Julas nya Meec robotgräsklippare eller Lidls Parkside

  • Antal röster
    45
Sofia Arvidsson Sofia Arvidsson skrev:
Den klipparen på videon är inte samma som vi har i Sverige. Det finns 2 modeller i utlandet, så den på videon har Wi-Fi och är för 1000kvm.
Där ser man! Tack för det! Trodde att det var samma:surprised:
 
D Dashio skrev:
Där ser man! Tack för det! Trodde att det var samma:surprised:
jag var nog lite väl snabb nu. Den svenska modellen tycks ha Wi-Fi nu med enligt manualen så var tvungen att kolla upp det. Hittar såklart inte sidan jag läste det på, men kommer iaf ihåg att den större modellen var kompatibel med Lidls smart system. Däremot så gick jag in på företaget som säljer reservdelar till dem och hittade 2 valmöjligheter. Den som är i Sverige heter PMRA och den andra heter PMRDA. Så då har man iaf det att utgå ifrån om man ser på video ☺️
 
Sofia Arvidsson Sofia Arvidsson skrev:
jag var nog lite väl snabb nu. Den svenska modellen tycks ha Wi-Fi nu med enligt manualen så var tvungen att kolla upp det. Hittar såklart inte sidan jag läste det på, men kommer iaf ihåg att den större modellen var kompatibel med Lidls smart system. Däremot så gick jag in på företaget som säljer reservdelar till dem och hittade 2 valmöjligheter. Den som är i Sverige heter PMRA och den andra heter PMRDA. Så då har man iaf det att utgå ifrån om man ser på video ☺️
Ah det var ju bra! Tack för förtydligandet! :D
 
Jag har testat båda varianterna och kan dela med mig av erfarenheterna.

Parkside (Lidl)
Själva klipparen kändes gedigen och gjorde ett fint jobb på de platta och sedan tidigare mer välklippta partierna men fick det tuffare när det var lite mer gräs (fastnade och fick börja om) och man hörde att den fick jobba hårdare i 35% lutningen. När det var dags för laddning hittade den kabeln men lyckades aldrig ta sig hemåt igen utan den fastnade på stället och svängde bara fram och tillbaka över kabeln. Beteendet har tydligen flera varit med om efter lite efterforskande på nätet. Maskinen åkte tillbaka till Lidl och det var inget tjafs med returen. Bra av Lidl!
+ Billig
+ Utöver felet som beskrevs ovan kändes den värd sin lilla slant
+- Dubbla hjul fram kändes stabilt
+- OK ljudnivå
- Fungerade inte som avsett när den skulle tillbaka till laddstationen
- Ej uppkopplad (ej väntat för den prislappen heller)

Meec (nya varianten för 800 m2)
+ Jämfört med Parkside så känns denna starkare vid klippning av tuffare partier (lutning och högre gräs)
+ Uppkopplad till wifi vilket gör att den kan mjukvaruppdateras och ställas in enkelt via mobil
+ Ganska tyst, man får leta efter den ute på tomten när den gör sitt jobb
+- Hyggligt pris, men ett par rödingar upp jämfört med Lidl's dito
+- Singelhjul fram, trodde det skulle kunna ställa till det men än så länge fungerar det bra
- Garantierna är, som jag förstått det, sämre hos Jula än hos Lidl

Är jag nöjd över bytet till Jula? Ja, för den (enligt mig) stabilare produkten känns prisökningen motiverad. Men till ordinarie pris (7499 SEK) hade jag nog sneglat åt andra mer väletablerade märken.
 
  • Gilla
Ballvar och 3 till
  • Laddar…
B Braddan skrev:
Jag har testat båda varianterna och kan dela med mig av erfarenheterna.

Parkside (Lidl)
Själva klipparen kändes gedigen och gjorde ett fint jobb på de platta och sedan tidigare mer välklippta partierna men fick det tuffare när det var lite mer gräs (fastnade och fick börja om) och man hörde att den fick jobba hårdare i 35% lutningen. När det var dags för laddning hittade den kabeln men lyckades aldrig ta sig hemåt igen utan den fastnade på stället och svängde bara fram och tillbaka över kabeln. Beteendet har tydligen flera varit med om efter lite efterforskande på nätet. Maskinen åkte tillbaka till Lidl och det var inget tjafs med returen. Bra av Lidl!
+ Billig
+ Utöver felet som beskrevs ovan kändes den värd sin lilla slant
+- Dubbla hjul fram kändes stabilt
+- OK ljudnivå
- Fungerade inte som avsett när den skulle tillbaka till laddstationen
- Ej uppkopplad (ej väntat för den prislappen heller)

