Hej!
Numer använder många företag It lösningar för att gk deras offerter. Hur förhåller sig dessa till Hantverksformuläret och Lagen? Bör man skriva med att de gäller i ordningen 1. Lag 2. Avtal 3. Offert…eller är det underförstått?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
BirgitS
I Hantverkarformuläret står det att konsumenttjänstlagen gäller och det är skrivet så att det inte krockar med med den lagen. Det specifika avtalet för vad som ska göras (godkänd offert) bör ju skrivas så att det inte krockar med hantverkarformuläret och lagen, utan bara omfattar sånt som inte täcks av de andra två. Då behöver man inte specificera någon ordning.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Hantverkarformuläret står det att konsumenttjänstlagen gäller och det är skrivet så att det inte krockar med med den lagen. Det specifika avtalet för vad som ska göras (godkänd offert) bör ju skrivas så att det inte krockar med hantverkarformuläret och lagen, utan bara omfattar sånt som inte täcks av de andra två. Då behöver man inte specificera någon ordning.
Jag funderar mest på offert vs avtal. Jag kan som kund inte förstå vad som är med i detalj i offerten. Avtal är lättare, där står tex vad jag ska köpa in.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
BirgitS
Menar du att det finns ett specifikt avtal för just det aktuella jobbet som hänvisar till offerten som en bilaga?
Då bör man ju specificera i vilken ordning de två gäller om det är konflikt mellan dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det finns ett specifikt avtal för just det aktuella jobbet som hänvisar till offerten som en bilaga?
Då bör man ju specificera i vilken ordning de två gäller om det är konflikt mellan dem.
Ja, det kanske man ska göra? Eller om man accepterar en offert, sen skriver avtal. Men det finns inget bilagt. Vad gäller då?

Självfallet är det inte några direkta konflikt. Mer att jag inte förstår vad som ingår i ”uppbyggnad vägg” medans avtal har allt allt ingår utöver..xyz
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Eller om man accepterar en offert, sen skriver avtal.
OM du accepterar en offert, så har du normalt sett ingått ett avtal. Så att skriva avtal efter accept fyller ingen större funktion. Eller jo, om man kan komma överens om vissa förtydliganden så kan det ha ett värde. Men du har dåligt förhandlingsutrymmne i det läget. Blir ni inte övverens om ytterligare avtal, så har entreprenören rätt att utföra arbetet (och ta betalt) i enlighet med den accepterade offerten.

Däremot så kan du ge en "oren" accept. Där du anger att du accepterar offereten med ett antal ändringar. Då blir det upp till entreprenören att acceptera (eller inte).
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OM du accepterar en offert, så har du normalt sett ingått ett avtal. Så att skriva avtal efter accept fyller ingen större funktion. Eller jo, om man kan komma överens om vissa förtydliganden så kan det ha ett värde. Men du har dåligt förhandlingsutrymmne i det läget. Blir ni inte övverens om ytterligare avtal, så har entreprenören rätt att utföra arbetet (och ta betalt) i enlighet med den accepterade offerten.

Däremot så kan du ge en "oren" accept. Där du anger att du accepterar offereten med ett antal ändringar. Då blir det upp till entreprenören att acceptera (eller inte).
Ja. Alla entreprenörer har ju typ hemsidor som man väljer JA / NEJ på. Men om man följer upp med ett e-post, blir den ”oren” då? Vi har väldigt mycket mer avtalat än vad som står i offerten. Men allt är överkommet i e-post.
 
BirgitS
Är det som står i mejlen förtydliganden till offerten eller är det helt nya saker?
I vilket fall låter det som att det vore bra att få en komplett sammanställning över allt ni har kommit överens om så att det inte finns motstridiga saker i överenskommelserna.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja. Alla entreprenörer har ju typ hemsidor som man väljer JA / NEJ på. Men om man följer upp med ett e-post, blir den ”oren” då? Vi har väldigt mycket mer avtalat än vad som står i offerten. Men allt är överkommet i e-post.
jag har aldrig övervägt att anlita en entreprenör som kör med "web accept". Låter som man får en firma som bara säljer, och sedan när du givit accept hyr in billgast möjliga lantarbetare från billigaste landet.
 
