Hej,

Försöker klura ut hur jag stänger av varmvattnet i min lägenhet.
Båda ballofixerna på bilderna går till kallvattnet. Hur stänger jag då av varmvattnet?

Jag vet att jag har pratat med föreningen om detta och det skall vara ett tredje moment men kommer inte ihåg hur. Det skall vara inne i denna lucka. Vill minnas att det kallades någon spindel ventil eller dylikt.... Skit dum konstruktion konstaterades det i samtalet med styrelsen för ett par månader sedan.

Någon som är kunnig på detta och vill dela med sig av några tips?

Rörsystem med ballofixventiler och vattenmätare inuti en vit lucka, fråga om avstängning av varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Du har en ventil till i bild. Den silvriga sakern på röret mellan blå och röd. Man skruvar av locket och innanför där finns en insexskruv som kan skruvas i botten. Ingen aning om det är den dock. Vanligen har man sådana ventiler på värmesystem. Hela den här installationen ser rätt konstig ut tycker jag.

Välkommen till forumet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du har en ventil till i bild. Den silvriga sakern på röret mellan blå och röd. Man skruvar av locket och innanför där finns en insexskruv som kan skruvas i botten. Ingen aning om det är den dock. Vanligen har man sådana ventiler på värmesystem. Hela den här installationen ser rätt konstig ut tycker jag.

Välkommen till forumet.
Jag anade detta men vågade inte chansa och öppna. Min första tanke när jag började utforska detta var hur man skall agera vid en vattenläcka. Skall jag behöva leta fram en insexnyckel för att stänga av vattnet? Hur som helst stort tack för hjälpen
 
A amatöraxel skrev:
Jag anade detta men vågade inte chansa och öppna. Min första tanke när jag började utforska detta var hur man skall agera vid en vattenläcka. Skall jag behöva leta fram en insexnyckel för att stänga av vattnet? Hur som helst stort tack för hjälpen
Inte det bästa kan jag tycka. Kanske du kan ta ingen röris och montera ordentliga ventiler?
 
Krilleman
Såhär bör ditt system i din lägenhet vara uppbyggt:

Varmatten in, röd markering. Du har en egen mätning för varmvatten.
Kallvatten in, blå markering.
VVC tillbaka till UC, rosa markering.

Således räcker det inte med att endast stänga av ballofixerna. Du måste även stänga din TA-trim (Med insex under locket) för att inte få VVC:n att trycka i vatten "baklänges".

Se min CAD-ritning:

VVS-system med röda, blåa och rosa markeringar som visar varmvatten, kallvatten och VVC i en lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mässingsventil för VVC-system med röd, blå och rosa markering enligt CAD-ritning.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ah, det är därför det sitter en trimventil där, för att reglera hastigheten i VVC-slingan.

Borde suttit en kulventil också kan jag tycka, just för att kunna stänga av.

Exakt hur mycket blöder dina ögon av den där installationen @Krilleman , eller brukar det se ut sådär?
 
Krilleman
tommib tommib skrev:
Exakt hur mycket blöder dina ögon av den där installationen @Krilleman , eller brukar det se ut sådär?
Helt vanlig installation runt millenieskiftet skulle jag gissa.
Ser ut att vara den äldre varianten av Q&E ringar.

Idag skulle man absolut använda fördelare.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Helt vanlig installation runt millenieskiftet skulle jag gissa.
Ser ut att vara den äldre varianten av Q&E ringar.

Idag skulle man absolut använda fördelare.lite kurios
Krilleman Krilleman skrev:
Helt vanlig installation runt millenieskiftet skulle jag gissa.
Ser ut att vara den äldre varianten av Q&E ringar.

Idag skulle man absolut använda fördelare.
Jag kan tillägga att detta är byggt av Chansa och färdigställt 2012-2013. Uppskattar verkligen ert engagemang!
 
Krilleman
A amatöraxel skrev:
Jag kan tillägga att detta är byggt av Chansa och färdigställt 2012-2013. Uppskattar verkligen ert engagemang!
Jaha, det var lite senare än jag gissade med tanke på det visuella.🤔

Säkervatten gjorde sitt intåg 2005.
Jag har gjort alla sen starten via mitt företag där jag är anställd.

https://www.sakervatten.se/branschregler/tidigare-branschregler
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.