Meec (nya varianten för 800 m2)
+ Jämfört med Parkside så känns denna starkare vid klippning av tuffare partier (lutning och högre gräs)
+ Uppkopplad till wifi vilket gör att den kan mjukvaruppdateras och ställas in enkelt via mobil
+ Ganska tyst, man får leta efter den ute på tomten när den gör sitt jobb
+- Hyggligt pris, men ett par rödingar upp jämfört med Lidl's dito
+- Singelhjul fram, trodde det skulle kunna ställa till det men än så länge fungerar det bra
- Garantierna är, som jag förstått det, sämre hos Jula än hos Lidl

Är jag nöjd över bytet till Jula? Ja, för den (enligt mig) stabilare produkten känns prisökningen motiverad. Men till ordinarie pris (7499 SEK) hade jag nog sneglat åt andra mer väletablerade märken.
Jag såg och hörde att det är väldigt vanligt att den gör det. Men är det kabelfråga eller tror du att det är mer än mjukvaruuppdateringsfråga? Det är ju liten dealbreaker ifall den inte kan hitta hem igen.

Nämnde du bara att du inte varnöjd och så var det att lämna tillbaka den?


Kan man ställa in zoner med parkside?

Tack verkligen för din sammanfattning! Det var väldigt bra!
 
  • Gilla
Nightmarehouse
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Jag såg och hörde att det är väldigt vanligt att den gör det. Men är det kabelfråga eller tror du att det är mer än mjukvaruuppdateringsfråga? Det är ju liten dealbreaker ifall den inte kan hitta hem igen.

Nämnde du bara att du inte varnöjd och så var det att lämna tillbaka den?


Kan man ställa in zoner med parkside?

Tack verkligen för din sammanfattning! Det var väldigt bra!
Jag försökte dra kabeln lite olika, skifta mellan plus och minus och ställa ned klipparen lite olika mot kabeln i utredningssyfte men fick ändå inte ordning på det. Däremot läst att andra lyckades lösa det med lite trixande. Det kändes mjukvarurelaterat men jag har inget tydligt som pekar i den riktningen.

Det var inga problem alls att lämna tillbaka på Lidl. Behövde inte ens ange anledning mer än att den var trasig så att de inte sålde den vidare.

Minns inte om det gick att ställa in zoner dessvärre.
 
B Braddan skrev:
Jag har testat båda varianterna och kan dela med mig av erfarenheterna.

Parkside (Lidl)
Själva klipparen kändes gedigen och gjorde ett fint jobb på de platta och sedan tidigare mer välklippta partierna men fick det tuffare när det var lite mer gräs (fastnade och fick börja om) och man hörde att den fick jobba hårdare i 35% lutningen. När det var dags för laddning hittade den kabeln men lyckades aldrig ta sig hemåt igen utan den fastnade på stället och svängde bara fram och tillbaka över kabeln. Beteendet har tydligen flera varit med om efter lite efterforskande på nätet. Maskinen åkte tillbaka till Lidl och det var inget tjafs med returen. Bra av Lidl!
+ Billig
+ Utöver felet som beskrevs ovan kändes den värd sin lilla slant
+- Dubbla hjul fram kändes stabilt
+- OK ljudnivå
- Fungerade inte som avsett när den skulle tillbaka till laddstationen
- Ej uppkopplad (ej väntat för den prislappen heller)

Meec (nya varianten för 800 m2)
+ Jämfört med Parkside så känns denna starkare vid klippning av tuffare partier (lutning och högre gräs)
+ Uppkopplad till wifi vilket gör att den kan mjukvaruppdateras och ställas in enkelt via mobil
+ Ganska tyst, man får leta efter den ute på tomten när den gör sitt jobb
+- Hyggligt pris, men ett par rödingar upp jämfört med Lidl's dito
+- Singelhjul fram, trodde det skulle kunna ställa till det men än så länge fungerar det bra
- Garantierna är, som jag förstått det, sämre hos Jula än hos Lidl

Är jag nöjd över bytet till Jula? Ja, för den (enligt mig) stabilare produkten känns prisökningen motiverad. Men till ordinarie pris (7499 SEK) hade jag nog sneglat åt andra mer väletablerade märken.
Har den bra räckvidd på wifi?
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
G Gustav E skrev:
Har den bra räckvidd på wifi?
Har ganska dålig Wi-Fi täckning utomhus men det är sällan den tappar uppkopplingen. Så skulle säga att räckvidden är överraskande god.
 
  • Gilla
Gustav E och 1 till
  • Laddar…
B Braddan skrev:
Jag försökte dra kabeln lite olika, skifta mellan plus och minus och ställa ned klipparen lite olika mot kabeln i utredningssyfte men fick ändå inte ordning på det. Däremot läst att andra lyckades lösa det med lite trixande. Det kändes mjukvarurelaterat men jag har inget tydligt som pekar i den riktningen.

Det var inga problem alls att lämna tillbaka på Lidl. Behövde inte ens ange anledning mer än att den var trasig så att de inte sålde den vidare.

