Hej. Jag har plywoodgolv i min dusch nu som jag ska lägga våtrumsmatta över. Duschytan är 85x85cm och jag har satt golvbrunn i hörnan där. Nu är frågan om jag ska slipa fall eller kan man spackla eller flyta på plywood. Vill inte bygga upp det då jag bara har 191cm till tak.

Tack så mycket//victor
 
Lägg upp en bild. Är hela golvet plant eller är de fall hela vägen , hur många mm ligger brunn nedanför skivan
 
Ja har bara borrat hål för brunnen så det är rätt plant
 
  • Nyborrat hål för brunn i ett plant golv med synlig OSB-skiva och befintligt golvavlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hur sitter denna brunn fast , i ett trä golv så skall de ligga en monterings platta som skruvas fast , sen skruvas brunn fast i den , är detta ett eget påhitt eller fel råd du har följt , min rekommendation är du går in på gvk och säker vatten om du nu skall göra om ett badrum själv.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Golvbrunnen måste också vara minst 20cm från vägg till kant på brun
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hur har du tänkt renovera? Skall du behålla den andra brunnen? Ser inte fackmässigt utfört ut (som tidigare påpekat). Men inte olagligt heller, bara det att din försäkring nog inte kommer gälla. Men mitt förslag om det inte är relevant för dig är att sätta en duschkabin och strunta i fallet.
 
Instämmer med ovanstående om brunnens monteringssätt samt minimiavståndet 200mm mot vägg.

Även vaskavloppet måste flyttas för det får inte heller ligga närmre vägg än att där är minst 60mm mellan rör och den yta som ska fuktskyddas.

Rekommenderar verkligen att du läser på en del om vad som gäller om du vill ha ett badrum som omfattas av din försäkring om något skulle råka hända en dag.

Vad gäller fallet så är det ännu viktigare med ett rejält lokalt fall när det är ett litet trångt utrymme så vattnet ser till att hålla sig runt brunnen.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.