Vi går i planerna att byta ut vårt gamla trästaket mot ett nytt i metall (pga underhållsfritt...) Hela tomten sluttar, vilket har gjort att betongsockeln som staketet sitter fast i har gett sig iväg, speciellt den ena delen. Detta gör att det blivit en glipa både på bredden och höjden (?) Min tanke är att använda sockeln som den är och efter bästa förmåga borra hål och fästa stolpskor med snabbcement eller ankarmassa. Några tips och tankar? Glipa mellan gammalt trästaket och skadad betongsockel på sluttande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla trästaketet längs med sluttande betongsockel bredvid en gräsmatta och en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla trästaketet med synlig glipa på betongsockeln som föreslagen att förstärkas med stolpskor och snabbcement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trästaket monterat på lutande betongsockel längs en väg, tecken på förskjutning och glipor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt trästaket med skadad betongsockel som visar glipa mot asfalterad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har någon tanke? :) Jag pratade med en bekant som är byggnadsingenjör och han sa i princip att projektet är oöverstigligt komplicerat pga mängden hål som behöver borras (12 st) och då betongsockeln lutar, allt är skevt och vint osv osv. Jag börjar luta åt att han nog har rätt... 🙄
 
RoTe
Det är väl upp till er hur mycket tid och pengar ni vill lägga. Jag hade nog bytt staketet mot ett enklare av tryckt virke bara. Att montera ett dyrt och fräsigt metallstaket på en grund som inte är 100 känns betydligt mer tveksamt, visst går det så klart, men är det rätt...

Trädäck med enkelt staket av tryckt virke och inbyggda golvlyktor vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe RoTe skrev:
Det är väl upp till er hur mycket tid och pengar ni vill lägga. Jag hade nog bytt staketet mot ett enklare av tryckt virke bara. Att montera ett dyrt och fräsigt metallstaket på en grund som inte är 100 känns betydligt mer tveksamt, visst går det så klart, men är det rätt...

[bild]
Tack för ditt svar, ja såklart allt går att göra men prislappen varierar efter förutsättningarna. Vi har eventuellt släppt staketet helt och hållet och funderar nu på en låg häck.... Vilket också kräver underhåll, men anläggningen är desto enklare. Fortsättning följer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.