Håller på och anlägger avlopp och har grävt ca en meter djupt. Plötsligt slog det mig att jag någon gång kanske skulle vilja ha en laddstolpe om jag köper ett elskrälle en dag.

Skulle man kunna slänga ner ett rör i samma dike tillsammans med avlopp och vatten? För att vid senare tillfälle ha möjligheten att trä i en elkabel om jag skaffar laddstation? Det är ca 25 meter, så jag skulle gärna slippa att gräva en gång till.
 

Bästa svaret

Det är inga problem med det. Man kan förorda lite separering mellan dem ifall man t.ex vill komma åt att reparera avloppet. Men det är liten risk.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inga problem med det. Man kan förorda lite separering mellan dem ifall man t.ex vill komma åt att reparera avloppet. Men det är liten risk.
Grymt, tack Bo! Du råkar inte veta viket rör man bör ha för en kabel till laddstolpe?
 
wildeside
Gult kabelrör 50mm. Dra i lite kraftigare dragtråd 6mm blålina lnnan du öser igen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Nej, inte dragfjäder. Använd typ flaggstångslina eller något sånt som tål väta (det kommer bli vatten i röret).

Kolla när du köper röret på Biltema att det är Pipelife eller Evopipes som är tillverkare och att det är slät insida. Man vet aldrig med Biltema, rätt vad det är byter de leverantör och så är en produkt som var toppen plötsligt skit.
 
  • Gilla
Smisksågen
  • Laddar…
wildeside
  • Gilla
Smisksågen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.