Hej.

Ska börja isolera taket. I dagsläget är det råspont på takbjälkar 45x195.
Tänkte köra med 170mm isolering. Taklutning 13 grader.

Det blir ju då en liten luftspalt, men bör man även sätta masonit på entum läkt mellan isolering och råspont så
att man är säker på att det blir en luftspalt? Tänkte ifall isoleringen efter några år "sväller" så att luftspalten försvinner om man ej har masonit.

//Johan
 
Isoleringen sjunker möjligtvis ihop över tid.

Sätt luftspalt, isolera taket ordentligt om det är frågan om ett permanentboende, jag rekomenderar minst 300mm, gärna mer!
 
F fribygg skrev:
Isoleringen sjunker möjligtvis ihop över tid.

Sätt luftspalt, isolera taket ordentligt om det är frågan om ett permanentboende, jag rekomenderar minst 300mm, gärna mer!
Det blir ju en luftspalt om reglarna är 195 och isoleringen 170. Frågan var ju om det räcker som luftspalt eller om man måste "bygga" en luftspalt ifall isoleringen skulle svälla, men om den sjunker ihop så blir ju bara luftspalten större.

Det är ett fritidshus. Sedan kommer det att isoleras mera inåt innan man sätter innertak.
 
J JED skrev:
Det blir ju en luftspalt om reglarna är 195 och isoleringen 170. Frågan var ju om det räcker som luftspalt eller om man måste "bygga" en luftspalt ifall isoleringen skulle svälla, men om den sjunker ihop så blir ju bara luftspalten större.

Det är ett fritidshus. Sedan kommer det att isoleras mera inåt innan man sätter innertak.
Jag tror det blir alldeles lagom luftspalt med en entumsläkt och en massonit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.