HELLAS skrev:
Hej,
De etablerade baltiska husproducenterna som säljer på den svenska marknaden är dessutom helt insatta i svenska bygglagar.
Det är tyvärr inte min erfarenhet.
9 av 10 utländska husproducenter har inte koll på vad som krävs. (om jag drar slutsatser av mina egna observationer)
 
volvo skrev:
Det är tyvärr inte min erfarenhet.
9 av 10 utländska husproducenter har inte koll på vad som krävs. (om jag drar slutsatser av mina egna observationer)
Hej,
Har respekt för dina observationer,men att 90% skulle vara oinsatta tycker jag ger en orättvis bild,stämmer inte alls med mina erfarenheter. Vill dock understryka att det krävs betydligt mer av kunden när han/hon handlar från Baltikum än från Sverige. Men med tydliga instruktioner till uppgragsgivaren och kontroll därtill lönar det sig betydligt.

Med vänliga hälsningar
HELLAS
 
Jag har inte blivit imponerad av den östeuropesiska byggnadstekniken ännu....

Ser bra ut på ytan vid inflyttningstillfället........ men sedan....

Åhh herregud, aldrig en polack,estländare,ryss i mitt hus, möjligtvis gräva upp grunden....
Men man ska inte låta dom få fotfäste i sverige, använd inhemsk arbetskraft i stället.
Kanske det räddar svergies ekonomi...
 
el_richard skrev:
Jag har inte blivit imponerad av den östeuropesiska byggnadstekniken ännu....

Ser bra ut på ytan vid inflyttningstillfället........ men sedan....

Åhh herregud, aldrig en polack,estländare,ryss i mitt hus, möjligtvis gräva upp grunden....
Men man ska inte låta dom få fotfäste i sverige, använd inhemsk arbetskraft i stället.
Kanske det räddar svergies ekonomi...
Känns som ett inlägg grundat enbart på patriotism och globaliseringsrädsla. Även om jag också i ärlighetens namn skulle vara tveksam, dock mest pga alla skillnader vad gäller byggnormer, regler etc.

/A
 
Jag har bara erfarenhet från 1 hus som var tillverkat i Estland och uppförd av Estländare. Några av problemen var "plattan" dom gjorde hade stora gjutsår på två sidor, golvvärmen var lagd under syllen så när dom skulle fästa väggarna skadades golvvärmeslangen (upptäcktes några månader senare), panel kapad för lång så att den vilade mot fönsterbläck , "snickarna" hade 1 storlek på dosfräs (80 mm) så brytare och uttag inte täckte doshålen, använde ingen tape i skarvarna på plastfolien mm.
Fördel var att det var billigt men jag skulle INTE anlita den firman.
 
Till er som funerar på att köpa et hus från Polen kan jag rekommendera er att GÖR DET. Min svåger som bor i Polen har nyss byggt ett hus på 260 kvm. Det kostade honom 275000 sloty vilket är ca 700.000;. sv. kronor nyckelfärdigt. Dock utan vitvaror men annars fullt klart att flytta in i.
Lycka till.
 
  • Gilla
SiggiGBG och 1 till
  • Laddar…
Mina föräldrar byggde hus 2009. Då pappa har täta affärskontakter i Polen fick han hjälp att kolla upp fabriker i Polen. Affären gick inte ihop sig när man räknade med frakten. Då får man även tänka på allt eventuellt strul när man i Polen förmodligen inte följer svensk standard på el- och VVS-installationer, mått för dörrar etc.
 
volvo skrev:
Tänk på att ett utländskt standardhus (spelar ingen roll om det är från Polen, Tyskland, England eller annat ickesvenskt ursprung) inte följer svensk bygglagstiftning och måste därför modifieras eller göras bevisande beräkningar för att få uppföras i sverige.
Dessutom blir det svårt att få samma säkerheter och garantier som svensksålda hus har.

Det är därför inte helt säkert att det blir billigt i slutändan.
Den här uppfattninge är vanlig men enligt mina erfarenheter helt felaktig alla produkter som är lagliga i ett eu land är lagliga i alla, med få undantag. Det finns däremot försäkringsbolag och banker som kan ställa andra krav och gör det för att vara med i projektet. Och vem vill ha ett hus som är svårta att försäkra och låna pengar på?
 
el_richard skrev:
Jag har inte blivit imponerad av den östeuropesiska byggnadstekniken ännu....

