T Troberg skrev:
Well, från mitt fönster ser jag:

* rött med vitt trim
* rött med blått trim
* ljusblått
* grått
* vitt
* tegel
* Mexitegel
* svart

Grannhuset är rött med vitt trim, med ett gult hus med vitt trim som andrahus på tomten, och ett rött garage med blått trim.

Så mycket för enhetlighet...
Bild?
 
Claes Sörmland
Här har vi ett exempel på ett äldre småhus med ljusgrå målad panel som Hofors kommun 2007 har pekat ut som skyddsvärd i en byggnadsinventering. Här menar byggnadsnämnden alltså att förvanskningsförbudet gäller för vissa åtgärder:


Äldre småhus med ljusgrå panel och röda fönsteromfattningar, markerat som kulturmärkt enligt Hofors byggnadsinventering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


s. 13 i detta exjobb:
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1761647/FULLTEXT01.pdf
 
F fribygg skrev:
Bild?
OK, jag ljög lite, jag måste titta ut genom flera olika fönster, men alla är synliga från huset.
 
T Troberg skrev:
OK, jag ljög lite, jag måste titta ut genom flera olika fönster, men alla är synliga från huset.
Vi får lita på dina ord. Inte läge att avslöja var du bor om du tänkt försöka gå bakom ryggen på kommunens spanare.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Vi vill måla om vårt hus i en ljusgrå nyans, från standard huspissgul. Har talat med kommunen om det, och de hävdar att det finns ett förvanskningsförbud som stoppar det. Inget bygglov krävs för ommålning här.

Inget är K-märkt, ingen prickmark eller sånt, och huset ligger utanför detaljplanen. Vi får inga tydliga besked om hur man drar gränserna för förvanskningsförbudsområdet.

Om vi kan visa att huset tidigare varit i en annan färg så får vi måla det i den färgen. Jag kan hitta gamla foton där det är grått, men det är svartvita foton, så jag tror det är svårt att använda dem som argument.

Till saken hör att husen här inte är enhetliga alls, och har målats om många gånger. Det finns grå hus med vitt trim, vita hus med grått trim, röda med vitt trim, röda med blått trim, gula, mexitegel, svarta hus osv.

Roligt i sammanhanget är att när kommunen ägde huset så byggde man ut, lade nytt tak av annan beskaffenhet, byggde altaner, byggde rullstolsramp, satte en utvändig spiraltrappa i galvat stål som utrymningsväg osv helt utan begränsningar. Det är tydligen inget problem för dem att förvanska.

Så, kan någon förklara regelverket? Vad har de att komma med? Kan vi överklaga (fast då antar jag att vi åtminstone behöver ett formellt beslut först)? Vad händer om vi bara målar om ändå (det är ju inte bygglovspliktigt)? Kan vi måla med ett grått lager först, sedan gult, och sedan hävda att det varit grått och måla grått? Andra kreativa lösningar på hur man kan surfa regelverk?
Verkar ju vara bästa stället i världen att jobba på om man blir hög av att jävlas med folk. De verkar hitta på nya begränsningar allt eftersom.
Jag bor själv utanför planlagt område. Har 16 ha mark och vill bygga gästhus. De säger att jag måste bygga det där marken är sank och intryckt moten skog och min tomtgräns. Trots att jag har hur mycket mark som helst utanför planlagt område.
Hon hade också invändningar på vilken byggteknik jag skulle använda. Hon gillade inte stockhus. 🤷‍♀️ jag försöker förstå hur dessa människor är funtade. Vad får de ut av detta?
 
A Abyaby skrev:
Verkar ju vara bästa stället i världen att jobba på om man blir hög av att jävlas med folk. De verkar hitta på nya begränsningar allt eftersom.
Jag bor själv utanför planlagt område. Har 16 ha mark och vill bygga gästhus. De säger att jag måste bygga det där marken är sank och intryckt moten skog och min tomtgräns. Trots att jag har hur mycket mark som helst utanför planlagt område.
Hon hade också invändningar på vilken byggteknik jag skulle använda. Hon gillade inte stockhus. 🤷‍♀️ jag försöker förstå hur dessa människor är funtade. Vad får de ut av detta?
Nu är det ju inte politikerna på kommunnivå och tjänstepersonerna på samhällsbyggnadsavdelningen som ”hittat på” plan- och bygglagen.

