställningsmöjligheter tycker jag att Viking B16 verkar ha. Skulle nog därför välja en Viking B16 GL med tryckluftsuraskning så hade man alltid ett rent förbränningsroster. Ett rent roster tror jag är bra för då får man en jämn förbränning även om pelletskvaliteten är dålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.