Ser ut som entreprenören gjort som förväntat och kantskdet ska vara. Tror inte det är speciellt vanligt att lastbilarna utanför vägbanan i 70 kmh vad du kan göra är ju att se till att vattnet inte blir stående på vägbanan antingen genom att ligga på väghållare om kantskärning eller lösa det själv på ett snyggt sätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dolt fel helt klart!
Sen kunde väl de förihellvette kantat rakt, jag får ont i ögonen.....
/W
 
  • Gilla
jliljeha och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Dolt fel helt klart!
Sen kunde väl de förihellvette kantat rakt, jag får ont i ögonen.....
/W
Är väl inte värre än slyrensning vid vägar med kedjor, då blir du "blind"😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M M.Peterson skrev:
Hej
Jag har kollat lite tidigare diskussioner om liknande tema.
Vårt hus på Österlen (Komstad) ligger ca två meter från väg (hastighet 70). Vi har under vintrarna bekymmer med att lastbilar kör upp på vår gräsmatta och stänker upp lera på fasaden. Återkommande bekymmer, som lett till att jag börjar våren med att måla om fasaden. Men när vi nu kom ut till huset så hade kommunen skyfflat bort gräs. Och inte på ett så bra/fint sätt. Enligt grannar handlar det om avrinning från väg.

Jag har två frågor till er kunniga:
Kan jag sätta upp staket, lägga större sten eller gräva dike för att förhindra att lastbilar kör upp på gräset?
Kan kommunen ta bort del av gräsmatta utan att först informera, och om de nu utför detta bör det inte göras på ett bättre sätt?

Biforgar bilder.
Mycket tacksam för input.
Mvh
Marcus
Sätt snöstakar väldigt nära vägen och bygg en stenmur eller en mur som tål lite stryk!
Det blir perfekt!
 
A AndersS skrev:
En OT fundering, när ts ska klippa gräset eller göra mindre underhåll under kortare tid på huset behövs ju en TMA-bil.
Men har bara sett de kraven om ett företag skulle göra den typen av arbete.
Det är bara företag som har på sig att ta fram arbetsmiljöplan, riskbedömning och TA-plan. Främst för att skydda sin egen personal enligt arbetsmiljölagen.
Som privatperson får TS uppehålla sig i vägområdet på egen risk
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Enligt NVDB är det statlig väg. Så det troliga är att Trafikverket underhåller vägen genom entreprenören Svevia.

[länk]
Det behöver inte vara Svevia.
Svevia härstammar från Vägverket Produktion men är numera som vilken entreprenör som helst och får konkurrera om de lokala underhållskontrakten genom upphandlingar.
Även Peab, NCC, Skanska, BDX mfl mfl förekommer som driftentreprenörer
 
O
S Stuff skrev:
Det behöver inte vara Svevia.
Svevia härstammar från Vägverket Produktion men är numera som vilken entreprenör som helst och får konkurrera om de lokala underhållskontrakten genom upphandlingar.
Även Peab, NCC, Skanska, BDX mfl mfl förekommer som driftentreprenörer
Fast Svevia har kontraktet på Driftsområde Österlen. Varför jag skrev "troliga" är att Trafikverket under vissa förhållanden kan ta in andra entreprenörer för att göra större underhållsåtgärder men att det inte är troligt här.

https://www.trafikverket.se/resa-oc...vagar-i-lanen/sa-skoter-vi-vagar-i-skane-lan/
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Fast Svevia har kontraktet på Driftsområde Österlen. Varför jag skrev "troliga" är att Trafikverket under vissa förhållanden kan ta in andra entreprenörer för att göra större underhållsåtgärder men att det inte är troligt här.

[länk]
Alright.
Då hade du koll på vilket driftområde det gäller :)

Annars är det en rätt vanlig missuppfattning att Svevia sköter allt vägunderhåll i svea rike, trots att där finns många olika aktörer
 
Här ser man en lastbil på väg att stänka ner TS hus. På något sätt måste man nog hårdgöra ytan bredvid vägen, med kullerstenar är ganska vanligt. Inte billigt förstås.
Lastbil på landsväg nära ett vitt hus, risk för stänk på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De dagar det är vinter med snö kan det inter vara roligt, hela väggen måste bli nedstänkt med snöslask.
 
