Ursäkta min oerhört taffliga skiss, men försöker förstå mig på hur en installationsvägg i ett badrum bör konstrueras.

inkommande vatten kommer upp genom golvet mitt i bilden, tänker mig tätskiktet bör sitta på utsidan/"hitom" av min installationsvägg. Rören ska gå på baksidan om tätskiktet och endast föras genom där det är markerat lila rektanglar nedan. Tänker mig ha Vatette V6-kopplingar under handfatet mitt i figuren.

Vidare planerar jag en väggfixtur för WC, den måste dock vara på utsidan av tätskiktet, så där får jag gå igenom på "gaveln", till höger om den "avbrutna" installationsvägge i högerdelen.

tänker jag rätt? vad missar jag? Har sökt intensivt efter trådar med liknande lösningar utan framgång.

Schematisk skiss av ett badrum med markeringar för rördragning och installationer för dusch, handfat och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ser väl vettigt ut förutom att toalettavloppet ser ut att vara inritat väldigt högt och antagligen skulle bli bättre att ha det neråt i fixturen och sen gå sidledes i bjälklagret (framför allt estetiskt men kanske även flödesmässigt.

Det finns WC-fixturer som är avsedda att sitta "bakom" tätskiktet.

Glöm inte att täta botten i slitsen och ha ett skvallerrör där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ser väl vettigt ut förutom att toalettavloppet ser ut att vara inritat väldigt högt och antagligen skulle bli bättre att ha det neråt i fixturen och sen gå sidledes i bjälklagret (framför allt estetiskt men kanske även flödesmässigt.

Det finns WC-fixturer som är avsedda att sitta "bakom" tätskiktet.

Glöm inte att täta botten i slitsen och ha ett skvallerrör där.
Kan nog stämma, den är lite "konceptuell" och förenklad den här. Försöker rita det i Sketchview men har lite dåligt tålamod med det.
Har blivit starkt rekommenderad att ha wc-fixturen utanför tätskiktet.
Osäker på vad jag ska bygga stommen i? Träreglar, plåtreglar, eller tom våtrumsskiva som en del rekommenderar. Tycker det är svårt hitta exempel, kollade lite i @Onsalakorvens tråd, men så jäkla lång att man tappade bort sig. Vilka är fördelarna/nackdelarna?
Tänker använda Vatette V6 om det skulle påverka något, men det tvivlar jag på.
 
BirgitS
Hur man ska göra med WC-fixturen beror på vilken modell det är. De flesta är gjorda för att vara på den "våta" sidan av tätskiktet men det finns sådana som är gjorda för att vara på den "torra" sidan.

Om det är på den "våta" sidan av tätskiktet så bör du använda material som tål vatten, t.ex. plåtreglar och våtrumsskivor, och inte fuktkänsliga material som trä och gips. Är det på den "torra" sidan kan det ju vara bra att använda sånt som finns med i Säker vatten-väggen (OSB+gips på reglar cc45 har jag för mig) för att veta att det går att fästa kommod, blandare etc. i lådan.
 
Jag vill ha wc-fixturen efter/utanför tätskiktet. Frågan är om det blir någon nackdel med dessa extra hörn (vid infällningen/slitsen) att vika tätskiktet runt? Eller någon annan klurighet.
Tänkte jag ville förstå hur jag bör bygga väggstommet, så jag kan planera för det. Själv säkervatten-väggen har jag sett, men tänkte mig bygga denna installationsvägg så jag kan fixera nya rören på väggen.

borde väl finnas någon demo/något "referensprojekt" som gjort en sån här installationsvägg? hittar inget vettigt.
 
BirgitS
KJD KJD skrev:
Jag vill ha wc-fixturen efter/utanför tätskiktet.
Helt okej, välj en modell för det. Det var bara ett förslag för att göra det hela enklare för dig med en sammanhängande "låda" längs hela väggen.
KJD KJD skrev:
Frågan är om det blir någon nackdel med dessa extra hörn (vid infällningen/slitsen) att vika tätskiktet runt?
Alla hörn kräver väl lite extra arbete med skarvar och överlapp (eller vad som nu gäller för din folie).
KJD KJD skrev:
borde väl finnas någon demo/något "referensprojekt" som gjort en sån här installationsvägg? hittar inget vettigt.
Jag kan inte komma ihåg att jag har sett någon som vill göra som du i forumet. Det vanliga är en låda utanpå tätskiktet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Helt okej, välj en modell för det. Det var bara ett förslag för att göra det hela enklare för dig med en sammanhängande "låda" längs hela väggen.

Alla hörn kräver väl lite extra arbete med skarvar och överlapp (eller vad som nu gäller för din folie).

Jag kan inte komma ihåg att jag har sett någon som vill göra som du i forumet. Det vanliga är en låda utanpå tätskiktet.
Jag tänker att det jag väljer är en konsekvens av att jag vill ha dold rördragning för både handfat och dusch, man drar ju inte rören i ytterväggen av frysskäl/Säker vatten. Har jag några alternativ? (Vänsterväggen med dusch och bakre/långväggen med handfat+wc är båda ytterväggar). Kanske jag som missat något.
 
BirgitS
Det går ju att göra en hel vägg i stället för en halvhög vägg/låda.
Det går som sagt att ha en cistern som är gjord för att vara inuti en vägg utan tätskikt bakom: https://www.tece.com/se/inbyggnadsfixturer/teceprofil-inbyggnadsfixturer

Fundera på höjden på lådan så att det passar med duschblandarens höjd, jag vet inte hur du har tänkt med blandare och takdusch, takduschen har vanligen ett fäste upptill vars längd stämmer med djupet på blandaren. Lådhöjden behöver också passa med höjden på WC-fixturen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju att göra en hel vägg i stället för en halvhög vägg/låda.
Det går som sagt att ha en cistern som är gjord för att vara inuti en vägg utan tätskikt bakom: [länk]

Fundera på höjden på lådan så att det passar med duschblandarens höjd, jag vet inte hur du har tänkt med blandare och takdusch, takduschen har vanligen ett fäste upptill vars längd stämmer med djupet på blandaren. Lådhöjden behöver också passa med höjden på WC-fixturen.
Men känns inte som den med "tätskiktspåsen" har fått några högre lovord bland dom som använt den. Har du själv byggt med den? Har du några bilder/tråd/erfarenheter?

En fundering jag hade var uppbyggnaden av den egentliga ytterväggen, den utan tätskikt vill säga - räcker det med plywood och ångspärr där? Så bygger man den uppbyggda slutliga innerväggen ("installationsväggen") med plywood+våtrumsskiva och tätskikt enligt säker vatten? Eller hur tar man såna här jobbiga beslut? Någon har säkert erfarenheter och dela? Som vanligt är det när man steget över från teorin in i praktiken som det blir riktigt jobbigt :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.