Hej. Jag är ännu inte villaägare men planerar att bli. Tanken är att vara i ett varmt land på vintern och i villan på sommaren. Just nu har jag lägenhet i två länder med dubbla hyror som följd och jag måste få ner omkostnaderna, därför blir villa ett alternativ.

För att inte vattenledningar ska frysa när huset står tomt har jag fattat det som att antingen har man värmeslinga i röret med termostat eller värmen på men kanske +5 i huset. Är detta rätt uppfattat?

Behöver jag tänka på att köpa ett hus med en viss sorts värmeanläggningen, eller alternativt inte välja en, för att kunna genomföra detta? Finns det andra saker jag ska tänka på när det gäller val av hus, i detta sammanhang?

Med vänlig hälsning,
Jacob
 
De flesta brukar ju välja område/stad först, sen budget, och sen möjligen olika egenskaper på huset man letar efter...

Att hålla temperaturen över fryspunkten gör man ju enklast (och tillförlitligast) med ett vanligt el-element....

Har dock svårt att se att det skulle bli så ohyggligt mycket billigare att äga hus, än en liten bostadsrättslägenhet i någon liten by...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris
För att ett hus ska må bra så är +5 grader alldeles för kallt. Lämplig temperatur beror lite på vad det är för hus och vilka förutsättningar som finns för fukt samt vad för möbler etc du har. Helst inte under 15 grader men 10-12 kan också fungera beroende på förutsättningar.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Tänk också på att kolla med din hemförsäkring vad som gäller, i någon annan tråd på samma ämne pratades det om att (i alla fall vissa) försäkringsbolag kan neka ersättning om temperaturen varit under en viss nivå.

Men som sagt, fundera på om det i realiteten blir så mycket billigare än alternativen.
 
G
J Jacob Boman skrev:
Hej. Jag är ännu inte villaägare men planerar att bli. Tanken är att vara i ett varmt land på vintern och i villan på sommaren. Just nu har jag lägenhet i två länder med dubbla hyror som följd och jag måste få ner omkostnaderna, därför blir villa ett alternativ.

För att inte vattenledningar ska frysa när huset står tomt har jag fattat det som att antingen har man värmeslinga i röret med termostat eller värmen på men kanske +5 i huset. Är detta rätt uppfattat?

Behöver jag tänka på att köpa ett hus med en viss sorts värmeanläggningen, eller alternativt inte välja en, för att kunna genomföra detta? Finns det andra saker jag ska tänka på när det gäller val av hus, i detta sammanhang?

Med vänlig hälsning,
Jacob
+15 grader är riktlinjen enligt Boverket
 
Och det räcker inte med värmeslingor i vattenledningarna. Du behöver hålla disk/tvättmaskin bra bit över noll. Samma gäller blandarna för duschen och handfat. CIsternen till toan osv.

Man kan kallställa, tömma alla ledningar och blåsa ur dem med tryckluft. Men det går inte att helt tömma en tvättmaskin, den fryser sönder om den inte hålls över noll. Samma gäller termostatblandare för dusch osv. De bör man montera bort vid kallställning.

Om det bara är av kostnadsskäl så tror jag inte att det är rätt väg att byta från lägenhet till hus. Byt istället till bostadsrätt med lägre månadsavgift (ofta en fråga om föreningens belåningsnivå).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det kallställs hus i hela Sverige varje vinter så det går att lösa om man vill. Köp ett hus med direkt verkade el och självdrag. Själv kallställer vi både tvättmaskin och diskmaskin varje år utan problem.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De flesta brukar ju välja område/stad först, sen budget, och sen möjligen olika egenskaper på huset man letar efter...

Att hålla temperaturen över fryspunkten gör man ju enklast (och tillförlitligast) med ett vanligt el-element....

Har dock svårt att se att det skulle bli så ohyggligt mycket billigare att äga hus, än en liten bostadsrättslägenhet i någon liten by...
Ja jag har fördelen att kunna välja plats i landet var som helst. En budget finns naturligtvis, strax under 3 miljoner. Jag vill också ha mer plats. I 40 år har jag bott i samma lägenhet på 68 kvm, mitt i stan och varit tvungen att försaka saker jag vill ha som bil, badkar, löpband för att nämna några. Så nej det är inte bara ekonomin. Jag har tittat på bostadsrätt lägenheter lite överallt och slås av att priserna inte är så mycket lägre än vad dom är i Stockholm, och att det känns som jag får mer för pengarna med en villa. Men inget är bestämt än. Det är just därför jag behöver bolla saker med dom som vet, som er här…
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Var som helst? I Tidaholm får du ett bostadsrättshus 98 kvm 4 rum för 750.000 med en månadskostnad på 5000 plus drift 20.000 år.
Nära till Hökensås och en perfekt småstad.
 
john68 john68 skrev:
Var som helst? I Tidaholm får du ett bostadsrättshus 98 kvm 4 rum för 750.000 med en månadskostnad på 5000 plus drift 20.000 år.
Nära till Hökensås och en perfekt småstad.
Hur hittar jag till den som tex en hemsida?
 
T topmount skrev:
Det kallställs hus i hela Sverige varje vinter så det går att lösa om man vill. Köp ett hus med direkt verkade el och självdrag. Själv kallställer vi både tvättmaskin och diskmaskin varje år utan problem.
Vad är ”direkt verkande el” och vad söker jag med för ord? På Hemnet fungerade inte frasen ”direkt verkande el”…
 
surris
J Jacob Boman skrev:
Vad är ”direkt verkande el” och vad söker jag med för ord? På Hemnet fungerade inte frasen ”direkt verkande el”…
Direktverkande ska sitta ihop. Alltså "Direktverkande el". Vet inte om jag skulle eftersträva att ha det dock. Fördelen att det inte kan frysa sönder såklart men annars har det inga fördelar. Bättre och billigare med luft/luft för att hålla temperaturen och elradiator som back-up.
 
Om du köper ett sommarhus eller äldre hus så är sannolikheten större för att det "tål" kallställning.
Jag byggde vår förra stuga med det i åtanke: Ingen plast, tömmningspunkt på lägsta nivån för vatten osv

Sen kallställde jag iofs aldrig det huset helt utan höll det på ca 6 grader.
Det hade el-element men jag hade nog installerat LLVP också om jag varit där mer.

Du bör unvika vattenburen värme om du ska kallställa/ställa huset lågt, och som sagt diskmaskin/tvättmaskin och många moderna kyl/frys gillar inte för låga temperaturer, så har man sådan "lyx" så kanske man iaf ska ha 10 grader i huset
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som sagt kyl/frys skall stå i utrymme som är minst 10 grader varmt, om de är påslagna. Det skiljer lite mellan oilka tillverkare.

Har man kombinerad kyl/frys så har de flesta en lösning där man ställer temperaturen på kylskåpet, men det är samma komnpressor som kyler frysdelen. Så kompressorn styrs av termostaten till kylen, frysen får det mesta av kylan, och blir så kall den blir.

OM man då tänker sig att kylen skall hålla +4 grader, men temperaturen i rummet är +2 grader. Då kommer ju kylkompressorn aldrig att gå. Och frysdelen kommer också att bli +2.

Det fanns för en del år sedan ett skåp (tror det var Siemens) för fritidshus, det hade en knapp man skulle trycka på om skåpet står i kallställt hus. Funktionen var att lampan inne i kylen lyste då även om dörren var stängd. Den värme som lampan då producerar måste kylas bort så kompressorn jobbade även om det var väldigt kallt runt skåpet, och kunde då hålla frysdelen på en kall temperatur. Skull kanppast fungera med dagens LED lampor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.