Här är en av bilderna vi och antikvarien använde som inspiration när vi målade om hemma, då den påminner mycket om ett av våra hus till ålder och utseende. Från en av Göran Gudmundssons böcker. Jag gissar att han inte är okänd för någon som skriver om hur hus brukade vara färgsatta. Han visar andra exempel på ljust grå nyanser från slutet av 1800-talet och från 1920-talet, men det kanske räcker med det här.
Illustration av ett traditionellt gustavianskt hus i grå nyanser, tagen från Göran Gudmundssons bok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vill också gärna ha lite mer fakta bakom ett så kategoriskt och märkligt påstående. Vi vet inte hur våra fasader såg ut när de var nya strax innan 1800, men efter att ha rådfrågat ett antal byggnadshistoriskt kunniga kom vi fram till att den troligaste nyansen var någon form av ljust grå, vilket vi därför kom överens med kommunens antikvarie om att använda.
Jag kan hålla med om att jag var lite väl kategorisk, särskilt med tanke på att vi inte vet när den aktuella byggnaden är byggd, var eller i vilket material. Det jag däremot står fast vid är att det inte är sannolikt att byggnaden varit grå. Men det får ju visa sig om TS gör en liten byggnadsarkeologisk undersökning, så det spelar ju inte så stor roll vad jag har att säga om detta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Nu handlar det ju inte om en underhållsåtgärd utan att på ett väldigt påtagligt sätt ändra en byggnad och eventuellt ett områdes karaktär.
Och vi vet inte om det ligger inom någon utpekad kulturmiljö eller om det finns andra bestämmelser som kan påverka kulörval.
Sen tycker jag många svar är väldigt kategoriska med tanke på den knapphändiga info TS givit (och då är det inte @Contrefort jag avser).
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sidi-plattor är ljusgrå så typ ett halvsekel var de den dominerande färgsättningen på småhus.
Precis
Contrefort Contrefort skrev:
Jag kan hålla med om att jag var lite väl kategorisk, särskilt med tanke på att vi inte vet när den aktuella byggnaden är byggd, var eller i vilket material. Det jag däremot står fast vid är att det inte är sannolikt att byggnaden varit grå. Men det får ju visa sig om TS gör en liten byggnadsarkeologisk undersökning, så det spelar ju inte så stor roll vad jag har att säga om detta.
Tack för den snabba pudlingen. (Jag skulle föredragit en formidabel "kungspudling" där du erkände att du talade rent snömos utan nått som helst substans)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
I princip inget hus har historiskt sett varit målat ljusgrått, och det tror jag du ser framför dig också om du tänker efter.
Som f.d målare så vet jag inte varför du svarar på något du inte vet något om. Oseriöst
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns en juridisk intressant fråga i denna tråd och det är PBLs möjlighet att rätta tidigare olovliga åtgärder. Man har som fastighetsägare en inbyggd möjlighet att rätta tidigare utförda olovliga åtgärder. Detta används regelmässigt vid tillsyn, byggnadsnämnden uppmanar då den som har gjort en olovlig åtgärd att rätta (alltså återställa) så undgår man sanktioner som byggsanktionsavgift och förelägganden som tvingar en att rätta senare.

Eftersom lagstiftaren inte har infört någon tidsgräns för när rättelse senast får ske så löper rättelsemöjligheten för evigt. Har man t ex ett äldre hus som en gång hade en ljusgrå kulör som fasad och som säg på 70-talet har målats om till en gul kulör men utan att bygglov söktes så finns således ett utrymme att måla om i en liknande ljusgrå kulör inom ramen för möjligheten att rätta. Eftersom den mesta ommålningen i icke stadsnära äldre bebyggelse troligen har bytt kulör utan att bygglov har getts så ger detta en viss flexibilitet om man vill få bort de gula och bruna nyanserna från 60-80-talen.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
I princip inget hus har historiskt sett varit målat ljusgrått, och det tror jag du ser framför dig också om du tänker efter.
Täckskivorna över fönstren till källaren (för att inte gräsklipparen skulle skjuta sönder dem) är gråmålade.
 
M Maijckel skrev:
Även obehandlat trä får till slut en form av ljusgrå nyans. Så om man backar till tiden före målande av fasad så var i princip alla trähus ljusgrå.
Nu handlar det ju om att måla om byggnaden. Det är väldigt stor skillnad på en byggnad som är målad grå och en som är grånat obehandlat trä.
L Lundsan skrev:
Som f.d målare så vet jag inte varför du svarar på något du inte vet något om. Oseriöst
Är det mer seriöst av dig att påstå att jag inte vet något utan att ha någon aning om det och hänvisa till att du varit målare, vilket inte i sig säger något om dina kunskaper i ämnet?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Du bara visar din okunskap igen
 
L Lundsan skrev:
Du bara visar din okunskap igen
Jaså? När argumenten övergår till enbart personangrepp är det ju sällan värt att fortsätta, eftersom det inte brukar finnas så mycket substans kvar att komma med, men det vore ändå intressant att höra ditt resonemang om detta. Om det mot förmodan finns något.
 
