Hittade detta under min diskmaskin när jag drog bort en gammal plastmatta. På undersidan av mattan har det suttit något filmmaterial som fastnat på golvet. Det syns att har runnit ut vatten tidigare. Det är endast lite blött vid avloppsröret. Antagligen vattenskada med massor av mögel. Vad ska jag göra? Måste jag riva ut hela golvet för att gå ta bort eländet?
 
  • Skadat golv med mögelskador och rester av gammal plastmatta vid avloppsrör under diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador och rester av filmmaterial på betonggolv med synliga vattenskador nära avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögligt och skadat golv under diskmaskin med rester av gammal plastmatta och filmmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskadat golv med svart beläggning och rester av plastmatta nära avloppsrör vid diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning för andningsskyddsmask märkt för målarjobb, lösningsmedel och bekämpningsmedel, liggande på bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadat golv under diskmaskin med möjlig mögelskada och rester av en gammal plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvhörn med misstänkt mögelskada och rester av gammal plastmatta under diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget mögel, det är asfalt/tjära på golvet.
 
  • Gilla
Margita Olsson och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inget mögel, det är asfalt/tjära på golvet.
Hur mycket måste jag ta bort tror du? Just nu känner man mögeldoften i huset.
 
BirgitS
Är du säker på att du inte förväxlar lukten av mögel och tjära/asfalt?
Mögellukt brukar näsan rätt fort vänja sig vid.

Hur mycket av lukten är kvar efter en halvtimmes korsdrag genom huset?

Nu vet jag inte hur gammalt allt är där men det förekom asbesthaltigt svartlim på 50- och 60-talet. Är ju olämpligt att hålla på med det utan bra skyddsåtgärder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på att du inte förväxlar lukten av mögel och tjära/asfalt?
Mögellukt brukar näsan rätt fort vänja sig vid.

Hur mycket av lukten är kvar efter en halvtimmes korsdrag genom huset?

Nu vet jag inte hur gammalt allt är där men det förekom asbesthaltigt svartlim på 50- och 60-talet. Är ju olämpligt att hålla på med det utan bra skyddsåtgärder.
Vårt hus är från 1965..
 
BirgitS
M Margita Olsson skrev:
Vårt hus är från 1965..
Så är det kanske bra att skicka in ett prov av matta och lim på asbestanalys. Om det innehåller asbest bör man våttorka allt som kan ha fått asbestdamm på sig och upprepa det efter typ 2 dagar när ytterligare damm har landat på en yta. Därefter är det vid fortsatt arbete bra att använda engångsoverall och andningsmask med lämpligt filter samt avgränsa arbetsområdet väl från resten av bostaden. Arbetsmiljöverket skriver om de skyddsåtgärder som ska användas i yrkeslivet och även om man inte behöver vara lika noga vid enstaka tillfällen som privatperson så kan man bli inspirerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.