Sätt dig in i regelverket så får du bättre förståelse kring hur lagstiftningen fungerar och vad handläggaren menar i ditt fall.
 
  • Gilla
Contrefort
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
Verkar ju vara bästa stället i världen att jobba på om man blir hög av att jävlas med folk. De verkar hitta på nya begränsningar allt eftersom.
Jag bor själv utanför planlagt område. Har 16 ha mark och vill bygga gästhus. De säger att jag måste bygga det där marken är sank och intryckt moten skog och min tomtgräns. Trots att jag har hur mycket mark som helst utanför planlagt område.
Hon hade också invändningar på vilken byggteknik jag skulle använda. Hon gillade inte stockhus. 🤷‍♀️ jag försöker förstå hur dessa människor är funtade. Vad får de ut av detta?
Nog får man väl uppföra gästhus utan bygglov utanför detaljplanerat område, komplementbyggnader och komplementhus borde vara undantagna från bygglovskrav på landsbyggden och inte heller ser jag varför man skulle fråga byråkraterna på kommunen om lov innan bygget.
 
T Troberg skrev:
Vi vill måla om vårt hus i en ljusgrå nyans, från standard huspissgul. Har talat med kommunen om det, och de hävdar att det finns ett förvanskningsförbud som stoppar det. Inget bygglov krävs för ommålning här.

Inget är K-märkt, ingen prickmark eller sånt, och huset ligger utanför detaljplanen. Vi får inga tydliga besked om hur man drar gränserna för förvanskningsförbudsområdet.

Om vi kan visa att huset tidigare varit i en annan färg så får vi måla det i den färgen. Jag kan hitta gamla foton där det är grått, men det är svartvita foton, så jag tror det är svårt att använda dem som argument.

Till saken hör att husen här inte är enhetliga alls, och har målats om många gånger. Det finns grå hus med vitt trim, vita hus med grått trim, röda med vitt trim, röda med blått trim, gula, mexitegel, svarta hus osv.

Roligt i sammanhanget är att när kommunen ägde huset så byggde man ut, lade nytt tak av annan beskaffenhet, byggde altaner, byggde rullstolsramp, satte en utvändig spiraltrappa i galvat stål som utrymningsväg osv helt utan begränsningar. Det är tydligen inget problem för dem att förvanska.

Så, kan någon förklara regelverket? Vad har de att komma med? Kan vi överklaga (fast då antar jag att vi åtminstone behöver ett formellt beslut först)? Vad händer om vi bara målar om ändå (det är ju inte bygglovspliktigt)? Kan vi måla med ett grått lager först, sedan gult, och sedan hävda att det varit grått och måla grått? Andra kreativa lösningar på hur man kan surfa regelverk?
Svartvita foton går att "översätta" till färg. Googlade och det blev en del träffar.
 
M Mikael Österman skrev:
Svartvita foton går att "översätta" till färg. Googlade och det blev en del träffar.
Det där får du gärna utveckla. Man kan gissa, färglägga och om man vet årtal så kan man beta ungefär vilka färger som blir mörka och ljusa i en svartvit bild. Men ”översätta” till färg?? Nä.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Sätt dig in i regelverket så får du bättre förståelse kring hur lagstiftningen fungerar och vad handläggaren menar i ditt fall.
Är det ett rimligt krav på något man upplever som ett skönsmässigt bemötande? För egen del anser jag att det är den som vill lägga sig i (eller tillämpa lagen med ett neutralare språkbruk) som har bevisbördan för att de inskränkningar man vill påtvinga fastighetsägaren har lagstöd.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så är det ju och det är ett lagkrav i förvaltningslagen. Lagstödet ska redovisas för att kontakterna ska bli smidiga och enkla. Och handläggaren måste ge den enskilde hjälp med argumenten och vägen framåt för att ta till vara sina intressen. Eftersom det allmänna intresset står emot det enskilda intresset i dessa frågor så är det av yttersta vikt att handläggaren tar på sig rollen som den enskildes försvarsadvokat gentemot byggnadsnämnden som istället företräder det allmänna intresset.

