Är inte det lättaste att, i stället för att använda stolpar 95x95, skruvlimma ihop två 95x45? Då slipper du göra utsågningen och kan dessutom låta den långa brädan bilda staket? Kanske det som Jonsaerik är inne på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej
95x95 stolp är helt okej att använda, det finns grövre, men det är en smaksak.
Om du ska jacka in en bärlina i stolparna så räcker det med att jacka in 20mm isch.
Här skulle jag skruvat ihop stolp och bärlina med 1 genomgående vagnsbult som går att efterdra samt spikat för att behålla så mycket virke som möjligt i detta förband.
Ju större injack och påverkan för bärlinan ju klenare stolp.
Här är det lämpligt med ett bra rötskydd innan montage då "impregneringen" mest ligger i ytskiktet, samt att urjackningen skapat ändträ som suger fukt och stolparna kommer leda regnvatten ner till skarven där det rinner in och försvårar uttorkning.
Ovanpå golvreglarna hade jag valt en 45x145 som fris runt altanen och lagt takpapp under för att förhindra att vatten rinner ner i konstruktionens skarvar.
Tjärpapp i stolpskorna behövs inte då stålet inte suger fukt, däremot efter hyvling och anpassning av stolp mot stolpskor är det inte fel med rötbehandling av ändträ.
Har du möjlighet så undvik att fästa altanen i huset.

Lycka till, och fin utsikt förresten :)
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Fjordlund skrev:
Är inte det lättaste att, i stället för att använda stolpar 95x95, skruvlimma ihop två 95x45? Då slipper du göra utsågningen och kan dessutom låta den långa brädan bilda staket? Kanske det som Jonsaerik är inne på.
Jepp Det går nästan aldrig att få ett stadigt staket med att fästa dess stolpar i yttre bärlinan. Den kommer att ge sig i infästningen och börja vingla. Ett staket ska man inte kunna gunga på. Stolpen ska gå hela vägen från rotfäste och till överkant på staketet, då blir det stumt upptill.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt en altan där jag hade betongstolpar ända upp. Jag fick till ett stabilt räcke genom att sätta dubbla bärlinor ytterst, och klämmer räckes stolparna mellan dem. Det har blivit väldigt stadigt. Har även lagt in några extra klotsar mellan bärlinorna så att det bilda en vridstyv "balk".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Maalox
H hempularen skrev:
Jag fick till ett stabilt räcke genom att sätta dubbla bärlinor ytterst, och klämmer räckes stolparna mellan dem. Det har blivit väldigt stadigt.
Snyggt! Den idéen är jag fräck och snor till den eventuella pergolan vid vårens altanbygge 👍
 
  • Gilla
zapy och 2 till
  • Laddar…
O
9 9fingers skrev:
Som högst blir altan närmare 2m hög.
Stötte du på några problem med bygglovet?
 
O Oldfart skrev:
Stötte du på några problem med bygglovet?
Nej inga problem, dock är det utomlands (Åland) så det är kanske inte samma bestämmelser.
 
P Posselosse skrev:
jonaserik nämnde det, men kanske värt att trycka på en gång till: för er så hög och stor altan bör du ha snedsträvor/metallvajer som gör att altanen inte viker sig
J jonaserik skrev:
...Hela altanen fäst i ytter kant i grunden/fasaden så kan den inte röra sig. Det är inte fel att sätta några snedträvor mellan bärlinorna på undersidan- Detta för att sträva upp allt så det inte kan vrida sig...
Hej, nu börjar det bli dags att ta upp projektet igen här efter vinteruppehållet. Skall dit nästa vecka och jobba lite. Att få upp alla stolpar, bärlinor samt snedsträvor är målet för denna gång.

När det gälled snedsträvor behöver de vara i lika kraftigt virske som stolparna (95x95) eller kan man använda 45x95 eller 45x145 t.ex.? Det lär ju bli en del krafter i den ledden, men svårt att föreställa mig hur kraftiga de bör vara.
 