Minns inte om det gick att ställa in zoner dessvärre.
Tack för svar! Jag följer också den andra tråden och folk verkar ha det lite struligt vad jag kan se kring samma problematik med att den står vid kabeln och juckar.

Kanske blir som du säger att lämna tillbaka en sådan ändå.
 
Är det bara jag som läser ”Parkslide” varje gång jag ser Lidls produkter? :D
Tänker alltid att det vill man ju inte ta in i sin trädgård haha
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
B Braddan skrev:
Jag har testat båda varianterna och kan dela med mig av erfarenheterna.

Parkside (Lidl)
Själva klipparen kändes gedigen och gjorde ett fint jobb på de platta och sedan tidigare mer välklippta partierna men fick det tuffare när det var lite mer gräs (fastnade och fick börja om) och man hörde att den fick jobba hårdare i 35% lutningen. När det var dags för laddning hittade den kabeln men lyckades aldrig ta sig hemåt igen utan den fastnade på stället och svängde bara fram och tillbaka över kabeln. Beteendet har tydligen flera varit med om efter lite efterforskande på nätet. Maskinen åkte tillbaka till Lidl och det var inget tjafs med returen. Bra av Lidl!
+ Billig
+ Utöver felet som beskrevs ovan kändes den värd sin lilla slant
+- Dubbla hjul fram kändes stabilt
+- OK ljudnivå
- Fungerade inte som avsett när den skulle tillbaka till laddstationen
- Ej uppkopplad (ej väntat för den prislappen heller)

Meec (nya varianten för 800 m2)
+ Jämfört med Parkside så känns denna starkare vid klippning av tuffare partier (lutning och högre gräs)
+ Uppkopplad till wifi vilket gör att den kan mjukvaruppdateras och ställas in enkelt via mobil
+ Ganska tyst, man får leta efter den ute på tomten när den gör sitt jobb
+- Hyggligt pris, men ett par rödingar upp jämfört med Lidl's dito
+- Singelhjul fram, trodde det skulle kunna ställa till det men än så länge fungerar det bra
- Garantierna är, som jag förstått det, sämre hos Jula än hos Lidl

Är jag nöjd över bytet till Jula? Ja, för den (enligt mig) stabilare produkten känns prisökningen motiverad. Men till ordinarie pris (7499 SEK) hade jag nog sneglat åt andra mer väletablerade märken.
Är du fortfarande nöjd med din meec? Sneglar på den som första robot
 
  • Gilla
Bubben19
  • Laddar…
F Fredzter skrev:
Är du fortfarande nöjd med din meec? Sneglar på den som första robot
Jag köpte Lidl men lämnade tillbaka den av den anledningen att den stod och snurra och försökte hitta tillbaka men tydligen så var det bara en uppdatering ifrån. Köpte Julas och hela förra sommaren var räddad och det var faktiskt roligt att "klippa" gräsmattan haha 🤣
 
D Dashio skrev:
Jag köpte Lidl men lämnade tillbaka den av den anledningen att den stod och snurra och försökte hitta tillbaka men tydligen så var det bara en uppdatering ifrån. Köpte Julas och hela förra sommaren var räddad och det var faktiskt roligt att "klippa" gräsmattan haha 🤣
Låter ju lovande. Jag har 240kvm gräs men det är delat på fram och baksidan. Just nu har vi stängsel på baksidan för hunden. Vet du om man kan lyfta över roboten så att den klipper på andra sidan (som inte har nån station) och sen lyfta tillbaka den när batteriet är slut. Eller kommer den få spel och stå och studsa mot stängslet och vilja åka hem?
 
F Fredzter skrev:
ÍíKi ju lovande. Jag har 240kvm gräs men det är delat på fram och baksidan. Just nu har vi stängsel på baksidan för hunden. Vet du om man kan lyfta över roboten så att den klipper på andra sidan (som inte har nån station) och sen lyfta tillbaka den när batteriet är slut. Eller kommer den få spel och stå och studsa mot stängslet och vilja åka hem?
Ok bra fråga. Har inte testat då den åker på sidan av huset. Behöver minst 90cm gång för att ta sig igenom. Vet att polarn kör över asfalt för att komma över till hans nästa ö med gräs. Än så nhe verkar det fungera till :)
 
  • Gilla
Fredzter
  • Laddar…
F Fredzter skrev:
Låter ju lovande. Jag har 240kvm gräs men det är delat på fram och baksidan. Just nu har vi stängsel på baksidan för hunden. Vet du om man kan lyfta över roboten så att den klipper på andra sidan (som inte har nån station) och sen lyfta tillbaka den när batteriet är slut. Eller kommer den få spel och stå och studsa mot stängslet och vilja åka hem?
Kan också komplettera att jag köpte denna när den var på rea och kostade 4999kr
https://www.jula.se/catalog/tradgar...are/robotgrasklippare-med-appstyrning-021743/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.