Contrefort Contrefort skrev:
Jag kan hålla med om att jag var lite väl kategorisk, särskilt med tanke på att vi inte vet när den aktuella byggnaden är byggd, var eller i vilket material. Det jag däremot står fast vid är att det inte är sannolikt att byggnaden varit grå. Men det får ju visa sig om TS gör en liten byggnadsarkeologisk undersökning, så det spelar ju inte så stor roll vad jag har att säga om detta.
Jag kan gå med på att du var kategorisk, men problemet att du har fel är större.

Hur många exempel på hustyper och tidperioder vill du ha? Linoljemålade ljusgrå träfasader på högreståndsbyggnader från 17-eller 1800-talen, ljust gråmålade/putsade fasader på enfamiljshus från första halvan av 1900-talet, ljust grå oljemålade trävillor från andra halvan av 1900-talet som är rätt vanliga på västkusten (för att efterlikna äldre bebyggelse), eller varför inte de fläskiga trävillor som träbaronerna eller grosshandlarna byggde runt förra sekelskiftet?

Du säger att "i princip inget hus har historiskt sett varit målat ljusgrått" medan jag (med stöd av de antikvarier och byggnadsvårdare jag varit i kontakt med) hävdar att ljusgrått till och från varit en ganska vanlig färgsättning på svenska hus. Jag kan ge ett antal exempel (det finns många fler än de jag nämnt) och om du vill även ett antal namn på mina källor. Vad baserar du ditt påstående på?
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
L Lundsan skrev:
Som f.d målare så vet jag inte varför du svarar på något du inte vet något om.
Har du skaffat dina kunskaper genom flerårig yrkeserfarenhet, har du rentav skrapat och målat fasader som tidigare varit gråmålade?
Contrefort Contrefort skrev:
Är det mer seriöst av dig att påstå att jag inte vet något utan att ha någon aning om det och hänvisa till att du varit målare, vilket inte i sig säger något om dina kunskaper i ämnet?
Har du skaffat dina kunskaper genom flerårig yrkeserfarenhet, har du rentav skrapat och målat fasader som tidigare inte varit gråmålade eller naturligt gråa?
T Troberg skrev:
Andra kreativa lösningar på hur man kan surfa regelverk?
Skicka in färgbild på den ljusgrå sidiplattan du hittar just i dag hittar på vinden eller i källaren på huset och hävda att du vill återställa huset till den vackra gråa färg som plattan har, bifoga gärna ett par exempelbilder från nån fastighet i grannskapet som har den önskade gråa färgen.
 
Contrefort Contrefort skrev:
Jaså? När argumenten övergår till enbart personangrepp är det ju sällan värt att fortsätta, eftersom det inte brukar finnas så mycket substans kvar att komma med, men det vore ändå intressant att höra ditt resonemang om detta. Om det mot förmodan finns något.
Som målare har jag före ommålning skrapat många gamla husfasader. Det kan vara många lager färg som flagat och det var inte helt ovanligt att understa lagren var gråmålade. Jag pratar om riktigt gamla husfasader från den tiden då trät hade god kvalitet.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
C
Det många här missar är att en "återställning" till en tidigare kulör eller en kulör tidstypisk för byggnadsåret inte nödvändigtvis ger frikort vad gäller brott mot förvanskningsförbudet. Även om det i de flesta fall förmodligen är ett bra argument.

Kulturvärdet kan t.ex. ligga i att huset har en specifik färg, eller att färgsättningen i ett område är enhetlig.

Finns många exempel, bl.a. ett antal trådar här i forumet där kommunen är väldigt specifik med vad som gäller. T.ex.:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tvist-fasadbyte-k-maerkt-hus.471376/
https://www.byggahus.se/forum/threads/130-anmaelda-foer-ommalning-av-foenster.464552/
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kulturvärdet kan t.ex. ligga i att huset har en specifik färg, eller att färgsättningen i ett område är enhetlig.
Well, från mitt fönster ser jag:

* rött med vitt trim
* rött med blått trim
* ljusblått
* grått
* vitt
* tegel
* Mexitegel
* svart

Grannhuset är rött med vitt trim, med ett gult hus med vitt trim som andrahus på tomten, och ett rött garage med blått trim.

Så mycket för enhetlighet...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.