Köpt ett torp byggt 1906 150 kvm med inredd vind.Renoverat det fr grunden på byggnadsvårdsvis dvs återställa o bevara det gamla. Gjort allt själv som jag kunnat göra själv dvs allt utom el o vatten o kaklat badrum. Ny luftvattenpanna, vattenfilter för järn mangan kalk i salt, ny el, nya rör. Egen brunn o avlopp.
Vad jag undrar är vad ni betalar för att bo i ert hus i allmänhet, det behöver inte vara lika mitt.
Jag tycker att alla pengar går till huset, dyra lån, saker som pajar el inte funkar som jag inte kan fixa själv såsom panna, reningsverk etc
Läste artikel Bygga hus från 2021 att folk i hus betalar i genomsnitt 6600 i mån!! Inkl allt dvs lån driftskostnader rubbet.
Jag skulle säga 14-17 000 i mån med reparationer ström lån o allt.
Tycker det är mycket!
Vill veta vad andra betalar - värt att flytta?

Nedan kopia art juni 2021
Ett genomsnittligt hushåll har utgifter omkring 79 000 kronor per år för sitt hus enligt färska siffror från Statistiska Centralbyrån (SCB). Detta motsvarar drygt 6 600 kronor i månaden. Siffror inkluderar alla kostnader såsom räntor, amortering, uppvärmning, vatten, avlopp och sophämtning samt utgifter för underhåll och reparation.
 
Bor i 140 kvm 70 tals hus. Inköpt 2022.

Ligger på runt 14-15000 kr i fasta kostnader (räntor, lån, el osv) då räknar jag inte med alla renoveringskostnader.....

Har säkert lagt närmare 150000kr i renoveringskostnad under de två åren jag bott här.
Ny värmepump, tilläggsisolering vind, ny värmepumpsberedare och har precis byggt om tvättstugan med extra badrum. Sparsam med hantverkare och har gjort det mesta själv.

Mina fasta utgifter ökat med 150 % senaste året
 
Det är sällan man har större reparatioonskostnader som sammanfaller. Om man delar in typ av reparationer. Så för mig är det nog i snitt en pryl per månad i klassen upp till 1000 Kr, kaffebryggare, badrumsvåg osv. Vitvaror upp till 15 000, är det nog ungefär en om året, men det kan gå 2 - 3 år utan en sådan kostnad, och ibland 2 på ett år.

Måla om fasaden ca var 10e år, kostar nog 10 000 i färg, några tusen för skylift.

Sedan har man de riktigt stora sakerna, byta tak, ny bergvämepump osv. Men det känns inte rimligt att lägga in i ngn. periodisk statistik.
 
Unikt namn
Det som drar iväg är väl alla verktyg man behöver. 🤔
*sneglar på verktygstipstråden*
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 6 till
  • Laddar…
Om man köper ett hus med stort renoveringsbehov går det ju lätt åt 100000 eller mer om året i renoveringskostnader tills allt är fixat, beroende på hur mycket man kan göra själv. Men sen kan man dra ner på tempot och kostnaderna. Allt behöver ju inte fixas om och om igen. Vi har tex ingen avsikt att någonsin fixa taket igen eller dra om all elen helt en andra gång, och nästa köksrenovering (om kanske 15-20 år) blir förhoppningsvis bara att byta luckor och bänkskiva istället för att riva ut allt till bjälklag och plankstomme. När vi köpte vårt nuvarande hus 2020 hade varenda kvadratcentimeter renoveringsbehov, inklusive el, vatten och avlopp. Vi räknade med att det skulle kosta 2 mkr att renovera upp det under ca 15 år. Vi får se var det landar nu med inflationen.

Prova att göra en egen överslagsräkning av vad som behöver fixas i ditt hus inom säg 10 år, så får du ett hum om kostnaderna. Forumet kan nog hjälpa dig med siffror mellan tumme och armbåge.
 
J Jakob92 skrev:
Bor i 140 kvm 70 tals hus. Inköpt 2022.

Ligger på runt 14-15000 kr i fasta kostnader (räntor, lån, el osv) då räknar jag inte med alla renoveringskostnader.....

