Håller på att bila ut för att byta avloppet i källaren. Avloppet börjar i ena ändan av huset och går till andra ändan. Ca 11 meter. Nu har jag bilat 4.5m och är måttligt sugen att göra hela vägen. Det är cirka 70cm från närmsta yttervägg som jag även tänkt att dränera.

Ska jag dra ut avloppet genom ytterväggen istället? Just nu är avloppsrörets ovandel på ett djup om ca 35cm. Det bör väl vara under husets grundsula? Är det rekommendation att gå under sulan eller igenom?
 
D
A Andy82 skrev:
Håller på att bila ut för att byta avloppet i källaren. Avloppet börjar i ena ändan av huset och går till andra ändan. Ca 11 meter. Nu har jag bilat 4.5m och är måttligt sugen att göra hela vägen. Det är cirka 70cm från närmsta yttervägg som jag även tänkt att dränera.

Ska jag dra ut avloppet genom ytterväggen istället? Just nu är avloppsrörets ovandel på ett djup om ca 35cm. Det bör väl vara under husets grundsula? Är det rekommendation att gå under sulan eller igenom?
Här kommer ett okunnigt men glatt svar: det viktigaste är väl att avloppet går på frostfritt djup och det skall hursomhelst löpa i jorden från kåken bort till anslutningen för kommunalt avlopp. Så länge som du inte har fler anslutningar på avloppet och du får ett vettigt fall på avloppet bort till anslutningen är det väl inga problem?
 
RoTe
Om du inte vill bila kan man såga också.
 
Mitt befintliga går igenom sulan, eller rättare sagt genom mur-stenarna som ligger precis på sulans breddning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.