Claes Sörmland
Jag är nyfiken på omständigheterna kring dagvattenröret. Hur lyckades grannen få till en sådan schaktning på din mark utan att du märkte? Bortrest eller är det en fastighet som du sällan vistas på?

Jag rekommenderar storligen att vara på plats när det schaktas hos grannar för husbygge. Jag ser ju hur markentreprenörerna i grannskapet behandlar fastighetsgränser - de tycks inte bry sig så mycket. Och det är ju just vid schaktarbetet som man kan stoppa dem eller snabbt få missgrepp justerade. Maskinell grävning är kraftfullt och det blir på några ögonblick väldigt fel.

När grannen schaktar, ta ledigt från jobbet, jobba hemma eller ta en tur med bilen till tomten varje dag om din fastighet inte är där du bor. Och ring grannen så att ni har direktkontakt i ärendet. Då hade vi nog sluppit en massa trådar här på BH.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 23 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det uppenbara här är rivning, det är s a s det som byggnadsnämnden borde besluta om om de följer PBL.
Du brukar ju ofta anklaga byggnadshandläggare (och kanske även nämnder) för överdriven rigiditet. Tycker du verkligen att rivning är uppenbart? Jag kan tvärtom tycka att det är rimligt att söka skäl att inte döma så hårt.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du brukar ju ofta anklaga byggnadshandläggare (och kanske även nämnder) för överdriven rigiditet. Tycker du verkligen att rivning är uppenbart? Jag kan tvärtom tycka att det är rimligt att söka skäl att inte döma så hårt.
Jag försöker bara beskriva PBL som den är upplagd och gällande rätt. Det är rätta som gäller om byggnadsnämnden inte kan ge bygglov i efterhand för åtgärden.

Man ska ha en väldig tur om man får handläggare och en byggnadsnämnd som kollektivt är beredda att bryta mot lagen på ett sätt att det gynnar en som enskild. Det händer ibland men man kan ju inte räkna med det och det är verkligen inte så PBL och praxis ser ut. Det finns alltså ingen inbyggd rimlighetsbedömning eller dispensmöjlighet för byggnadsnämnden i de här frågorna. Den ströks med PBL 1987.

Att jag sen på det politiska planet inte alls trivs med lagstiftningen och gällande rätt och önskar omfattande liberaliseringar ändrar ju inte på lagen och processen.
 
  • Gilla
L8ttas och 22 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är nyfiken på omständigheterna kring dagvattenröret. Hur lyckades grannen få till en sådan schaktning på din mark utan att du märkte? Bortrest eller är det en fastighet som du sällan vistas på?

Jag rekommenderar storligen att vara på plats när det schaktas hos grannar för husbygge. Jag ser ju hur markentreprenörerna i grannskapet behandlar fastighetsgränser - de tycks inte bry sig så mycket. Och det är ju just vid schaktarbetet som man kan stoppa dem eller snabbt få missgrepp justerade. Maskinell grävning är kraftfullt och det blir på några ögonblick snabbar väldigt fel.

När grannen schaktar, ta ledigt från jobbet, jobba hemma eller ta en tur med bilen till tomten varje dag om din fastighet inte är där du bor. Och ring grannen så att ni har direktkontakt i ärendet. Då hade vi nog sluppit en massa trådar här på BH.
Hej,

Tomten sluttar rätt skapligt. Någon schaktning har bara utförts på grannens tomt. Jag frågade grannen om röret rätt omgående och fick till svar att det "kommer inte nå vatten ur det".

Dum eller snäll som jag var vid det samtalet så ifrågasatte jag inte röret något mer.

Uppe i bild finns en stenmur och en bit in på den går tomtgränsen.
 
  • En sluttande tomt med löv på marken, ett vitt rör i förgrunden och en stenmur i bakgrunden nära en trädgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VIsst kommer kommunen att ta anmälan seriöst. Grannes ca 10 kvm (platt) förrådstak med avrinning mot min tomt gav 10 cm hög vattennivå inne i mitt förråd vid häftiga skyfall. TS bör snarast anmäla både placering och avrinningen. Sedan är det kommunen som får göra bedömning avseende placering. Avrinningen är dock det viktigaste som snarast bör åtgärdas.

