Hej,

tänkte göra om i källaren, nytt badrum flytta tvättstuga osv.
För detta måste jag ju sticka på nya avloppstammar på befintlig huvudstam och dra till önskad plats.
De gamla rören är inte ingjutna i plattan utan ligger under plattan inbäddade i grusbädden, är det normalt förfarande?
Vad gör jag med de gamla påsticken för golvbrunn o dylikt? Kan jag bara "proppa dem" typ gjuta igen golvbrunnen och lägga nytt golv över? Då skapar man ju typ återvändsgränder på huvudavloppsstammen, kan det bli problem framöver? Måste man in till huvudstammen och kapa där och täta?

En liten kortis till; det kluckar från mitt avlopp i vasken i köket, som om det vill hämta luft, nån som vet nåt?

Tacksam för respons från nån som vet.

//Claesse
 
På gamla hus med källare brukar de vara grundsulor med pågjutna golv utan armering mellan sulorna, och det är fullt normalt att avloppet ligger under golvet, det går utmärkt att proppa påsticken.
När du ändå gör detta tunga och skitiga arbete så byt ut så mycket du bara kommer åt.
Vad gäller köksavloppet tror jag den stammen är nästan igensatt, jag har sett 3 tummsrör där innerdiametern bara vart ett par centimeter.
Mvh Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.