M M.Peterson skrev:
Hej
Jag har kollat lite tidigare diskussioner om liknande tema.
Vårt hus på Österlen (Komstad) ligger ca två meter från väg (hastighet 70). Vi har under vintrarna bekymmer med att lastbilar kör upp på vår gräsmatta och stänker upp lera på fasaden. Återkommande bekymmer, som lett till att jag börjar våren med att måla om fasaden. Men när vi nu kom ut till huset så hade kommunen skyfflat bort gräs. Och inte på ett så bra/fint sätt. Enligt grannar handlar det om avrinning från väg.

Jag har två frågor till er kunniga:
Kan jag sätta upp staket, lägga större sten eller gräva dike för att förhindra att lastbilar kör upp på gräset?
Kan kommunen ta bort del av gräsmatta utan att först informera, och om de nu utför detta bör det inte göras på ett bättre sätt?

Biforgar bilder.
Mycket tacksam för input.
Mvh
Marcus
Har nu fått svar från Kommunen och de bekräftar det som någon påpekat i denna tråden att det är en statlig väg. Jag har skrivit till Trafikverket. Skickat bilder och skrivit att de gärna får komma tillbaka och göra det lite finare alternativt bekosta detta. Givetvis kommer de inte gå med på detta, men ändå värt att beklaga sig och hoppas på något positivt. Kommunens bygglovsenhet har godkänt att jag sätter en större sten(ar) ca 1 m in från vägen samt lägre staket. Så jag placerar en större sten där de gjort ett hack i gräset för att hålla fordon borta från gräset, två något mindre stenar vid entré (vi går in från gården), skär till gräset själv, tar bort jord och fyller med småsten. Tack för all input och goda råd. Nu ska kroppen få jobba:)
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M M.Peterson skrev:
Har nu fått svar från Kommunen och de bekräftar det som någon påpekat i denna tråden att det är en statlig väg. Jag har skrivit till Trafikverket. Skickat bilder och skrivit att de gärna får komma tillbaka och göra det lite finare alternativt bekosta detta. Givetvis kommer de inte gå med på detta, men ändå värt att beklaga sig och hoppas på något positivt. Kommunens bygglovsenhet har godkänt att jag sätter en större sten(ar) ca 1 m in från vägen samt lägre staket. Så jag placerar en större sten där de gjort ett hack i gräset för att hålla fordon borta från gräset, två något mindre stenar vid entré (vi går in från gården), skär till gräset själv, tar bort jord och fyller med småsten. Tack för all input och goda råd. Nu ska kroppen få jobba:)
Notera, kommunens bygglovsenhet har ingen som helst makt att besluta om utplacering av stenar i vägområdet. Det är något du måste ansöka hos staten om. Det är hos Länsstyrelsen som du ansöker och de tillfrågar Trafikverket före de fattar beslut.

Här (det var Skåne va?):

https://www.lansstyrelsen.se/skane/samhalle/trafik-och-infrastruktur/bygga-vid-vag.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Blomla och 7 till
  • Laddar…
Som sagt du får inte bygga eller placera föremål i vägområdet som varierar beroende på typ av väg och hastighet men ca 5-7 m på denna ttp av väg skulle jag tro
 
  • Gilla
M.Peterson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera, kommunens bygglovsenhet har ingen som helst makt att besluta om utplacering av stenar i vägområdet. Det är något du måste ansöka hos staten om. Det är hos Länsstyrelsen som du ansöker och de tillfrågar Trafikverket före de fattar beslut.

Här (det var Skåne va?):

[länk]
Intressant, det borde dom ju varit medvetna om. Men Då får jag börja med att gräva bort gräs och lägga sten. Sen får jag se om jag följer lag eller trotsar. Kan säkert hitta på lite hyss med gräsbesökande gäster.
 
  • Gilla
Rokhus
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Som sagt du får inte bygga eller placera föremål i vägområdet som varierar beroende på typ av väg och hastighet men ca 5-7 m på denna ttp av väg skulle jag tro
Tackar, får se vad jag gör. Grannarna rakt emot har satt upp staket en meter från vägen. Så då gör jag det samma även om lagen säger något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.