H
M MagicFingers skrev:
är det verkligen samma sort på liggande och stående paneler?,
ja.
 
Hur har det fortsatt? Snart börjar solen skina på riktigt :)
 
H
kashieda kashieda skrev:
Hur har det fortsatt? Snart börjar solen skina på riktigt :)
Allt är klart sedan början på november. Väntar på att Vattenfall ska handlägga… med lite tur får man starta innan sommaren.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H
Liten uppdatering efter att ha hamnat i fel tråd (använder mobilen så det är inte så konstigt..).

26/8 Tackade ja till offert
29/9 Delleverans, paneler och skenor, krokar fortsatt restade.
10/11 Monterat och klart

3/2 Vattenfall har nu gett oss en handläggare som godkänt och vi kan skicka in klaranmälan. Om det är en slump att det sker dagen efter jag ringt och frågat vad som tar en sån jäkla tid eller inte vet jag inte.

Nu väntar ytterligare en vända hos handläggare på Vattenfall.. med lite flyt får man starta i april.
 
H
En uppdatering med fokus på nätägaren.
Att Vattenfall skulle bli flaskhalsen var tydligt från början.

20/10 Föranmälan inskickad
3/2 Föranmälan godkänd
5/2 Färdiganmälan inskickad
6/2 Meddelande från VF om att de kommer ta extra lång tid att komma och kontrollera inkopplingen och att skyltar finns (mätare redan bytt). Så kanske en månad med lite tur..
 
Är det VF´s, egna nätelektriker eller är det inhyrd UE som gör VFs fältjobb ?
 
H
M mortimer skrev:
Är det VF´s, egna nätelektriker eller är det inhyrd UE som gör VFs fältjobb ?
gissar deras egna pga bilarna men vet inte.
 
H
Plötsligt händer det. Idag var VF här och kollade skyltningen och med det får jag starta anläggningen. Kanske gör en uppdatering i framtiden med hur själva produktionen går.

Summa Summarum:
Ja, en mindre elfirma kan gå bra mycket smidigare och snabbare än en stor för att få upp paneler på taket och en växelriktare på väggen. Men det är din nätägare som bestämmer hur lång tid det tar från start till mål. Så i slutändan tar det en halv livstid (y)

20/10 Föranmälan inskickad
3/2 Föranmälan godkänd
5/2 Färdiganmälan inskickad
6/2 Meddelande från VF om att de kommer ta extra lång tid att komma och kontrollera inkopplingen och att skyltar finns.
8/2 Klart för start!
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
@Hus-i-Sörmland Grattis. Nu håller vi tummarna också för bra produktionssiffror.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H
En liten uppdatering lite över ett år senare.

  • Anläggningen tuffar på och levererar mer el än jag behöver, kunde nöjt mig med 18 paneler.
  • Effekten i år blir ungefär 25% högre de första 5 månaderna pga ett träd som nu tagits ner, så anläggningen kommer vara ytterligare lite överdimensionerad.
  • Ekonomiskt kommer det gå ihop utan problem, det kommer inte dröja några 10 år innan den tjänat in sig själv. Även om jag stänger av anläggningen så drar den in ca 4000kr/år, igång täcker den all min förbrukning när solen lyser och försäljningen äter upp resten.
  • Behöver inte längre fundera på vad el kostar eller strula med nattlig tvätt osv. Letar snarare efter sätt att göra av med mer el. Laddhybriden får nog uppgraderas till full-el.
 
  • Gilla
Rory och 1 till
  • Laddar…
H Hus-i-Sörmland skrev:
En liten uppdatering lite över ett år senare.

  • Anläggningen tuffar på och levererar mer el än jag behöver, kunde nöjt mig med 18 paneler.
  • Effekten i år blir ungefär 25% högre de första 5 månaderna pga ett träd som nu tagits ner, så anläggningen kommer vara ytterligare lite överdimensionerad.
  • Ekonomiskt kommer det gå ihop utan problem, det kommer inte dröja några 10 år innan den tjänat in sig själv. Även om jag stänger av anläggningen så drar den in ca 4000kr/år, igång täcker den all min förbrukning när solen lyser och försäljningen äter upp resten.
  • Behöver inte längre fundera på vad el kostar eller strula med nattlig tvätt osv. Letar snarare efter sätt att göra av med mer el. Laddhybriden får nog uppgraderas till full-el.
Kul att läsa.
Vad har du för elavtal?
 
H
Vanligt rörligt hos vattenfall.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
H Hus-i-Sörmland skrev:
En liten uppdatering lite över ett år senare.

  • Anläggningen tuffar på och levererar mer el än jag behöver, kunde nöjt mig med 18 paneler.
  • Effekten i år blir ungefär 25% högre de första 5 månaderna pga ett träd som nu tagits ner, så anläggningen kommer vara ytterligare lite överdimensionerad.
  • Ekonomiskt kommer det gå ihop utan problem, det kommer inte dröja några 10 år innan den tjänat in sig själv. Även om jag stänger av anläggningen så drar den in ca 4000kr/år, igång täcker den all min förbrukning när solen lyser och försäljningen äter upp resten.
  • Behöver inte längre fundera på vad el kostar eller strula med nattlig tvätt osv. Letar snarare efter sätt att göra av med mer el. Laddhybriden får nog uppgraderas till full-el.
Hej, och kul med en bra erfarenhet under den sol-och-vårare period som var. Med fritidshus i Nävekvarn har jag försökt få tag på en villig elektriker att göra typ samma sak (men med specifika paneler och ev Victron hybridväxelriktare), du har inte möjlighet att pm namn o kontaktuppgifter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.