A AG A skrev:
Om han vill ha 19.000 för det själv, så får han väl "knorra" bäst faan han vill. Det är ju rent hutlösa priser.
Som hantverkare tog jag nästan alltid samma pris som butikerna. Då jag normalt sett hade 15% rabatt, så tjänade jag då dessa 15%. Kunden behövde inte betala extra för att jag skulle få förtjänst på materialet.
Men, den här jäkla elektriker ska alltså först tjäna sin ca 15%, som han troligtvis har i rabatt. Plus att han sedan gör ett påslag på 75-100% uppå det. Det är, i mina ögon, hyckleri!
Kollar jag nu med jobbets priser hos en grossist på kabel så har vi 75% rabatt på en Aceflex 5G6. Kabeln enligt listpris är nästan 3 gånger priset som elbutik.se tar för samma kabel. Tar man listpris mot kund så ja då är det inte svårt att komma upp i 19000.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Kollar jag nu med jobbets priser hos en grossist på kabel så har vi 75% rabatt på en Aceflex 5G6. Kabeln enligt listpris är nästan 3 gånger priset som elbutik.se tar för samma kabel. Tar man listpris mot kund så ja då är det inte svårt att komma upp i 19000.
Där har du förvisso en poäng. Som snickare handlar man inte så mycket hos grossist. Dock hände det ju, när jag skulle ha el och VVS-prylar. Det stämmer ganska bra att grossistens listpriser är 2-3 gånger butikspris. Men med rabatter låg det 10-15% under butikspris.
 
A AG A skrev:
Om han vill ha 19.000 för det själv, så får han väl "knorra" bäst faan han vill. Det är ju rent hutlösa priser.
Som hantverkare tog jag nästan alltid samma pris som butikerna. Då jag normalt sett hade 15% rabatt, så tjänade jag då dessa 15%. Kunden behövde inte betala extra för att jag skulle få förtjänst på materialet.
Men, den här jäkla elektriker ska alltså först tjäna sin ca 15%, som han troligtvis har i rabatt. Plus att han sedan gör ett påslag på 75-100% uppå det. Det är, i mina ögon, hyckleri!
Elektrikern har väl pluggat på Ahlsellskolan. Vi har dragit om all el i vårt hus och det var inga problem att vi köpte det mesta av materialet själva. Det material som företaget tog med sig var med Hornbachpriser plus 25%. Helt ok.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U
A AG A skrev:
Nej, risken år tillochmed stor att just den här typen av elektriker då inte tillåter egenköpt material. Men om han först tar de priserna, och sedan nekar till att använda material inhandlat av kunden. Så är det inte en pålitlig elektriker. Då är det dags att se sig om, efter en annan.
I jargongen på ditt inlägg känns det som du talar emot mig, men det står ganska likt det jag skrev (lite mindre aggressivt bara). Har vi nån diskussion på G eller fattar jag fel?
 
  • Gilla
Birger Norén
  • Laddar…
J Jojak91 skrev:
Hej!
För jämförelse,
Gjorde nyligen om all inkommande el till samtliga byggnader på gården i samband med en nybyggnation av bostadshus. Betalade 118kr/m ink moms för 5G10 och kabelskyddsrör gul 50mm 23kr/m ink moms.
Förmodar att du köpte kabeln av den elfirman som även utförde jobbet i nybyggnationen. Därav bra pris på kablarna. Förmodligen för att dom tjänat tillräckligt på dig iom nybyggnationen.

TS fråga gällde bara indragning av matningen. Din ”jämförelse” vilseleder bara TS då du jämför äpplen med päron.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
I jargongen på ditt inlägg känns det som du talar emot mig, men det står ganska likt det jag skrev (lite mindre aggressivt bara). Har vi nån diskussion på G eller fattar jag fel?
Oj, då får jag verkligen be om ursäkt, om du uppfattade det så. Jag tycker mig dock inte se någon jargong i det jag skrev, inte aggressivitet heller. Utan egentligen bara att jag håller 100% med dig. Med tillägg att om elektrikern är så sniken, så gör man bättre i att leta efter en annan elektriker.
 
  • Älska
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
P Primprim skrev:
Hej,

Drar el till ett nytt atterfall hus samt terass (100m totalt). Har fått en offert på material på 50m 6mm2 (till atterfallarn) och 50m 2.5mm2 (till terassen) som kommer på 19.000 exc moms.

Då jag inte kan något om el
1. låter kapaciteten rimlig?
2. vad är det för kabel som behöver dras (om jag vill kunna jämföra priser online)
3. låter priset rimligt?

Tack för all hjälp!
Om det är enbart materialet du skriver så är det sanslöst dyrt.
Det känns spontant som att offerten innehåller allt arbete som behövs för att förlägga/installera och koppla in kablarn?
 
  • Gilla
P skum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.