Hej!
Jag bor i en villa från 1920 och har torpargrund och huset är tilläggsisolerat. Idagsläget har jag direktverkande el och gör av med ca 18.000kw per år, eldar dock lite varje dag i en spis vi har i köket på nedervåningen och skulle tro att den minskar våran förbrukning med ca 2-3000kw per år. Testade att minska värmen till ca 19-10 gradre ett år och eldade lite mer än vanligt och hade då en förbrukning på ca 14-15000kW och skulle tro att ifall jag inte eldar och har ca 21-22 grader så är nog förbrukningen ca 22.000kw.

Nu till saken jag bor i norrland i umeå kommun och skulle vilja byta min direktverkande el till vattenburen, Jag kommer att byta ut mina elelement mot vattenelement eftersom jag ej vill riskera att få fuktskador i det gamla huset, vill inte ens diskutera golvvärme!
Men det jag däremot skulle vilja fråga är ifall man kan lägga jordvärme i vilken sorts mark som helst?

Runt vårt hus finns åker som grannen äger och de är förhoppningsvis inte ovilliga att låta mig gräva ner lite jordvärme slang på denna.
bergvärme kan jag inte köra med eftersom det är sand åtminstone 90 meter rakt ner...

Åkern är dock enligt mina äldre grannar väldigt torr och sandig, inte så konstigt eftersom det är 90m drenering rakt ner...

Visst är det ändå möjligt att lägga ner jordvärme? jag hade tänkt lägga ner 2x300m alt. 2x250m slinga med en tillhörande värmepump som matchar mitt behov. Jag kommer göra allting själv förutom grävningen som en byagranne kan hjälpa mig med, men frågan är då om det går även om det inte är lerigt?

En granne en km bort har en lerig åker och nytt hus och kör med 200m slinga så jag tänkte att eftersom jag har relativt låg förbrukning ca 22000kw (min fru och jag har dessutom varit hemma under större delen av uträkningstiden av elfrbrrukning då vi turats om att vara föräldraledig i nästan 2år och elförbrukningen är ju högre om man är hemma)

Jag hittade inget om detta i forumet så hjälp mig är ni snäll med detta huvudbry!
Ska man tänka på något speciellt under mina förutsättningar, dvs kallt i norrland (dock inte Freezzzing) och torr mark.
Kan man anlita någon som kollar upp marken och vad kostar isåfall det? Jag kan gärna gräva lite gropar 1m djupt... bara skoj!
 
I prinsip kan du lägga i vilken mark som helst. Olika mark behöver dock olika lång slinga (man kan inte få förlång slinga! överskriver man 400m så delar man på 2 slingor istället)

luft sparar ingen energi, så du vil inte lägga i luftig mark. fukt hjälper till att överföra energin från marken till slingan på ett bra sätt.

sand har visatsig vara bra mark att lägga i ! singel eller annan grov sten utan jord är inte bra, då det skapar luft fickor.

är du osäker så tar du bara till markslingan så den blir längre.
 
Kan man anlita folk som kommer ut och undersäker jorden eller är det overkill? kan man göra något sorts mätprov själv? typ gräva 1 meter djupt och uppskata vilken typ av mark det är, är det blött.... ska man ge sig ut på åkern nu? Kan man bestämma hur bra jorden är genom att väga en liter jord typ? och sen torka den och väga den igen för att se fuktinnehållet? vad är bra???
Jag antar att det inte spelar någon roll vilken typ av mark det är, det som spelar roll är om det är torrt eller blött...
Är det blötare på sommaren eller på vintern? vad svårt detta blev, kan någon markanalytiker hjälpa till?
Jag antar att du Carman menar att sand har visat sig bra ifall det är blött eftersom vatten lätt "rinner" genom sand...
 
Runt vårt hus finns åker som grannen äger och de är förhoppningsvis inte ovilliga att låta mig gräva ner lite jordvärme slang på denna.
Personligen så ryser jag när jag läser detta! Se till att ni skriver ett giltigt servitut med grannen (får det inskrivet hos inskrivningsmyndigheten) om ni gräver ner slangen på hans mark. Går så fort att folk försvinner eller fyttar och helt plötsligt kanske du har en ny granne som har helt andra planer med sin mark eller vill ha jordvärme själv.