Det räcker gott med 45 X 95 och dom sätts diagonalt mot en stolpe, ( som ett uppochnervänt V ) mellan topp och botten på sidostolpar. Då kan det det inte skyva i sidled på ytterstolparna. då står hela paketet i lod på hela längden. Hur många du sätter är upp till dig, men mellan varannan är bra, på ytterstolpe strävas det både på längden och tvären. Sen inte fel att sätta en 45 X 95 diagonalt på undersidan bjälklaget, detta för att inte allt ska kunna skyva i sidled. Är du med.
 
Så, nu har jag jobbat en omgång på projektet.

Blev klar med alla stolpar och kapade en "hylla" på alla. Tog hjälp av laserpass och målade ut linjer vid skymning för att kapa dagen efter.

Närbild av nyligen kapad trästolpe i byggprojekt med bärregler i bakgrunden och trädterräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprojekt i skymning med stolpar och laserpass linjer på en klippig terräng nära vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte upp bärregler och några skruvregler för att styva upp allt. Det känns riktigt stabilt och bra. Snedsträvor har jag inte satt dit ännu.

Trästomme av stolpar och balkar under uppbyggnad för en altan, bredvid en träbeklädd byggnad, med en stege och naturen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpar och bärregler av trä monterade för grundläggning av en altan, nära en byggnad på klippig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion med stolpar och bärreglar vid ett byggprojekt i ett skogsmiljö, visar detalj av sammanfogning och skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 1:
Jag fäste skruvreglerna vid huset i huset. Jag insåg nu på plats att jag kom in in med skruvregeln lite högre än jag tänkt så kom in i stocken istället för betonggrunden. Dock är det kärnfuru-stock så jag tog beslutet att fästa det i huset ändå. Jag tänker mig att stocken inte kommer röra så mycket på sig. Den har varit där i två år nu och de stora rörelserna i den har nog redan hänt, bör ligga rätt stabilt nu. Säg gärna om nån tycker annat.

Håller det här för skruvregeln?
Skruvarna är endast 5x50. Jag hade inte längre skruvar som var klenare än 5, grövre skruvar gick inte in i hålen i balkskon. Håller 3 på var sida för detta?
Närbild på en balksko som fäster en träregel till en kärnfurustock med gula skruvar mot en betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 2:
Jag hade lite tur med måtten på skruvreglarna vid huset då jag varken behövde kapa dem eller skarva dem, rätt mått direkt från bygglagret.
Men på båda sidorna om huset kommer jag behöva skarva skruvregler. Vad är bästa sättet att skarva dem?

Har sett många sätt när jag googlat runt.
Gul träregel med utskurna måttangivelser och förstärkt sektion.
Illustration av snedskarvning av träreglar med skruvförband.
Illustration av halvt i halvt skarvningsteknik för träkonstruktioner.
3D-schematisk illustration av snickeridetalj med måttangivelser för byggprojekt.
Illustration som visar hur två trästycken skarvas ihop med överlappning och flera bultar.
Ska man se till att skarven sker vid bärregeln. Bärregeln är ju endast 5cm så det är kanske inte så lätt att fästa den sen. Ev. om man kör alternativ 4 här ovan.

Bonus fråga:
Tänkte passa på och bygga in ett förråd under den delen av altan där höjden är som störst. För att ha som vedlider samt förvaring av en hel del "utegrejer". Skulle behöva göra något vattentätt "tak" under trallen/altan. Tänkte ev. använda takfilt som blivit över efter en fadäs av takläggaren och hårt väder. Vet dock inte hur jag använder det som smidigast. Kan ju inte gå över reglerna med det utan måste hålla mig under på något sätt. Tänkte lägga 45x95 regler så lågt som möjligt och fästa den i stolplarna, sen lägga golv på det. Tidigt skede i tankarna ännu men om nån har några tips på vad man ska tänka på får ni gärna dela med er.
Konstruktionsfas av en trädäckram med nylagda stolpar, bärreglar och skruvreglar vid ett hus, markerade med röda laserlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Byggplats med rullad takfilt på marken och träkonstruktioner i bakgrunden på en lerig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Två synpunkter från en som jobbar med skruv:
Du ska inte ha vanlig träskruv som beslagsskruv, helt annan seghet och bärkraft i beslags/ankarskruv.
Endast två vanliga försänkta träskruvar för att fästa bärlina mot stolpe är också ganska klent. Här hade jag valt konstruktionsskruv med stor platt skalle i dimension 6 eller 8mm. Samma sak där med seghet och styrka. Alternativt peppra i 2st till per fästpunkt/stolpe.
 
