Cheesen Cheesen skrev:
Jag hade nog också lagt linolium på stegen.. av följande anledningar.
1. Blir oerhört slitstarkt.
2. Låg halka.
3. Många valmöjligheter angående utseende.
4. Skönt att gå på.

Utan att ha kollat närmare på din trappa så misstänker jag att du har linolium på ovansidan och någon sorts faner/Perstorp på undersidan.
R Räknenisse skrev:
Ungefär det som skrivs ovan. Långlivat, lättstädat, bra att gå på.

Utöver det för att harmoniera med stilen på trappan, när du nu verkar vara inne på att ganska väl hålla dig till ett ursprungligt utseende.
Själv hade jag valt en (ljus)grå variant av klassiskt "linoleumspräckligt". Snyggt till eken och anpassningsbart till vad man vill göra med rummen i övrigt i framtiden.

Attans snygg variant på trappkonstruktion, måste jag säga! Bevarandevärd.
Visst är den fräck ändå? Radhuset hade inget originalkök- eller golv och alla rum var på teman vitt, vitt, vitt. Men vi hade en unge på g och började få ont om tid lagom till julpausen på objekt på marknaden, så till slut gav jag med mig. Jag kan i alla fall glädjas åt trappan (särskilt när jag fixat till den), garderobsdörrar, fönster med beslag, dörrar och foder, som finns kvar. :)

Tack för bra input från er båda. Jag ska ändå ta linoleum i beaktande - det är mycket riktigt vad som sitter där nu (fast övermålat med vit färg). Jag vet dock med alla säkerhet att det knallröda originallinoleumet inte är något jag skulle få igenom med min sambo att bevara, så slitet med att försöka rädda den besparar jag mig.

Har du något exempel på vad som är klassiskt linoleumspräckligt? Jag tycker Forbos Marmoleum-serie verkar vara det enda som finns på marknaden idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.