Bara muntliga överenskommelser och handskrivna brevkluddar är inget värt om de skulle bli disskusioner i framtiden. Har själv erfarenhet då det gäller privata vattenkällor och vattenledningar som är belägna på annans mark. Kan bli ett rent elände om inget finns inskrivet i fastighetsregistret.
 
Ja självklart ska jag skriva ett servitut! kanske inte skrev det men det är givetvis ett måste har själv blivit avskräckt av diverse personer på mitt jobb så visst! ska diskutera med grannarna snart så det blir intressant att höra de är trevliga så det borde förhoppningsvis gå bra... håller tummarna! Men jag är mest intresserad av erfarenheter från dem som lagt ner markvärme i norrland och gärna där det är sandig jord, gärna lite torrare :)
Det verkar vara möjligt har jag hört bara man tar till slangen, självklart blir det inte optimalt men det har jag knappast räknat med! Allt är bättre än att låta det vara som det är nu... tick tack tick tack...
 
tackar har skrivit där också och han har gett mig tips, försöker bara bredda mit sökande efter folk som lagt ner markvärme i sandig mark. Tack ändå Carman såg att du var aktiv i det andra forumet också!
 
Jag tror det kan vara risky med markvärme i (torr) sand, den lär knappast kunna magasinera så mycket värme mellan sommar och vinter som tung blöt lerjord eller berg. Du skrev att du förbrukade 18000 kw/år, men antar att du menade 18000kWh/år. Med elpris på drygt 1:- är det inte troligt att markvärme lönar sig för din del.

Att hålla på och krångla med servitut på andras mark för markvärme tror jag man skall undvika, lär knappast höja värdet på fastigheten iaf.

(18000kWh/År är faktiskt ganska litet på en villa utan vp, dessutom)

Den billigaste energikälla man kan ha i Sverige idag är ved (helst från egen mark, då kostar den bara några ryggskott per år..:)).
Bor du heltid på fastigheten och promt vill ha vattenburen värme bör du överväga en seriös vedpanneinstallation.

Om du kan tänka dig elda varje dag är nog en enkel kombination av vedkaminer/kakelugnar och direktel, det som lönar sig bäst.

Vill du promt ha värmepump tror jag i första hand du skall titta på en luft/vatten-lösning, (eller luft/luft), (VP från luft fungerar nedåt -20 och är betydligt lättare att serva om ngt strular om några år). Kanske även sommartid komplettera med solfångare. De har på senare tid blivit billigare tack vare billiga vaccumrör som importeras från Kina.
(Även om jag knappast tror det är speciellt lönsamt i dagsläget med solfångare, investeringskostnaden är trots allt kanske 20-40tkr för att få in 2-3000 kWh / År)
 
hmmm, ja jag vet att det är risky och det var därför jag tänkte höra ifall någon har erfarenhet av det. Jag har pratat med Rikard som Carman skrev om på värmepumps forumet och han tycker att det alltid funkar, bara man lägger ner tillräckligt lång slang, i vårt fall 2x250m och besparingen per år skulle då vara 10-11kWh/år.
Självklart tar det lång tid att få igen pengarna för denna satsning eftersom totalkostnaden efter bidrag kommer ligga på omkring 80.000 men det är väl det man får räkna med, att det tar ca 10 år att få igen pengarna...
Varför skulle ett servitut på åkern bredvid vara negativt för värdet på huset? Det är ju så alleman gör ifall man inte kan lägga på egen tomt. Servitutet gör ju att markvärmen ej får röras men att marken ovan får brukas som vanligt.
 
Tobbis skrev:
tackar har skrivit där också och han har gett mig tips, försöker bara bredda mit sökande efter folk som lagt ner markvärme i sandig mark. Tack ändå Carman såg att du var aktiv i det andra forumet också!
Just Rickard bor ju norr ut & har lagt 500m markslinga i just sand.
 