Ytterligare liknande fall i min kommun resulterade nyligen till att kommunen godkände felaktig garageplacering. Den utnyttjade grannen tog ärendet vidare till länstyrelsen (enkel anmälan finns på kommunens hemsida) vilket resulterade i garagerivning samt rejäl bot. Detta naturligtvis om bygglovet inte följts.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Ytterligare liknande fall i min kommun resulterade nyligen till att kommunen godkände felaktig garageplacering. Den utnyttjade grannen tog ärendet vidare till länstyrelsen (enkel anmälan finns på kommunens hemsida) vilket resulterade i garagerivning samt rejäl bot. Detta naturligtvis om bygglovet inte följts.
Det här är ju händelsekedjan om byggnadsnämnden beslutar sig för att bryta mot PBL och ge bygglov för olovligt byggande i efterhand när det inte är möjligt för att de tycker det känns rimligt. Överklagar granne så justeras det i länsstyrelsen som inte gör rimlighetsbedömningar av den typen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Fast som jag har uppfattat det så är dte rätt vanligt att man godkänner bygglov för placering av garage näåra tomtgränsen. Och om dte var tillåtet att plcera 2,5m ifrån, så är det inte så mycket värre att det står 70 cm ifrån. Mer än ökad risk att grannen missköter dagvattenhanteringen, som här. Men det är egentligen en annan fråga.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Tomten sluttar rätt skapligt. Någon schaktning har bara utförts på grannens tomt. Jag frågade grannen om röret rätt omgående och fick till svar att det "kommer inte nå vatten ur det".
Om det inte kommer något vatten ur röret har grannen säkert ingenting emot att du pluggar igen det. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Dros och 43 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En skottkärra lera tänker jag så är röret försvunnet och pluggat.
 
  • Gilla
  • Haha
L8ttas och 15 till
  • Laddar…
K
Eller bara ta bort röret om det inte används?!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TS: Som sagt, har du en kopia på det faktiska bygglovet som grannen fått av kommunen. Vad anges för avstånd till din gräns där? Jag har inte stenkoll på processen, men vad jag försöker säga är att även om du lämnat skriftligt på att du går med på 250 istället för 450 cm så kan det i det slutliga bygglovet stå något annat.
 
  • Gilla
  • Haha
Jennie For och 7 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
TS: Som sagt, har du en kopia på det faktiska bygglovet som grannen fått av kommunen. Vad anges för avstånd till din gräns där? Jag har inte stenkoll på processen, men vad jag försöker säga är att även om du lämnat skriftligt på att du går med på 250 istället för 450 cm så kan det i det slutliga bygglovet stå något annat.
Jag säger som @Alexander HB. TS, kolla handlingarna i det beviljade bygglovet innan du drar igång en process. Att du godkänt 2,5 m betyder inte nödvändigtvis att byggnadsnämnden gått på din linje, de kan ha gjort bedömningen att det är okej att bygga närmare. Finns det någon detaljplan i området, vad säger isf den? Och hur säker är du på var fastighetsgränsen går?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Hej,

Tomten sluttar rätt skapligt. Någon schaktning har bara utförts på grannens tomt. Jag frågade grannen om röret rätt omgående och fick till svar att det "kommer inte nå vatten ur det".

Dum eller snäll som jag var vid det samtalet så ifrågasatte jag inte röret något mer.

Uppe i bild finns en stenmur och en bit in på den går tomtgränsen.
Fyll röret med betong eller fogskum om det finns inne på din fastighet.
 
  • Gilla
uuu och 8 till
  • Laddar…
G
Lajoho skrev:
Min fråga är om det ens är något kommunen skulle bry sig i.
Ja de bryr sig om sånt om du skickar in en anmälan.

Sen startar de ett tillsynsärende om det är befogat.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Lajoho skrev:
Hej,

Jag har en granne som byggt ett dubbelgarage i tomtgräns för två/tre år sedan. I samband med bygglovsansökan beviljade jag skriftligt att han fick uppföra byggnaden 250cm ifrån tomtgräns istället för 450cm.

Mot vår granne har jag haft flertalet större träd, dessa ska jag nu avverka och i samband med detta upptäcker jag att grannens nybyggda garage står 70cm från tomtgräns och inte 250cm som bygglovet säger, dessutom finns ett större dräneringsrör från grunden på garaget som löper rakt ut och in på min tomt. Stuprör från garaget är riktade mot min tomt och således får jag allt "regnvatten".


Hur som haver, någon bra relation till denna granne finns EJ och det går inte att föra ett samtal med människan.

Nu till min fråga, kan jag göra något åt ovanstående? Är det ens värt att kontakta kommunen gällande avståndet från tomtgräns till garaget? Hur är det med dräneringsröret och stuprännorna??

Vad skulle kommunen kunna göra? Skulle dom ens bry sig?


Tacksam för svar.
Hur kunde det ta 2-3 år innan du upptäckte detta? 70 eller 250 cm är ju en ganska påtaglig skillnad.
 
  • Gilla
  • Älska
Yvonne Gustavsson och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.