Hej,

Har precis renoverat klart vårt uthus som ska bli mitt blivande hemmakontor.

Problemet är att jag naturligtvis behöver få ut bredband för att kunna jobba.Fågelvägen från vår villa till uthuset är ca 15-20 meter och med dagens lösning når inte signalerna dit. Vi har mobilt bredband från Telenor med en Huawei 4G router som de skickade med. Jag kan koppla in routern i uthuset men då har vi inget bredband inne i villan.

Till min fråga; vad är den bästa lösningen för att få bra täckning i både villan och uthuset? Någon slags meshlösning kanske?

Tacksam för all input!
 
Eller gräver ner en nätverkskabel eller fiber mellan husen.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett mesh-system för WiFi:t ut till garaget, fungerar riktigt bra, så det kan vara en enkel lösning.
https://www.dustinhome.se/product/5010994708/amplifi-high-density-wifi-system

En mesh-punkt sitter vid entredörren, och den andra i garaget.
Där får man laborera lite för att se bästa placeringen.

Men.....har funderat på att peta net en nätverkskabel, det är trots allt bara ca 25 meter.
Man blir dock lite lat nu, när lösningen är på plats och allting fungerar.
 
Flytta 4G routern till entrédörren för att se om du får täckning i uthuset.
Om du inte får det så lär du knappast få det med repeatern heller
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
C cwf skrev:
simpelt och billigt som möjligt.
En färdigkontakterad nätverkskabel kostar 450 spänn, köp en rulle PEM-slang på Bauhaus. Gräv ner.

Enklast, billigast och bäst.
 
  • Gilla
mojjen och 4 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Flytta 4G routern till entrédörren för att se om du får täckning i uthuset.
Om du inte får det så lär du knappast få det med repeatern heller
Har gjort det och ingen täckning. Trodde denna repeater hade bättre räckvidd än själva routern?
 
C cwf skrev:
Trodde denna repeater hade bättre räckvidd än själva routern?
Troligen inte. Du behöver något med riktantenner om du skall få bättre räckvidd. Bäst är som sagt att lägga en kabel. Du behöver inte gräva ned den mer än kanske10 cm. utom genom ev. rabatter, där den bör ligga djupare än en spades djup.
 
Repeatern halverar bandbredden på wifi, radiolänken gör det inte. Samma peng, bättre lösning
Låter kanske lite krångligt, men efter konfig funkade våran klanderfritt genom stormar och strömavbrott utan handpåläggning.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Wifi Repeaters är ofta rätt crappiga. Kabel eller P2P Wifi är det nog som gäller.
 
H
Jag kör ett mesh.
Jag har satt en utomhus mesh antenn med kabel in till routern. Sen satte jag en utomhus mesh på friggeboden med kabel in till en mesh puck inne.
Dock hade jag nästan täckning innan i friggeboden före jag satte utomhus antennen.
Fungerar bra för nu har jag även nät i garaget 50 m bort.
Friggan ligger 25 m bort.
Jag körde Tp link med wifi 6 nät nu för att det trådlösa ska ha så bra fart som möjligt.
Hade ett par äldre Tp link i mesh nätet men de var för slöa till 5G nätet så de vart bytt ut

Dessa satte jag ute
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIr8z1kdiqhQMV4liRBR0K5wvTEAQYASABEgJiafD_BwE

Dessa har jag inne
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIyfmAqNiqhQMVxhqiAx31egNMEAQYASABEgK3R_D_BwE
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.