Hej alla,

Förra sommaren ordnade jag till en pallkrageodling till frugan i ena hörnet av tomten. Tre rader av pallkragar ställdes på snickrade ramar som i sin tur ligger på markduk. Vit markduk håller sig inte vit så länge kan jag säga, så nu är tanken att jag ska beställa grus och lägga ut mellan raderna. Jag inbillar mig också att sniglar inte älskar att krypa på grus, så kanske blir det även en praktisk funktion av detta.

Frågan är dock vad för typ av grus som är bäst lämpad för detta ändamål? Det är alltså i första hand rent estetiskt.

Någon som har någon tanke om detta?
 
Sniglar kryper på grus utan problem, så det behöver du inte ta med i din bedömning.
 
Använd täckbark, mjukt att stå på knä i och arbeta, lätt att transportera med.

Sen sätter du en rimpa med koppartejp runt odlingslådorna så blir det för obehagligt för dom små slamkryparna att ta sig över tejpen
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren...även om de inte var svar på min fråga.

Jag upprepar den: vilken typ av grus är lämplig att använda?
 
8-16 borde fungera att gör ett lager med.
markduk, 0-32eller0-18, kompaktera det och strössla ut 8-16 ovanpå, fina bananer!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Och då snackar vi makadam, eller hur?

Jag kommer bara lägga ut topplagret, inte grunda med något annat. Det är så tätt mellan raderna, så gruset kommer ligga kvar utan något bärlager. Det kommer vara väldigt enkelt att jämna ut gruset om/när man sparkar det åt sidorna.
 
Yes, makadam 8-16

Runt mina kragar så tog jag vagnen ner till grannens sågverk och hämtade sågspån som jag fyllt ut mellan kragarna med
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Något sågverk har vi dessvärre inte i närheten, men ditt tips om täckbark fick mig att fundera lite. Ska höra med frugan om det alternativet.

Som du skriver, det är ju väldigt mycket enklare att hantera/transportera, skönare att gå/sitta på knä på och antagligen mycket billigare. Grus i storsäck är galet dyrt med leverans.

Anledningen till att jag instinktivt avfärdade täckbark är att förra ägaren till huset använde det lite överallt, och vi har tyckt att det har varit väldigt jobbigt, speciellt när det tar sig ut i gräsmattan. Men just till det här ändamålet kanske det skulle vara toppen. Vi tänker sätta en cortenstål-kant som hindrar täckmaterialet att leta sig ut i gräsmattan, oberoende vilket material vi väljer.

Gällande sniglarna så var det mest en förhoppning om att de skulle undvika grus...men det ska på snigelkanter och ev. också koppartejp på kragarna. 👍
 
B
Grus i gräsmattan är väl jobbigare än täckbark?

Tycker alltid man kladdar med jord och ogräs runt odlingarna. Det blandar sig nog i gruset direkt? Jag tror inte blir så praktiskt och snyggt med grus efter några år.

Jag har trädgårdsplattor eller bara gräs runt mina pallkragar. Som sagt, koppartejp ett varv i ovankant på pallkragen stoppar sniglarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Grus i gräsmattan är väl jobbigare än täckbark?
Som jag skrev:
P Paxman skrev:
Vi tänker sätta en cortenstål-kant som hindrar täckmaterialet att leta sig ut i gräsmattan, oberoende vilket material vi väljer.
 
B
Kant eller inte så blir det en viss blandning i alla fall, det kommer man inte ifrån.

kanske bara jag som stör mig mycket på grus i gräsmattan, jag gör det i alla fall mycket.
 
Jag har grus runt mina odlingssargar och det är ingen toppenidé. Precis som @BSOD säger så blir det alltid att man spiller ut jord lite då och då och ogräset älskar att växa i dränerat grus. Fint när det är nyrensat men det tar inte lång tid innan det är grönt både här och där.
Rimliga sniglar bryr sig om grus - mördarsniglar gör det inte. Läste att sniglar inte gillar grus när jag skulle anlägga min odling och valde därför grus men det var väl en sån där faktoid. Har provat koppartejp men den höll inte så länge innan den ärgade och tappade funktionen. Kanske finns olika kvalitéer. Hänger någonting grönt över kanten på pallkragen så tappar både koppartejp och snigelkanter sin funktion. Hur mycket problem det är beror ju på vad man odlar. Mindre problem med en morot vars blast växer rakt upp - mer problem med squash som breder ut sig överallt.

Hade jag haft en tidsmaskin hade jag gärna åkt tillbaka och stoppar mig själv innan första lasset grus hälldes ut och lagt flis istället.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
S
Träflis är mest praktiskt och håller mycket längre än täckbark.
Makadam lägger man ca 10 cm tjock.

Jag har 8-16 runt mina murade odlingslådor och man får vara försiktig så att inte jord skvätter eller ramla ner i gruset.
 
Vi är väldigt nöjda med täckbark, förutom att hjortarna stannar och äter av det när de har vägarna förbi :)
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.