yonna yonna skrev:
Mitt numera 17 år gamla listtäckta Icopaltak lappades i somras runt ett fönster. Fick då besked om att taket bör bytas inom ca 5-7 år då det, 45°, ligger mycket utsatt mot södersol.

A) River man bort det befintliga helt och hållet eller lägger man nytt uppepå det gamla?
B) Vad finns det för fabrikat att välja på vid byte och som långsiktigt håller bäst? (Färgen skall vara mörkgrå.)
C) Jag förmodar att man man alltid byter bägge sidor även om, som i detta fall, norrsidan är intakt.
D) Vad beräknar du att listtäckningen ger för merkostnad? I mitt fall är det av estetiska skäl på ett litet, nybyggt hus i äldre fiskebymiljö.
man river vanligtvis inte bort det gamla , enda skälet skulle vara att msn vill se skick på råspont eller att det blir för tjockt med många lager på listerna och ser estetiskt inte så snyggt ut.

fabrikat på bra papp för nordiska klimat katepal , icopal , mataki är helt enkelt de ledande och bästa , enligt mig är de tre bäst och alla tre likvärdiga med varandra.

för att kunna lämna fulla garantier byter msn bägge sidor , blir en riskzon där nya pappen mäter gamla , man vet helt enkelt inte hur bra nya pappen fäster mot gamla , men jo visst går det att byta en sida bara .

en listtäckning är snyggt men kostar därefter , går ju ut lite mer papp , men det ör arbetskostnaden som drar iväg , dock har du ju ROT på just arbetskostnaden . men för du ska få ett hum så blir m2 pris på listtäck 2-3ggr dyrare totalt än ytan , då det också tar minst 3ggr så lång tid att utföra
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Jag fick ju någon prisindikation i somras då man reparerade och blev lite förskräckt över merkostnaden - men precis som du skriver är det ju ROT på detta. Man nämnde ju samtidigt merarbetet. Så då fortsätter jag med Icopal!
 
Rickard.
yonna yonna skrev:
Mitt numera 17 år gamla listtäckta
B) Vad finns det för fabrikat att välja på vid byte och som långsiktigt håller bäst? (Färgen skall vara mörkgrå.)
Nu var det inte min tråd men ibland kan jag inte hålla mig från att svara ;)

Fabrikatet är inte det primära utan du bör leta en duktiga takläggare som kan visa referenser på listtak då långt ifrån alla pappläggare är duktiga på listtak, att göra listtak i 45° är ingen lek heller utan det är tungt och tidskrävande. Vi har två stora pappfabriker i Skåne (Icopal i malmö ,Mataki och Trebolit i höganäs) och jag har svårt att inte gilla dom aningen mer än importerad papp även fast råvarorna såklart ändå importeras.

Personligen tycker jag kristallsvart är det självklara valet på i princip alla listtäckningar då det blir snyggast helt enkelt, värt att kolla upp i alla fall.
 
  • Gilla
Mikipedia och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nu var det inte min tråd men ibland kan jag inte hålla mig från att svara ;)

Fabrikatet är inte det primära utan du bör leta en duktiga takläggare som kan visa referenser på listtak då långt ifrån alla pappläggare är duktiga på listtak, att göra listtak i 45° är ingen lek heller utan det är tungt och tidskrävande. Vi har två stora pappfabriker i Skåne (Icopal i malmö ,Mataki och Trebolit i höganäs) och jag har svårt att inte gilla dom aningen mer än importerad papp även fast råvarorna såklart ändå importeras.

Personligen tycker jag kristallsvart är det självklara valet på i princip alla listtäckningar då det blir snyggast helt enkelt, värt att kolla upp i alla fall.
tycker du har bra synpunkter , jag gillar med kristallsvarta färgen utseendemässigt ;) men arr arbeta med ett helvete !! haha

du har rätt i att be om referenser är en bra ide, alla är inte duktiga på lisstäckning
 
Vad jag förstått är den lokala takläggaren duktig. Reparationen blev dessutom utmärkt - jag hade accepterat färgskillnad då jag tycker att det viktigaste är att huset ser välvårdat ut. Nu kan man inte ens se att 2 kvm är lappat. Vad gäller färgen är mörkgrått definitivt snyggast just på mitt hus även om man generellt sett kan tycka att svart är vackert.

Jag kan rekommendera en trevlig liten skrift utgiven av Riksantikvarieämbetet & Statens historiska museer RAÄ 1985:7 "Äldre papptak" för den som har ett gammalt torp/hus.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
yonna yonna skrev:
Vad gäller färgen är mörkgrått definitivt snyggast just på mitt hus även om man generellt sett kan tycka att svart är vackert.
Icopal har nog ingen färg som heter mörkgrå utan det är nog bara helt vanliga skiffergråa du tänker på, det är en naturlig färg som kan skifta lite.

Nu är det ganska många år sen jag monterade Icopal sist men jag har för mig att deras skiffergrå är snäppet snyggare än Mataki/trebolits variant men dom har istället en grafitgrå men den är nog ganska mycket mörkare.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Icopal har nog ingen färg som heter mörkgrå utan det är nog bara helt vanliga skiffergråa du tänker på, det är en naturlig färg som kan skifta lite.

Nu är det ganska många år sen jag monterade Icopal sist men jag har för mig att deras skiffergrå är snäppet snyggare än Mataki/trebolits variant men dom har istället en grafitgrå men den är nog ganska mycket mörkare.
Icopals skiffergrå är snygg! Den är väldigt ljus i början, pga kalk i valsarna i tillverkningen, men mörknar snabbt till mörkgrå efter några regn.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
E erikgöteborg skrev:
Tack för svar!
En följdfråga, vi har idag problem med mögel på råsponten. Funderar på om en ”klimatvind”, alltså vind med isolering ovanpå råsponten, vore en lösning. Hade det varit genomförbart på min typ av tak och i så fall hur?
Hej, har du några tankar kring detta? Tacksam för svar
 
fortsätter svara på frågor om papptak , duktak , sedum samt all form av taksäkerhet
 
sysmali
Bor i hus med takduk (utan råspont) och betongpannor vars livslängd börjar närma sig. Har aldrig haft problem med taklösningen.

Vi byte av tak (ej med solceller) tycker du att jag ska välja en traditionellt tak (råspont, papp och pannor) eller fortsätta med takduk?
 
roofius roofius skrev:
fortsätter svara på frågor om papptak , duktak , sedum samt all form av taksäkerhet
Har i nuläget plywood utan papp sen betongpannor på. Rekommenderar du tät duk, diffusionsöppen duk eller traditionell underlagspapp som lösning?
 
Hejsan!
Jag har en gammal timmerlada som jag ska höja upp och byta tak på. Börjar så klart med att höja ladan. Jag fick tipset av en takläggare att jag skulle regla 45x70 reglar och spänna ett underlagstak en duk typ bison mellan reglarna innan jag lägger plåt, istället för board eller råspånt. Mina frågor är följande: Klarar duken av eventuella rörelser i byggnaden utan att gå sönder. Och i så fall vilken sorts duk ska jag köpa? Det finns massvis med märken och kvalitetsbeteckningar, hur "bra" dvs. dyr behöver den vara till en oinredd lada? Har du några tips på lämpliga märken/kvalitetsbeteckningar?
Tack på förhand!
 
sysmali
Ping @roofius . Tacksamma för svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.