  • Gilla
TheSwoopis och 2 till
  • Laddar…
K
Försänkt skruv i balkskorna? Ankarskruv brukar vara det man använder…
 
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
Skar du skarva, så gör det en bit på varje sida, det är starkast. Du ska nog lägga 45 X 95 för att fäst trallen i och tänker som ett tak under. Ovanpå 45 X 95 så lägger du en tjärpapp som sticker ut på sidorna om den, med ca 25 cm , under så reglar du upp och sätter du TP-plåt 20X20 på ett regelverk. Då kan inte vatten rinna ner under och bärreglarna kommer inte att få stryk av väder/vind. Se bara till att det blir en bra lutning så vatten rinner av. Ytterligare tips är att se till så det går att öppna på trallen ca 0,5 meter från huset, antingen en hel trall eller mindre bitar mellan bärreglarna. Detta för att det kommer att samlas en massa boss på plåten och hindra avrinning ( jag har så och spolar rent vart 5 år ) Jag har 5,5 meter djup och lagt plåten utfrån och in mot mitten med hängränna som tar avrinningen. Då går det att få plåt i rätt längd och utan att skarva ( överlapp ) på mitten.
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Två synpunkter från en som jobbar med skruv:
Du ska inte ha vanlig träskruv som beslagsskruv, helt annan seghet och bärkraft i beslags/ankarskruv...
K kniv skrev:
Försänkt skruv i balkskorna? Ankarskruv brukar vara det man använder…
Tack för att ni påpekar det. Jag "visste" ju detta egentligen, men det hade jag helt glömt bort. Jag skall dra i några sådana i de balkskor som är där och använda endast det för resterande balkskor. Vilken dimension bör man dra i där. 5xXX?
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
...Endast två vanliga försänkta träskruvar för att fästa bärlina mot stolpe är också ganska klent. Här hade jag valt konstruktionsskruv med stor platt skalle i dimension 6 eller 8mm. Samma sak där med seghet och styrka. Alternativt peppra i 2st till per fästpunkt/stolpe.
Bärreglerna står på en hylla som jag snittat ur på stolpen så tänker att det är där majoriteten av kraften går, att skruvarna mer är till för att hålla dem på plats och att inte träet skall vrida sig när det torkar. Jag har dragit två skruvar från ena hållet och en från andra sidan, så sammanlagt 3 st per bärregel och stolpe. Dimensionerna på skruvarna är 6x90.
Träkonstruktion med tre 6x90 skruvar som förbinder bärregel och stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där jag skarvat bärregeln, vilket jag endast gjort vid stolpar som på bilden ovan, har jag tänkt lägga en bit regel utan på så det blir samma koncept som den här fast bara på ena sidan.

Illustration av snitt i trästolpe med balksko och skruvar för byggprojekt.

Jag fick tipset om konstruktionsskruv tidigare, men när jag testat dem på förra etappen av altanen så tyckte jag dom började runda lite för ofta. Jag skruvar väl dem för hårt. Men jag har svårt o veta när dom är åtdragna tillräckligt. Det som är skönt med försänkt träskruv och impregnerat är att man kan dra ner dom en bit i träet, då känns det instinktivt att dom sitter som tusan. Men kanske skulle prova på konstruktionsskruv igen.
 
Redigerat:
K
Ankarskruv är vanligen 5x40 av en anledning. Och konstruktionsvirket är 45 tjockt.

Tror du gör ett ganska vanligt misstag, försänkt skruv som du drar in i ämnet en bit ”sitter sämre” än konstruktionsskruv eller genomgående gängstång med mutter, som båda ”nyper” utanpå ämnet. Dessutom är väl dimensionerna oftast klenare på träskruv än konstruktionsskruvar
 
  • Gilla
9fingers och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.