A AG A skrev:
Men då ska du ju egentligen också spara undan husets hela värde dividerat på 50 varje år också.
Är det verkligen nödvändigt, om kåken redan stått ett par hundra år bör det räcka med att underhålla den företrädelsevis hålla taket helt, kostnad för takpapp kan ju delas på 20 år och lertegel på 100år (om man inte som jag återanvänder lerteglet och byter papp och läkt typ vart 50e år)

En kåk behåller väl sitt värde på de flesta orter, historiskt har väl till och med fastighetsägande gått pluss för de flesta svenskar de senaste 50åren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men då ska du ju egentligen också spara undan husets hela värde dividerat på 50 varje år också. Husets beräknade livslängd är ju inte mer än så.
Alternativt så gör man som jag. Man amorterar, och tänker att taket faktiskt hör till huset.
Det är ju surt eftersom huset redan är 170 år. Inte så mycket orginal utom delar av grund och stomme iofs.

Så helt rätt.
Alla husets delar ersätts ju löpande, dom flesta delar har kortare livslängd än 50 år, andra längre.

Jag amorterar för att minimera mina lån inför pensionen. Fungerar dåligt om det ska lånas sen när huset behöver underhållas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Läste artikel Bygga hus från 2021 att folk i hus betalar i genomsnitt 6600 i mån!! Inkl allt dvs lån driftskostnader rubbet.
Jag skulle säga 14-17 000 i mån med reparationer ström lån o allt.
Folk slänger ur sig glädjesiffror och räknar inte in slitage, reparationer, avskrivningar, försäkringar, slamtömning etc i månadskostnaderna.

Bara underhåll är lätt 5000 kr/månad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kåre66 och 1 till
  • Laddar…
K
Hus 100kvm - 79.
LLVP och direktverkande el.
Fasta utgifter varje månad (inkl. 300kr amortering) ca 14-15 000kr. Till det kommer underhåll 5-10 000kr (eftersatt underhåll).
Lätt att glömma alla utgifter i form av nya grillar, utedynor, blomlökar, blomjord, gräsfrö, gräsklippare och verktyg, osv. Utgifter man inte har när man bor i lgh.
 
K Kardan79 skrev:
Lätt att glömma alla utgifter i form av nya grillar, utedynor, blomlökar, blomjord, gräsfrö, gräsklippare och verktyg, osv.
Går på hobbykontot, inget man måste ha eller göra.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Går på hobbykontot, inget man måste ha eller göra.
Sant. Men, det är kostnader de flesta som bor i hus har, och som boende i lägenhet sällan har.
 
K Kardan79 skrev:
Sant. Men, det är kostnader de flesta som bor i hus har, och som boende i lägenhet sällan har.
Men folk i lägenhet har ju å andra sidan semestrar, sommarhus och terapi att betala som husägaren kan skippa.. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
K
O [old rusty] skrev:
Men folk i lägenhet har ju å andra sidan semestrar, sommarhus och terapi att betala som husägaren kan skippa.. ;)
Hahaha!
Den varma delen av året kan ju i det närmaste jämföras med ett arbetsläger om man bor i ett gammalt hus...
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Men folk i lägenhet har ju å andra sidan semestrar, sommarhus och terapi att betala som husägaren kan skippa.. ;)
Har dom dessutom bil kostar parkeringen ofta lika mycket som en grill per år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Har dom dessutom bil kostar parkeringen ofta lika mycket som en grill per år.
Det är ju väldigt olika hur mycket det kostar, om det kostar något att parkera.

Bodde tidigare i lägenhet (BR) inne i Uppsala, och betalade då 75kr/månad för parkering. Syrran som bor i Stockholm betalar närmare 3 000kr/månad.

Har fått märkbart större bilkostnader efter flytt till hus, då vi inte hade råd att köpa hus i samma centrala läge. Parkerar dock gratis...
 