Ser bra ut på ytan vid inflyttningstillfället........ men sedan....

Åhh herregud, aldrig en polack,estländare,ryss i mitt hus, möjligtvis gräva upp grunden....
Men man ska inte låta dom få fotfäste i sverige, använd inhemsk arbetskraft i stället.
Kanske det räddar svergies ekonomi...
Jag har ingen erfarenhet av att köpa hus från utlandet, men de baltiska snickare jag haft hemma har varit professionella, duktiga och väldigt hjälpsamma. Jag är lite kinkig med detaljlösningar, men de har gärna tagit diskussioner som många svenska hantverkare skulle tyckt varit besvärliga och ansträngt sig.
 
Erik_X skrev:
Den här uppfattninge är vanlig men enligt mina erfarenheter helt felaktig alla produkter som är lagliga i ett eu land är lagliga i alla, med få undantag. Det finns däremot försäkringsbolag och banker som kan ställa andra krav och gör det för att vara med i projektet. Och vem vill ha ett hus som är svårta att försäkra och låna pengar på?
Försök få bygglov för ett hus med Italiensk värmeisolering. Jag tror det blir ganska besvärligt.
 
Redan med svenskt etablerat husföretag har vi haft problem. Blotta tanken att bygga ett polskt hus, med annan kosntruktion, kommunikationssvårigheter, ja bara tanken ger mig nästan magsår. Därmed inte sagt att polska hus eller arbetare är dåliga, inte alls.
 
Ang “Säkerhet och garantier jämfört med Svenska hus“ så är ju husköparen lämnad ute i kylan så fort hustillverkaren betalt. även om han köpt ett svenskthus. Iaf om man får tro vad det skrivs om Myresjöhus m.fl. Så att köpa polskt/baltiskt hus blir ingen skillnad.
 
Priser i Polen, gäller Polen. Ska de skicka folk hit så blir det ett helt annat pris, frakten borträknad. För ca 7 år sedan sonderade jag marknaden för prefab-hus i Polen, och då var de måttligt sugna på att bygga här. Företaget hande helt enkelt inte erfarenheten att bygga utomlands, och sa att deras byggare skulle bli låsta till endast ett bygge någonstans långt bort. Risken finns också att den offerten man får för ett hus uppfört i Sverige blir för bra för kunden. När företaget väl inser hur mycket allt extrajobb med vattensäkra fördelarskåp och annat lokalspecifikt kostar, och att de går back på affären, kommer någon att få skjuta till pengar, eller så drar sig företaget ur. Det blir inte bra helt enkelt - för någon. Skulle man blanda in svenskar för VVS och el, som dyker upp efter frukost och sticker för att hämta något fram till lunch, kommer nog det polska företaget ålägga byggherren någon form av föresningsavgift.

Kvaliteten generellt är hög, då del handlar om stenhus. Finishen är dock avhängig av största klåparen på bygget, och där finns det mycket att välja på.
Trygghet, garantier? Tja, det finns ju Garbo, som aldrig någonsin betalat ut ersättning (hör med Uppdrag gransking). Det finns också stora inhemska hustillverkare som slår ifrån sig och hävdar att om man bygger i kustnära områden så är det helt normalt med läckage genom yttertaket och fuktskadad övervåning. Eller varför inte ett annat vars enstegstätade trähus blir gulgröna efter några år, och totalt ignorerar sina kunder - fd kunder.
 
Bennego, har du kontaktuppgifter till det polska företaget som byggde din väns hus? Var det stenhus eller trähus?
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Hej

Vi har ett hus byggt på vårt område av en svensk firma med svenska kunder men med rumänsk arbetskraft. Det har gått åt helt skogen. Allt har blivit fel och nu står ägaren med ett halv färdigt hus som ingen hantverkare vill ta i. Jag skulle tänka till mer än en gång innan jag anlitade en utländsk hus firma. Går det fel blir det en ekonomisk tragedi som med all säkerhet påverka livet för lång tid framöver.

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.