Hej!
Vi ska bygga en ny kolonistuga på ca 30 m2 + sovloft. Jag funderar nu på hur man bör isolera den när den används så oregelbundet.

Man får sova över på kolonin från 1 april till 31 oktober, men vi kommer bara sova där på helgerna under den tiden. Stugan kommer ha sängar, soffa etc som ska kunna förvaras där även på vintern utan att bli muggiga. Vi har el så vi kan värma upp stugan på vinterhalvåret (men uppvärmningen får förstås inte bli orimligt dyr). Vi kommer inte ha dusch etc så man behöver inte hantera den typen av fukt.

Jag undrar hur man bör isolera stugan. Ska man skippa ångspärr helt eftersom stugan används så oregelbundet? Hur tjock isolering bör man satsa på? Hur varmt behöver man värma upp stugan på vintern för att den ska hålla sig fräsch?

Tack!
 
Jag har aldrig hört talas om någon som har värme i kolonistuga under vintern.
 
Visst ska du isolera då det även håller nere värmen sommartid. Sedan är det väl en smak, säg 145mm i taket och 95mm i väggarna. Ingen plast i väggarna.
Värma eller inte värma får du bestämma själv, det finns olika åsikter här. Kallställer du så fundera lite på möbelval.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Visst ska du isolera då det även håller nere värmen sommartid. Sedan är det väl en smak, säg 145mm i taket och 95mm i väggarna. Ingen plast i väggarna.
Värma eller inte värma får du bestämma själv, det finns olika åsikter här. Kallställer du så fundera lite på möbelval.
mr kalmar, varför ingen plast i väggarna? stött på den argumenten några gånger nu i denna byggas forum.
 
A Amatör21 skrev:
mr kalmar, varför ingen plast i väggarna? stött på den argumenten några gånger nu i denna byggas forum.
Då har du också kunnat läsa de olika åsikterna om det gällande byggnad som ev. kommer att kallställas.
Se ts notering "Vi har el så vi kan värma upp stugan på vinterhalvåret (men uppvärmningen får förstås inte bli orimligt dyr)".
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A Amatör21 skrev:
mr kalmar, varför ingen plast i väggarna? stött på den argumenten några gånger nu i denna byggas forum.
Plast hindrar fukt från att kondenseras inuti isoleringen: Så länge den varma sidan är på insidan av huset.
kallställs huset så finns det perioder när den varmare sidan är utanför, dvs då gör plasten att det är större risk att fukt kondenserar på insidan av väggen.

Alltså rekommenderas inte plast i hus som skall kallställas, utan antingen inget eller ångbroms (som tillåter viss fuktvandring).

Är det en kolonistuga så skulle jag nog säga att tillförsel av fukt inifrån är högst periodiskt och begränsat, så ingen plast alls skulle nog funka fin-fint...

Jag skulle nog också säga att 95mm i vägg, och kanske 145mm i tak/golv skulle räcka ypperligt: Man vill ju inte ha tjockare väggar än nödvändigt då en kolonistuga är väldigt begränsad vad gäller byggyta, och den ska ju inte stå uppvärmd under längre perioder iaf.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Plast hindrar fukt från att kondenseras inuti isoleringen: Så länge den varma sidan är på insidan av huset.
kallställs huset så finns det perioder när den varmare sidan är utanför, dvs då gör plasten att det är större risk att fukt kondenserar på insidan av väggen.

Alltså rekommenderas inte plast i hus som skall kallställas, utan antingen inget eller ångbroms (som tillåter viss fuktvandring).

Är det en kolonistuga så skulle jag nog säga att tillförsel av fukt inifrån är högst periodiskt och begränsat, så ingen plast alls skulle nog funka fin-fint...

Jag skulle nog också säga att 95mm i vägg, och kanske 145mm i tak/golv skulle räcka ypperligt: Man vill ju inte ha tjockare väggar än nödvändigt då en kolonistuga är väldigt begränsad vad gäller byggyta, och den ska ju inte stå uppvärmd under längre perioder
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Plast hindrar fukt från att kondenseras inuti isoleringen: Så länge den varma sidan är på insidan av huset.
kallställs huset så finns det perioder när den varmare sidan är utanför, dvs då gör plasten att det är större risk att fukt kondenserar på insidan av väggen.

Alltså rekommenderas inte plast i hus som skall kallställas, utan antingen inget eller ångbroms (som tillåter viss fuktvandring).

Är det en kolonistuga så skulle jag nog säga att tillförsel av fukt inifrån är högst periodiskt och begränsat, så ingen plast alls skulle nog funka fin-fint...

Jag skulle nog också säga att 95mm i vägg, och kanske 145mm i tak/golv skulle räcka ypperligt: Man vill ju inte ha tjockare väggar än nödvändigt då en kolonistuga är väldigt begränsad vad gäller byggyta, och den ska ju inte stå uppvärmd under längre
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Plast hindrar fukt från att kondenseras inuti isoleringen: Så länge den varma sidan är på insidan av huset.
kallställs huset så finns det perioder när den varmare sidan är utanför, dvs då gör plasten att det är större risk att fukt kondenserar på insidan av väggen.

Alltså rekommenderas inte plast i hus som skall kallställas, utan antingen inget eller ångbroms (som tillåter viss fuktvandring).

Är det en kolonistuga så skulle jag nog säga att tillförsel av fukt inifrån är högst periodiskt och begränsat, så ingen plast alls skulle nog funka fin-fint...

Jag skulle nog också säga att 95mm i vägg, och kanske 145mm i tak/golv skulle räcka ypperligt: Man vill ju inte ha tjockare väggar än nödvändigt då en kolonistuga är väldigt begränsad vad gäller byggyta, och den ska ju inte stå uppvärmd under längre perioder iaf.
Japp kolonistuga! Tackar så mycket för dina tips och all tips uppskattar, ska följa dem . Medans har dig på tråden. Invändigt enhetligt eller träpanel? Och till golv träplankor? vilket sorts? 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.