PST skrev:
Jag tror det kan vara risky med markvärme i (torr) sand, den lär knappast kunna magasinera så mycket värme mellan sommar och vinter som tung blöt lerjord eller berg. Du skrev att du förbrukade 18000 kw/år, men antar att du menade 18000kWh/år. Med elpris på drygt 1:- är det inte troligt att markvärme lönar sig för din del.

Att hålla på och krångla med servitut på andras mark för markvärme tror jag man skall undvika, lär knappast höja värdet på fastigheten iaf.

(18000kWh/År är faktiskt ganska litet på en villa utan vp, dessutom)

Den billigaste energikälla man kan ha i Sverige idag är ved (helst från egen mark, då kostar den bara några ryggskott per år..:)).
Bor du heltid på fastigheten och promt vill ha vattenburen värme bör du överväga en seriös vedpanneinstallation.

Om du kan tänka dig elda varje dag är nog en enkel kombination av vedkaminer/kakelugnar och direktel, det som lönar sig bäst.

Vill du promt ha värmepump tror jag i första hand du skall titta på en luft/vatten-lösning, (eller luft/luft), (VP från luft fungerar nedåt -20 och är betydligt lättare att serva om ngt strular om några år). Kanske även sommartid komplettera med solfångare. De har på senare tid blivit billigare tack vare billiga vaccumrör som importeras från Kina.
(Även om jag knappast tror det är speciellt lönsamt i dagsläget med solfångare, investeringskostnaden är trots allt kanske 20-40tkr för att få in 2-3000 kWh / År)
Du läser fel på hans förbruking !!!
han förbrukar 18 000kwh då han har snål kalt inne + att han eldar varje dag.
hans förbrukning ligger kanske på 30 000kwh/år
 
I det utredningar jag läst så har huvudelen av det av värme man utnyttjar från markslingan sitt upphov isbildningsvärme då vattnet i marken som omger slingan fryser. Detta stämmer bra med min egen erfarenhet. Inkommande köldbärare sjönk snabbt ned från 14 C till straxt under 0 för att sedan stabilisera och vid ca - 1,5 C. Markens vatteninnehåll har alltså större betydelse för bra driftförhållanden än dess förmåga att magasinera värme, men med tanke på att vatten är fantastiskt bra på att magasinera värme så hänger det ändå ihop.
 
en annan sak jag tänker på. hur ofta hitar man sandmark, som är ren o tor sand? (det förekomer ju bara på sandstränder, typ)
ofta har man tillräcklga förhålanden för att lägga jordvärme. om du är granne med en åker bör det inte vara några problem, bonden har väll inte transporterat dit jorden han sår i?
 
Hehe du är ganska snabb på att dra förhastade slutsatser Carman, lite för mycket besserwisser snack känns det som :)
Men du har ju rätt i att det inte bara är sand, det är ju sandig jord och en åker ovanpå så visst är det ju bättre än bara sand.

Min elförbrukning när jag eldar och bara har 19 grader i huset är ca 14000kWh /År enligt mina kalkyler har jag ca 17000kWh per år om jag inte eldar, har testat skillnaden kalla dagar när jag inte eldar. Jag har även testat att häja värmen inne och sett att jag har ca 18.000kWh / År med ca 21 grader inne vilket känns behagligt. lägg på att jag inte eldar så är jag förmodligen uppe i kanske 22.000kWh per år.
Dock så är garaget en del av denna värme och där kommer jag ej byta ut elementen tror jag. Där finns tre element men har där bara 5 grader på vintern vilket ej borde göra att allt för mycket värme går till spillo där, kan inte tänka mig att det går åt 3000kWh /År där. så om man beräknar på en elförbrukning på ca 20.000kWh så borde det vara ok.
 
Självklart gissar jag, jag har ju inte ens sett hset på bild.
faktum är att det är extremt vanligt att folk bara anger vad som står på elräkningen när dom ska svara på hur mycke energi huset drar, nått man mste veta när man ska dimensionera en värmekälla för ett hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.