Tja har en nybliven vattenskada och enligt besiktningsgubben kan jag åtgärda själv om jag vill. Om jag går igenom allt som är påverkar, direkt och indirekt med försäkringsbolaget och de ger ut en klumpsumma, som de kan göra. Behöver jag då redovisa mina inköp för dem, så de ser vad jag använt klumpsumma till?
 
Speca allt så bra du kan. Det finns schabloner för allt men det är ju inte säkert du kan köpa allt till samma pris som en snickare till exempel. Glöm inte att ta med el för upptorkning och diverse förbrukningsmaterial som skruv, sopsäckar och resor till miljöstation.
 
S Småbrukaren skrev:
Speca allt så bra du kan. Det finns schabloner för allt men det är ju inte säkert du kan köpa allt till samma pris som en snickare till exempel. Glöm inte att ta med el för upptorkning och diverse förbrukningsmaterial som skruv, sopsäckar och resor
Det jag tänker på är om redovisningen efter man gjort alla inköp. Säg att det blir lite pengar över och man skulle kunna uppgradera ngt i köket tex. Kyl trots att den inte är skadad
 
Försäkringsbedrägeri med andra ord? Kör på så långt samvetet håller. Det är väl bara att salta arbetstiden i så fall.
 
Njä så tänkte jag väll inte riktigt. Men det är ju sant.
 
Är det inte så att om man vill åtgärda själv, så blir det en kontantreglering, där bolaget betalar ut en fast ersättning, utan krav på redovisning av faktiska kostnader. Knappast bedrägeri, det är ju förs. bolaget som bestämmer hur mycket de vill betala.
 
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
När vi fick vattenskada ( läckande avloppsrör) så fixade FB så OCAB kom hit, plastade in dom uppbrutna golven och körde igång en tork. FB betalade detta och elen. Sedan så begärde vi ut en kontantreglerin på vad det skulle ha kostat att återställt allt. Använde dessa plus våra egna till att bygga om lite så det blev som vi ville ha.
Men inga krav på att redovisa vart vi gjort av med pengarna.

Så vill du göra en billigare renovering än vad det skulle kostat att få det till ursprungligt skick och du lägger pengarna på något annat, är ju upp till dig.
Men händer det något senare och FB ser att allt är snålbyggt, kommer ju även ersättningen minska för att återställa det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.