Har säkert lagt närmare 150000kr i renoveringskostnad under de två åren jag bott här.
Ny värmepump, tilläggsisolering vind, ny värmepumpsberedare och har precis byggt om tvättstugan med extra badrum. Sparsam med hantverkare och har gjort det mesta själv.

Mina fasta utgifter ökat med 150 % senaste året
150% ! Det är så det känns här också.
Jag tror det är både räntorna o elen som dragit iväg Jag ligger runt 14-15 000 i mån fasta kostnader.
 
H hempularen skrev:
Det är sällan man har större reparatioonskostnader som sammanfaller. Om man delar in typ av reparationer. Så för mig är det nog i snitt en pryl per månad i klassen upp till 1000 Kr, kaffebryggare, badrumsvåg osv. Vitvaror upp till 15 000, är det nog ungefär en om året, men det kan gå 2 - 3 år utan en sådan kostnad, och ibland 2 på ett år.

Måla om fasaden ca var 10e år, kostar nog 10 000 i färg, några tusen för skylift.

Sedan har man de riktigt stora sakerna, byta tak, ny bergvämepump osv. Men det känns inte rimligt att lägga in i ngn. periodisk statistik.
Jag har nog haft extremt otur Det e panna o vattenrening som pajar i ett o det kan inte jag laga själv o varje besök kostar ju multum.
Och det kan ju bli några stycken genom felsök o så ska det beställas grejor.
Småsaker måste ju alla köpa oavsett hur man bor utan det är dom fasta kostnaderna med då har du tur el är skicklig på att fixa så saker inte går sönder.
 
M mrsnhp skrev:
Om man köper ett hus med stort renoveringsbehov går det ju lätt åt 100000 eller mer om året i renoveringskostnader tills allt är fixat, beroende på hur mycket man kan göra själv. Men sen kan man dra ner på tempot och kostnaderna. Allt behöver ju inte fixas om och om igen. Vi har tex ingen avsikt att någonsin fixa taket igen eller dra om all elen helt en andra gång, och nästa köksrenovering (om kanske 15-20 år) blir förhoppningsvis bara att byta luckor och bänkskiva istället för att riva ut allt till bjälklag och plankstomme. När vi köpte vårt nuvarande hus 2020 hade varenda kvadratcentimeter renoveringsbehov, inklusive el, vatten och avlopp. Vi räknade med att det skulle kosta 2 mkr att renovera upp det under ca 15 år. Vi får se var det landar nu med inflationen.

Prova att göra en egen överslagsräkning av vad som behöver fixas i ditt hus inom säg 10 år, så får du ett hum om kostnaderna. Forumet kan nog hjälpa dig med siffror mellan tumme och armbåge.
Jag e klar med mitt hus Fixat i princip allt under 10 år Lånade 300 000 till renovering och 1,6 milj för husköp sen har jag lagt varje krona från lönen på huset o gjort allt jag kan själv Så lite hantverkare som.det någonsin går.
Men jag tycker att det är så dyrt bo här typ 14-15000 i mån i fasta kostnader Fattar inte.
 
K Kullatorp skrev:
Jag e klar med mitt hus Fixat i princip allt under 10 år Lånade 300 000 till renovering och 1,6 milj för husköp sen har jag lagt varje krona från lönen på huset o gjort allt jag kan själv Så lite hantverkare som.det någonsin går.
Men jag tycker att det är så dyrt bo här typ 14-15000 i mån i fasta kostnader Fattar inte.
Vad räknar du in i fasta kostnader?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Jag e klar med mitt hus Fixat i princip allt under 10 år Lånade 300 000 till renovering och 1,6 milj för husköp sen har jag lagt varje krona från lönen på huset o gjort allt jag kan själv Så lite hantverkare som.det någonsin går.
Men jag tycker att det är så dyrt bo här typ 14-15000 i mån i fasta kostnader Fattar inte.
Om jag tolkar dig rätt så har du alltså lån på 1,9 milj? Om vi tänker oss att du amorterar 2% per år. Och har ränta på 4,5%. Så hamnar dina lånekostnader på drygt 10 000 i månaden. Att du sedan har kostnader för väårme, el, vatten försäkring och sophämtning på ytterligare 4 - 5 000 i månaden är nog inget orimligt.