BirgitS
H hempularen skrev:
jag har aldrig övervägt att anlita en entreprenör som kör med "web accept". Låter som man får en firma som bara säljer, och sedan när du givit accept hyr in billgast möjliga lantarbetare från billigaste landet.
Dådermans kör med digitala signaturer på digitalt utskickat avtal och allt de gör sker med anställd personal.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag har aldrig övervägt att anlita en entreprenör som kör med "web accept". Låter som man får en firma som bara säljer, och sedan när du givit accept hyr in billgast möjliga lantarbetare från billigaste landet.
Det tror jag är en fördom. Men vet inte såklart 😄Jag har valt bort de som inte har egen personal, eller hyr in underleverantörer som inte pratar Svenska. Har i princip större välrenommerade bolag kvar. De har alla varit i medel till dyraste priserna (vilket inte säger något om kvalitet). Alla har Web system för gk av offert. Jag tror … tror att det beror på okunskap hos kunderna. Många skriver väl knappt avtal? Hahaha 😛 Om man läser många inlägg här har ju folk inte ens koll på pris, slutdatum eller sådant basalt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det som står i mejlen förtydliganden till offerten eller är det helt nya saker?
I vilket fall låter det som att det vore bra att få en komplett sammanställning över allt ni har kommit överens om så att det inte finns motstridiga saker i överenskommelserna.
Japp! Fixat nu. Besiktningsman ville nämligen granska avtal så nu är det dokumenterat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Många skriver väl knappt avtal? Hahaha 😛
ja dit hör jag. Har anlitat en snickare några gånger. Inga avtal, bara muntligt timpris, och ungefärlig startvecka (han har lååång kö, så det är långt fram). Det blir väldigt bra, klart ungefär när man tänkt sig och rimligt slutpris. Bara strul att skriva avtal.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H hempularen skrev:
ja dit hör jag. Har anlitat en snickare några gånger. Inga avtal, bara muntligt timpris, och ungefärlig startvecka (han har lååång kö, så det är långt fram). Det blir väldigt bra, klart ungefär när man tänkt sig och rimligt slutpris. Bara strul att skriva avtal.
Ibland funderar jag på om det är rätt strategi 😅 Men vi har drabbats av flera klåpare och orkar ffa inte tjafset det blir med de som vill luras. Men jag tror ev det är manlig/kvinnligt också. Vet inte hur många gånger jag hört ”men lilla gumman detta är fackmässigt” för att sedan anlita en besiktningsman och sen få höra ”ja, du hade rätt”

Men, såklart! Det man vill ha är ärliga, sjyssta och kunniga entreprenörer.

Men vi gör det inte jämt heller faktiskt om jag ska vara ärlig. Jobb som kostar under 150,000kr och inte är komplicerat då kör vi offert ibland
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tricket är att välja med väldigt bra äkta referenser. Gå inte på omdörmen som publiceras på förmedlingssidor, eller trustpilot o liknande sidor. Utan fråga vänner, kolleger osv. Om du ser att det arbetas i närområdet, ring på och fråga om de är nöjda.

Finessen med att anlita en BRA hantverkare på löpande räkning, är att de har ingen anledning att luras/fuska. De kommer inte att maska med tiden, det blir bara strul med nästa kund. Och även om de inte har lägsta timpenningen så blir det oftast billigare. En bra snickare gör ledigt samma mängd jobb som 3 eller 4 medelmåttor, och dessutom med bättre resultat.


Men räkna med att det kan ta ett halvår eller mer innan de har tid för dig. Och påpeka vem du har fått referensen av. Bra hantverkare väljer sina kunder lika noga som vi väljer hantverkare.
 
  • Gilla
Trappa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.