klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du köper ett sommarhus eller äldre hus så är sannolikheten större för att det "tål" kallställning.
Jag byggde vår förra stuga med det i åtanke: Ingen plast, tömmningspunkt på lägsta nivån för vatten osv

Sen kallställde jag iofs aldrig det huset helt utan höll det på ca 6 grader.
Det hade el-element men jag hade nog installerat LLVP också om jag varit där mer.

Du bör unvika vattenburen värme om du ska kallställa/ställa huset lågt, och som sagt diskmaskin/tvättmaskin och många moderna kyl/frys gillar inte för låga temperaturer, så har man sådan "lyx" så kanske man iaf ska ha 10 grader i huset
Förlåt alla frågor men jag vet ju ingenting i ämnet. Så man ställer in hur varmt man vill ha det i värmesystemet och/eller har man givare i rum som sen håller temperaturen? Alltså hur fungerar det i praktiken?
 
john68 john68 skrev:
[länk]

3 rum ser jag nu men det finns fler objekt på hemnet.
Ursäkta en dum fråga men hur ska jag söka på hemnet för att få upp dom. Jag gör något fel och förstår inte vad…
 
J Jacob Boman skrev:
Ursäkta en dum fråga men hur ska jag söka på hemnet för att få upp dom. Jag gör något fel och förstår inte vad…
Välj län, kommun och bostadsrätter.
Här under har du en färdig länk att klicka på.

https://www.hemnet.se/till-salu/lagenhet/tidaholms-kommun
 
J Jacob Boman skrev:
Förlåt alla frågor men jag vet ju ingenting i ämnet. Så man ställer in hur varmt man vill ha det i värmesystemet och/eller har man givare i rum som sen håller temperaturen? Alltså hur fungerar det i praktiken?
Det beror på värmesystemet exakt hur du gör.
Har du centralstyrd värme så ställer du in temperaturen på en central enhet (tex en värmepump) som kan ha flera givare ute i huset, annars får man ställa in det på alla elementen i de olika rummen som då har egna givare; Då kan man också ställa ngn grad mer i tex badrum så kanske man har lite mindre risk för att det fryser där.

Jag hade el-element som jag ställde ned på deras lägsta, som var 6 grader i det fallet. Andra modeller kan ha 10 eller 15 grader som lägsta temperatur. Luftvärmepumpar kan ofta inte hålla under ca 15 grader.
 
J Jacob Boman skrev:
Förlåt alla frågor men jag vet ju ingenting i ämnet. Så man ställer in hur varmt man vill ha det i värmesystemet och/eller har man givare i rum som sen håller temperaturen? Alltså hur fungerar det i praktiken?
Det beror som sagt på.

I vårtr fritidshus var det tidigare bara vanliga äldre elradiatorer. Där får man skruva upp termostatratten när man kom dit. Vi bytte ganska direkt till fjärrstyrda elradiatorer. Jagt kan ställa in önskad temp. via en app, i god tid innan vi åker till huset.

Nu har vi installerat en luftvärmepump, den ger dels skönare värme, men framförallt så ger den ca 4 kW värme för varje kW el man ger den, så jag räknar med avsevärt lägre elräkning (har inte sammanställt vintern ännu, jag vet inte exakt hur mycket den sparat ännu). Även den kan styras lokalt i huset eller via en app. Den sitter på en vägg och sprider värmen relativt bra i hela huset. Ett sovrum som ligger "två dörrar" från värmepumpen har ca 2 grader lägre temp än den inställda. Vi har elradiator som kan förstärka vid behov. Det är viktigt att man har elradiatorer också, även om man har värmepump. Vid extrem kyla ger en värmepump väldigt lite värme (effektiviteten påverkas av skillnaden mellan inomhustemp och utomhustemp). Så när vi inte är där har vi värmepumpen inställd på 10 grader, och elradiatorerna står på 5 grader. De går bara igång när det blir ca -22 grader ute. De behövs egentligen inte då heller, men de dåligt isolerade väggarna (fritidshus som sagt) gör att det blir kallara än 5 grader precis vid väggen där radiatorn mäter, även om det är + 20 i hela rummen.

Jag övervakar temperaturen vid alla vatteninstallationer via fjärravlästa termometrar (telldus).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.