Hej.
Lägger ett klinkergolv 30x60cm på underlag av tätskiktsfolie. Upptäckte att en av plattorna är av annan bränning och sticker ut ordentligt vilket jag inte märkte vid läggning. Det har gått 2 dygn sedan den sattes med fix och undrar om jag kan byta ut den utan skada tätskiktet samt bästa metod är isådannafall utan att skada något annat.
 
Ja de kan du , men risker finns att folie kommer gå sönder,, annars är de bara att ta en Hammar å börja knacka i ett hörn å försöka bryta så försiktigt du kan ,, sen är de bara att skrapa å putsa ner fixet, om du nu förmodan kommer skada tätskikt å hoppas de är i mitten så kan du alltid lappa med en ny bit å överlapps försegling ,

Vilket system använder du ?
 
  • Gilla
RiKr
  • Laddar…
Tack så mkt, det gick ganska enkelt endå. Tog hammaren och spräckte plattan i ett hörne sedan kunde jag benda/slå upp mindre bitar. Återstår att skrapa bort lite fix. Behövs det skrapas bort mestadels eller räcker det med nån mm finväder på den gamla ?Det är kiilto tätskikt på betongplatta.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Jag bytte enstaka kakelplatta i mitt badrum. Försäkringsbolaget gillade inte alls mitt tilltag.
 
Jag är helt ovetandes om detta och tänker inte direkt berätta något heller. Nyansskillnaden skulle gjort mig galen så uteblir någon försäkring får jag väl bygga nytt badrum.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Nyfiken på hur EN platta kunde vara från en annan bränning... 🙃
Köpte du inte hela förpackningar ? 🙄

jarlh jarlh skrev:
Jag bytte enstaka kakelplatta i mitt badrum. Försäkringsbolaget gillade inte alls mitt tilltag.
Det ska de inte ha något att säga emot för det är helt ok enligt branschen att byta plattor, lappa och laga tätskiktet men man bör så klart ha koll på vad man gör. :)
 
Om det är betong under så är sannolikheten mycket nära noll för framtida fuktskada även med skadat tätskikt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nyfiken på hur EN platta kunde vara från en annan bränning... 🙃
Köpte du inte hela förpackningar ? 🙄


Det ska de inte ha något att säga emot för det är helt ok enligt branschen att byta plattor, lappa och laga tätskiktet men man bör så klart ha koll på vad man gör. :)
Hej!

Hela förpackningen var av annan bränning, men jag har bara tagit en av just den förpackningen. Skulle fortsätta med plattsättningen dagen efter och insåg att dessa skiljde sig. Tätskiktet klarade sig utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.