Manuel Orellana
Hejsan letar efter horisontella "klämmor" men vet ej namnet eller vart man kan hitta sånna?
Ska alltså fästas/skjuta igenom bordet.
Jo jag vet att jag kan bygga/modifiera men hinner ej med det.
Bilden är från amazon men hittar inga större eller andra modeller än denna
Tack för svar.
 
  • Horisontella klämmor för fastsättning genom bord, svart och guld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skall du ha dem till? Jag tänkte om det finns andra lösningar. Baktving inbyggd i bänken och en rad hål för tänder i bänken brukar vara den klassiska lösningen.

Det fanns någonting sådant som du beskriver att köpas i England före första världskriget......... jag tvivlar på att tillverkaren fortfarande håller på.
 
Manuel Orellana
H heimlaga skrev:
Vad skall du ha dem till? Jag tänkte om det finns andra lösningar. Baktving inbyggd i bänken och en rad hål för tänder i bänken brukar vara den klassiska lösningen.

Det fanns någonting sådant som du beskriver att köpas i England före första världskriget......... jag tvivlar på att tillverkaren fortfarande håller på.
1a världskriget, ja du. Att en sådan simpel redskap inte finns tillgänglig i variationer. Jag ska ha att hålla fast tunna brädor i mitten av arbetsbänken för olika jobb bla plana med handöverfräs. Tror att det lutar åt att tillverka dom själv i alla fall, simpla med mutter, inslagmutter, lång skruv och trä.
 
Microkatten
Varför fungerar inte de från Amazon?

Veritas har lite olika varianter , Festool har s.k. spännelement. Det finns många sätt att hålla fast arbetsstycken, beroende på vad du skall göra och vilken typ av bänk du har.
 
Manuel Orellana
J JFrisk skrev:
Jag skulle nog söka på mft clamp, men många är för att spänna nedåt snarare än åt sidan. Hittade några från Bessey, borde ju gå hitta lokalt om det var bråttom.

[länk]
Ja precis, vad är det för pris ?
 
Manuel Orellana
Microkatten Microkatten skrev:
Varför fungerar inte de från Amazon?

Veritas har lite olika varianter , Festool har s.k. spännelement. Det finns många sätt att hålla fast arbetsstycken, beroende på vad du skall göra och vilken typ av bänk du har.
Lite för högt pris. Men ja typ det jag letar efter. Man kan flytta dom runt bordet inte fast på ett ställe
 
M
Finns en del Kinakopior på Banggood och Aliexpress, de är avsedda för MFT bord med 19 eller 20mm hålraster, du behöver även något som håller emot i andra änden.
 
Tycker du det är för dyrt så använd istället valfri sorts stav genom bordet, och så använder du kilar du knackar fast istället för något du skruvar..
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Manuel Orellana
Ja precis. Ok ska checka tackar 🙌
M mnils skrev:
Finns en del Kinakopior på Banggood och Aliexpress, de är avsedda för MFT bord med 19 eller 20mm hålraster, du behöver även något som håller emot i andra änden.
 
Manuel Orellana
S Svante Svenson skrev:
Tycker du det är för dyrt så använd istället valfri sorts stav genom bordet, och så använder du kilar du knackar fast istället för något du skruvar..
Har du någon bild på det eller ? Tack för svar
 
Manuel Orellana
P Pysslarn skrev:
I post #681 i den här tråden ser du hur jag använder kilar för att limma ihop två skivor:

[länk]

Oerhört smidigt sätt att spänna fast saker på när man har en hålad skiva på arbetsbänken.
//Ronnie
Ja just det. Snyggt jobb där förresten. Tackar för tipset ska användas 👌
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tunna brädor kan du limma fast med brun maskeringstejp och superlim. Sätt tejp på bordet och brädan och limma ihop tejpen. Se till att inte få ut lim utanför tejpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.