Byggde detta uteköket förra sommaren. Har haft bra koll på temperaturen runt grillen och allt material blir inte varmare än att man kan ta på det med handen. Så kör på, men undvika att sätta materialet ända in.
 
  • Hembyggt utekök med pizzaugn och gasolgrill på träterrass under sommarkväll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggt utekök med träkonstruktion och infälld grill under skyddande överdrag på en trädäcksterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredde_bygg och 2 till
  • Laddar…
S
@ @ndreas skrev:
Beror väl på.....

”Utifrån de brandmönster och brandskador som iakttagits i förrådet finns starkt stöd för att den primära brandplatsen var på trallgolvet strax intill en eldkorg”, skriver Umeå tingsrätt i sin dom.

I januari i år, nio månader efter händelsen, Åtalades en man för att av oaktsamhet ha vållat branden i förrådet. Åklagare xxxxx xxxxx menade att brottet var att bedöma som grovt.

”Branden har inneburit stor fara för flera andra människors liv och hälsa samt stor risk för omfattande förstörelse av annans egendom med stora ekonomiska värden”, skrev hon i sin stämningsansökan till tingsrätten."

Vk.se
Att ställa in en eldkorg i förrådet, utan att kontrollera att det inte finns glöd kvar, har ju inget särskilt med denna tråd att göra
 
  • Gilla
gustavholm och 1 till
  • Laddar…
Några poänger om brandskyddet:
- Det är inte strålningsvärmen som är farlig i sig. Den är sällan så stark att den kan få trä att antända. Däremot så är det så att eftersom det är gaser från material som brinner, inte det fasta materialet i sig, så gör uppvärmningen av materialet det lättare att det antänds av en gnista, låga eller glöd.
- Från en kolgrill så är det, som tidigare sagt, glöden som är problemet. Den är synnerligen problematisk då den utan problem tar sig några meter bort med vind och bara blir varmare av vinden.
- En gasolgrills största fara i nära avstånd är, likt andra grillar, fettet som sprätter från maten. Fett som hamnat runt grillen och som värms av strålningsvärmen har lättare att användas än träet i sig. Det ska såklart mycket till att en låga är så pass stor att den använder något en bit bort, men den är absolut inte noll.

Med detta sagt så är ett tips att ha en obrännbar skiva runt om. Kolla blocket efter gamla bänkskivor. Du kan även slakta en gammal diskmaskin på stålet inuti som toppen på en betongskiva.
Trallen grillen står på kommer knappast att vara någon fara så länge du bara använder gasolgrillen.
 
J JohanLun skrev:
Vet att brandkåren varnade för ett par år sen om nån som grillat på altanen, något hamnade under och låg och pyrde och började brinna när grillningen var över.

Jag håller med om att gasol förmodligen inte är någon fara, men principiellt bör man vara försiktig när man jobbar med heta arbeten. I ett kök eller vid en eldstad finns regler om avstånd och material, det är större avstånd vid tex gasspis tror jag...
Håller med dig. För en del år sedan var en familj i samma bostadsområde bortresta förutom sonen som med sin kompis grillade på den upphöjda altanen. Under denna förvarades en torvsäck. På natten vaknade de till av att hela altanen stod i brand och sedan brann hela det relativt nybyggda huset ner. Grilla aldrig på en träaltan.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Håller med dig. För en del år sedan var en familj i samma bostadsområde bortresta förutom sonen som med sin kompis grillade på den upphöjda altanen. Under denna förvarades en torvsäck. På natten vaknade de till av att hela altanen stod i brand och sedan brann hela det relativt nybyggda huset ner. Grilla aldrig på en träaltan.
Som alltid är "heta arbeten" en risk. Samma om man kapar, svetsar, eldar osv. Är man ordningsam och uppmärksam är det ofta små risker.

Som sagt, för en gasolgrill är nog riskerna små. För kolgrill så skulle jag själv aldrig grilla på en trall, eller torrt gräs. Iallafall inte utan att vara kvar som "eldvakt" timmavis efter grillningen klar... Sorgligt nog har mycket brunnit ned efter folk gott hem och det legat bara en pytteliten glödbit nånstans som efter timmar antänt något annat... Ofta vid ombyggnader eller verkstadsarbeten... Ett stearinljus känns ganska ofarligt, ändå brinner hus ned pga dem pga slarv.
 
  • Gilla
annsofian
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Hälften av alla svenskar lär ha grillen på sin altan eller trall. Att det skulle börja brinna i trallen, får ses som en följd av extrem oaktsamhet och att vederbörande isf kör med engångsgrill direkt på trallen och lämnar både grillkol och tändvätska bredvid den, samt lämnar den och åker till IKEA.

Givetvis kan trådis ha sin grill på en trall.
mm är lite inne på samma linje då de flesta har ju tralldäck på sin uteplats och många uteplatser har grill stående.
Kanske säkrare med gasgrill än kolgrill/vedgrill men mysfaktorn försvinner ju med gasgrill samt hantering av gas kanske gör en del osäkra.

Min tanken var att ha min grill utanför tralldäcket på plintar och sedan tryckinpregnerad reglar och stående på där en konstruktion av eldfast tegelsten men kanske måste tänka om det.

Är inte riktigt som TS börjat på men även om man bygger ett utekök i betong så måste man nog tänka på det som den står på för eld har ju en tendens att "flyga" om det blåser om man nu inte kör med gas.
 
hej igen funderade lite på om man lägger en toppskiva i trall sedan limmar dit kakelplattor ovanpå är det bra nog för att ha en pizzaugn ovanpå då ?
Sen märkte jag att tråden spårade iväg lite, för jag sa att jag inte använder kolgrillen och att grillen står på plattor inte på något trädäck.
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.