Hej! Ska göra om ytskiktet i en 50tals villa vi köpt. Tapeten sitter som berget på någon slags målad spånskiva. Hur är det mest kostnadseffektiva sättet att göra väggarna fina? Helst vill vi slutligen måla och det ska bli ett bra resultat men vi är inte petnoga om små skavanker.

Jag har testat att rolla med vatten och det blir bubblor i det understa lagret med brun papp. Dock extremt svårt att skrapa bort.
Vägg med delvis bortskrapad gammal tapet som avslöjar underliggande brun papp och spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Lägg ingen energi på spånskiveväggar, det är skit i alla fall. Gipsa över direkt istället.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Gipsa över direkt istället.
Det är nog snabbast och billigast att följa Stefans råd och gipsa. En gipsskiva sparar enormt med tid och kraft för i sammanhanget små pengar om alternativet är att ånga och skrapa ner befintlig tapet.
 
Vi valde att göra precis så som Stefan säger.
Dels pga vi då fick dubbelgips och stabilare väggar. Dels satt gamla tapeten jobbigt hårt och utan skulle aldrig bli bra. Vi gjorde även taket då gipsen var spikad och hade börjat hänga.
 
Tack för snabbt svar! Kan jag skruva direkt i spånskivorna eller bör jag hitta bakomliggande reglar? Behöver jag ta bort det översta lagret tapet? Den har lite struktur.
 
Bara skruva direkt, men se till att skarvarna inte kommer på samma ställe bara.
 
Det blir att gipsa! Men jag undrar vad är bäst renoveringsgips eller vanlig gips? Slipper man ändra alla eluttag mm om man kör med renoveringsgips?
 
Målare här. Blir billigare att spärrgrunda och bredspackla. Och förmodligen går det snabbare. Dessutom måste ni sen remsa och spackla gipsen också. Och det tenderar amatörer att misslyckas med.
 
P Punderdatrullen skrev:
Målare här. Blir billigare att spärrgrunda och bredspackla. Och förmodligen går det snabbare. Dessutom måste ni sen remsa och spackla gipsen också. Och det tenderar amatörer att misslyckas med.
Det funderade jag över först. Men kommer inte tapeten under att börja bubbla upp och släppa? Eller täcks hela alltet av spackel?
 
T Torpamia skrev:
Det funderade jag över först. Men kommer inte tapeten under att börja bubbla upp och släppa? Eller täcks hela alltet av spackel?
Spärrgrundmålning tar det mesta. Det som sitter löst måste dock tas bort.
De flesta mindre blåsor kommer inte att synas efter slipning på bredspacklingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.