Förvaltningslagen:

Textutdrag från Förvaltningslagen om myndigheters skyldigheter att göra kontakter smidiga för den enskilde.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom det allmänna intresset står emot det enskilda intresset i dessa frågor så är det av yttersta vikt att handläggaren tar på sig rollen som den enskildes försvarsadvokat gentemot byggnadsnämnden som istället företräder det allmänna intresset.
Nja. Jag tycker snarare att det är att jämföra med en mäklares skyldighet att tillvarata båda parters intressen. Man står rimligen närmast den som (direkt) betalar en, medan hänsynstagandet till den andra parten är ett tillikauppdrag som med största sannolikhet blir lite mindre samvetsgrant skött.
 
Claes Sörmland
Så är det nog i praktiken. Finns gott om tjänstemän som inte förstår sin roll och tror att de är någon sorts aktivister för det allmänna intresset.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Nu är det ju inte politikerna på kommunnivå och tjänstepersonerna på samhällsbyggnadsavdelningen som ”hittat på” plan- och bygglagen.

Sätt dig in i regelverket så får du bättre förståelse kring hur lagstiftningen fungerar och vad handläggaren menar i ditt
M MetteKson skrev:
Nu är det ju inte politikerna på kommunnivå och tjänstepersonerna på samhällsbyggnadsavdelningen som ”hittat på” plan- och bygglagen.

Sätt dig in i regelverket så får du bättre förståelse kring hur lagstiftningen fungerar och vad handläggaren menar i ditt fall.
F fribygg skrev:
Nog får man väl uppföra gästhus utan bygglov utanför detaljplanerat område, komplementbyggnader och komplementhus borde vara undantagna från bygglovskrav på landsbyggden och inte heller ser jag varför man skulle fråga byråkraterna på kommunen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så är det nog i praktiken. Finns gott om tjänstemän som inte förstår sin roll och tror att de är någon sorts aktivister för det allmänna intresset.
Och det märkliga är ju att det är vi alla som är det allmänna. Vi alla vill ju bygga till, bygga om, göra vårt hem fint. Byta till något mer estetiskt osv. Alla nekanden motiveras med att de allmännas intressen .
Jag struntar verkligen i om grannen har röd eller gul färg på sitt hus. Tycker hen att det är fint så är allt gott, tänker jag.
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abyaby skrev:
Och det märkliga är ju att det är vi alla som är det allmänna. Vi alla vill ju bygga till, bygga om, göra vårt hem fint. Byta till något mer estetiskt osv. Alla nekanden motiveras med att de allmännas intressen .
Jag struntar verkligen i om grannen har röd eller gul färg på sitt hus. Tycker hen att det är fint så är allt gott, tänker jag.
Det beror på att lagstiftaren tänker sig en konflikt mellan det allmänna och enskilda intresset. Det är den konflikten som byggnadsnämnden ska hantera och balansera. Hade lagstiftaren inte upplevt denna konflikt så hade ju ingen lovprövning, bygganmälan eller tillsyn behövts.

Men notera utgångspunkten är alltså inte att det enskilda intresset ska tryckas tillbaka så långt som möjligt till förmån för det allmänna intresset genom att byggnadsnämnden t ex döljer information, ljuger eller manipulerar. Tvärt om så ska prövningen ske på sakliga och opartiska grunder där den enskilde ska ges alla möjligheter att tillvarata sitt intresse - alltså att använda varje laglig möjlighet att motarbeta det allmänna intresset.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.