Hej, vi är i startgroparna för att göra om vårt kök.
Tanken är att bryta av med ett betonggolv. I vardagsrummet är det slipat trägolv, medan det i köksdelen ligger någon slags tarkett eller liknande ”plast”-trä. Även en nivåskillnad på ca 2 cm där kökets golv är lägre.

Vet ännu inte vad som ligger under, men det är ett egnahemshus från -33.

Innan vi ska till Ikea och börja planera tänkte vi börja kolla alternativ på köksgolv. Vill ha ett polerat stengolv med golvvärme. Vart ska man börja? Är det Microcement eller betong som gäller? Eller flytspackel? Är medelkunnig inom bygg och fix, men just material på stengolv kan jag noll om. Vad finns det för alternativ? Do’s and dont’s eller erfarenheter kring både förfarande och utseende välkomnas. Om någon har bilder från hur ni har gjort vore det kul att se.
 
  • Nivåskillnad mellan två olika trägolv med en metalltröskel som övergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Vi har någon form av slipad betong med "färgflagor" i hela vårt hus från 2011. Vet inte mer om materialet eftersom vi inte byggde huset.

Vårt golv tål inte rödvins spill, blir fula fläckar. Även fettfläckar blir kvar och går inte bort, har liksom sugits ned i golvet. Speciellt runt diskmaskinen.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Aj då, låter inget bra. Tack för input
 
Pratar du vattenburen golvvärme eller elslinga?
 
T tobbecokta skrev:
Lägg flytspackel och sen lägger ni microcement. Finns mycket att läsa t ex här [länk]
Tack för länk! Spar den!
 
F Fredde_bygg skrev:
Pratar du vattenburen golvvärme eller elslinga?
Ja du, det vet jag inte. Haha, inte tänkt så mycket på det tekniska tyvärr. Vet att det ska vara varmt och snyggt 🤪
 
K
Har ni vattenburna radiatorer idag eller vad har ni för uppvärmning?
 
K kniv skrev:
Har ni vattenburna radiatorer idag eller vad har ni för uppvärmning?
Yes, vattenburen uppvärmning!
 
C Canders1 skrev:
Yes, vattenburen uppvärmning!
 
K
C Canders1 skrev:
Yes, vattenburen uppvärmning!
Då har du ju en bra möjlighet att dra vattenburen golvvärme istället för en elslinga. Lite dyrare installation och material, men betydligt billigare uppvärmning. För jag antar ni avser ta bort radiatorer ni då har i köket idag?
 
riva köks golvet och se hur de är upp bygg om ni kan lägga spårad skiva å vattenburet , sen så bör ni iaf ha 3 cm spackel ovanpå , vill ni ha betong liknande , så finns de så kallad design golv , blir dock mera som vanligt spackel bara att man ser ett mönster , sen läggs en försegling på detta , annars är de industri spackel som förseglas .

Microcement , golv spackel sen flera lager microcement , då får ni betong liknande
 
  • Gilla
Canders1
  • Laddar…
K kniv skrev:
Då har du ju en bra möjlighet att dra vattenburen golvvärme istället för en elslinga. Lite dyrare installation och material, men betydligt billigare uppvärmning. För jag antar ni avser ta bort radiatorer ni då har i köket idag?
Finns faktiskt inga radiatorer i just köket, men det sitter ihop med vardagsrummet. Värmen har jag främst tänkt för att jag läst att betonggolv kan kännas väldigt kalla.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
C Canders1 skrev:
Finns faktiskt inga radiatorer i just köket, men det sitter ihop med vardagsrummet. Värmen har jag främst tänkt för att jag läst att betonggolv kan kännas väldigt kalla.
Annars är ett alternativ att lägga el slinga då , ja de känns och är kallt å gå bar fota på betong , tänk ett badrum med klinkers typ ,
 
Vet inte varför du snöat in på betong... är det träbjälklag så kan du ändå inte gjuta med betong då du inte har bärighet och höjd med dig... är det gjuten platta på mark är det lättare genomförbart. Börja nånstans o öppna upp så du vet vad det är under ditt ytskikt
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.