OM du har ränta som i mitt exempel, så bör du kunna få ner den lite, men ingen dramatisk besparing. Vi vänta väl alla på att räntorna skall gå ned. Troligen går de "aldrig" ned till de orimligt låga nivåer vi hade innan senaste inflationsvågen.

Som exempel kan jag nämna att våra lånekostnader låg på ca 14 000 i månaden när vi köpte vårt nuvarande hus för drygt 25 år sedan. Räntorna hade precis krupit ned under 10%, efter att tidigare under hela 80 talet och större delen av 90 talet varit på 13 - 17%. Och löneläget var ju inte riktigt där det är idag... Men jag var övertygad om att räntorna snart skulle upp över 10% igen, vi hade bara en tillfällig dip...
 
K Kullatorp skrev:
Läste artikel Bygga hus från 2021 att folk i hus betalar i genomsnitt 6600 i mån!! Inkl allt dvs lån driftskostnader rubbet.
Jag skulle säga 14-17 000 i mån med reparationer ström lån o allt.
Tycker det är mycket!
Vill veta vad andra betalar - värt att flytta?

Nedan kopia art juni 2021
Ett genomsnittligt hushåll har utgifter omkring 79 000 kronor per år för sitt hus enligt färska siffror från Statistiska Centralbyrån (SCB). Detta motsvarar drygt 6 600 kronor i månaden. Siffror inkluderar alla kostnader såsom räntor, amortering, uppvärmning, vatten, avlopp och sophämtning samt utgifter för underhåll och reparation.
Du får tänka på att ränteläget var rätt annorlunda 2021 än nu.

Jag betalar väl ca 15000-17000kr i månaden de kalla månaderna och kanske hälften sommarmånaderna. Sedan tillkommer amortering på 7000kr.
 
Här är länken:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...tatistiknyhet/hushallens-boendeutgifter-2020/

Då ser man också att "Sammanboende med barn" dvs två vuxna mitt i livet med "normal" skuldsättning har en medianutgift på 120 000kr/ år (9100kr/mån) och inte 79 000kr/år. Och detta var 2020 när vi inte hade någon ränta eller elpris att tala om.

Medianen dras ju antagligen ner rätt ordentligt av gamlingar utan lån.

Jag tänker inte djupdyka i SCBs siffror, man får väl lita på dom, men generellt så underskattar många kostnaderna att ha hus. Räkna alla rum, hur mycket det kostar och förväntad livslängd. 500kr/månad för varje badrum? En tusenlapp för köket (står du ut i tjugo år med dom där Ikea-luckorna?)? Värmesystem, tak, el, ytskikt, fasad, fönster osv osv..

Pengarna rinner som sand mellan fingrarna. :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
B
Vet inte riktigt vad det egentligen kostar men vi lägger 16tusen i mån och då är det drift lån amortering (har även amorterat 2% extra under dessa 4 år) sparkonto till renoveringar och förbrukningsvaror tex tvättmaskin samt betalning av blancolån vi tagit till renoveringar. Än sålänge går det runt bra och blir lite över som fortsätter hamstras. Samt att 6 rum o kök hade ändå ändå kostat minst 13tusen att hyra hos en oseriös hyresvärd och då ingår inte garage o trädgård på 900kvm så jag tycker det kostar mindre även om summan per månad är högre
 
Fasta kostnader förutom räntor och amorteringar:

Månatliga kostnader:

Ränta och amorteringar (Lån 1,1 milj)
El
Bredband
Soptömning
totalt = 7500

Utöver det:
Försäkring
Sotning
Slamtömning
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Kapitalkostnad (ränta eller förlorad avkastning), säg 5% på 4 miljoner (genomsnitt på 4% ränta eller 6% avkastning) = 16 700/månad

Lägg på amortering, driftkostnad och underhåll så hamnar du lätt på 25 000/månad att bo i hus i en mindre stad...
 
  • Gilla
Kullatorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.