M mrsnhp skrev:
Vad räknar du in i fasta kostnader?
Räntor lån el avfall försäkring alla driftskostnader där elen ju varierar men har tagit ett genomsnitt per år
 
M mrsnhp skrev:
Vad räknar du in i fasta kostnader?
Allt som räntor amortering drift dvs el värme avfall slamsugning försäkring
 
H hempularen skrev:
Om jag tolkar dig rätt så har du alltså lån på 1,9 milj? Om vi tänker oss att du amorterar 2% per år. Och har ränta på 4,5%. Så hamnar dina lånekostnader på drygt 10 000 i månaden. Att du sedan har kostnader för väårme, el, vatten försäkring och sophämtning på ytterligare 4 - 5 000 i månaden är nog inget orimligt.

OM du har ränta som i mitt exempel, så bör du kunna få ner den lite, men ingen dramatisk besparing. Vi vänta väl alla på att räntorna skall gå ned. Troligen går de "aldrig" ned till de orimligt låga nivåer vi hade innan senaste inflationsvågen.

Som exempel kan jag nämna att våra lånekostnader låg på ca 14 000 i månaden när vi köpte vårt nuvarande hus för drygt 25 år sedan. Räntorna hade precis krupit ned under 10%, efter att tidigare under hela 80 talet och större delen av 90 talet varit på 13 - 17%. Och löneläget var ju inte riktigt där det är idag... Men jag var övertygad om att räntorna snart skulle upp över 10% igen, vi hade bara en tillfällig dip...
Tack! Ja lån på 2,2 ungefär 10000 i mån till banken sen runt 5000 i drift + att saker pajar så hantverkare som.kommer o går o lagar panna reningsverk el Några tusen med jämna mellanrum.
Grejen är den att när jag köpte huset 2013 så sa banken att det skulle kosta runt 8000 i mån inkl allt. Det har tagit mig 10 år att renovera upp mitt ruckel o jag har bott i det ett år nu o värmekostnaden på vintern är ju horribel trots att jag eldar. Månadskostnad på runt 14-15 dvs nästan det dubbla mot 2013 men ska väl inte klaga jag har fått ett jättevackert återställt gammalt hus på stor naturtomt några 3 mil från Halmstad o Falkenberg men lönen räcker inte. Och därför funderar jag på om det är värt det. Dock sätta mig i lägenhet skulle inte gå det står jag inte ut med. Jag vill bo på landet o inga grannar tack. Och jag funderade på alternativet bygga nytt passivhus på billig tomt med billigare än så här kan det nog inte bli.
Tur man är händig annars går det ju inte alls.
 
  • Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Du får tänka på att ränteläget var rätt annorlunda 2021 än nu.

Jag betalar väl ca 15000-17000kr i månaden de kalla månaderna och kanske hälften sommarmånaderna. Sedan tillkommer amortering på 7000kr.
Ok ja det är bra att ha nåt att jämföra med Då fattar jag att jag har dom kostnader man får räkna med om jag vill bo i det här huset el vilket hus som i samma prisklass
 
O [old rusty] skrev:
Här är länken:
[länk]

Då ser man också att "Sammanboende med barn" dvs två vuxna mitt i livet med "normal" skuldsättning har en medianutgift på 120 000kr/ år (9100kr/mån) och inte 79 000kr/år. Och detta var 2020 när vi inte hade någon ränta eller elpris att tala om.

Medianen dras ju antagligen ner rätt ordentligt av gamlingar utan lån.

Jag tänker inte djupdyka i SCBs siffror, man får väl lita på dom, men generellt så underskattar många kostnaderna att ha hus. Räkna alla rum, hur mycket det kostar och förväntad livslängd. 500kr/månad för varje badrum? En tusenlapp för köket (står du ut i tjugo år med dom där Ikea-luckorna?)? Värmesystem, tak, el, ytskikt, fasad, fönster osv osv..

Pengarna rinner som sand mellan fingrarna. :)
Ja det är sant och jag vill bo i hus absolut inte lgh så då är det bara att bita ihop o se vad man kan spara in på elen ffa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.