Hej,

Jag har en toppmatad tvättmaskin från Electrolux av modell TW20K6108 (se bifogat foto) som strejkar när den ska tömmas på vatten. Det som händer vid körning av ett tvättprogram är att tvättmaskinen istället för att tömma ut tvättvattnet slutar köra och sedan blinkar den rektangulära lampan för "Start/Pause" rött (se bifogat foto) och så piper maskinen. Ringde Electrolux igår och fick absolut noll vägledning. Det enda besked jag egentligen fick är att de tar 2 095 kr för att skicka ut en tekniker. Känns sådär när vi köpt maskinen begagnad för 1 200 kr. Billigare att köpa en ny begagnad isåfall, om detta inte går att lösa själv. Hittar inte heller något användbart i bruksanvisningen för maskinen. Har någon här på forumet erfarenhet av det problem jag beskriver, antingen med precis samma tvättmaskin eller liknande modell? Om ja, kan ni hjälpa mig vidare?
 
  • Toppmatad Electrolux tvättmaskin modell TW20K6108 i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frontpanel på en Electrolux toppmatad tvättmaskin med olika tvättprogram och en Start/Pause-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på Electrolux tvättmaskin modell TW20K6108 som visar modell- och produktnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
E Exajde skrev:
Hej,

Jag har en toppmatad tvättmaskin från Electrolux av modell TW20K6108 (se bifogat foto) som strejkar när den ska tömmas på vatten. Det som händer vid körning av ett tvättprogram är att tvättmaskinen istället för att tömma ut tvättvattnet slutar köra och sedan blinkar den rektangulära lampan för "Start/Pause" rött (se bifogat foto) och så piper maskinen. Ringde Electrolux igår och fick absolut noll vägledning. Det enda besked jag egentligen fick är att de tar 2 095 kr för att skicka ut en tekniker. Känns sådär när vi köpt maskinen begagnad för 1 200 kr. Billigare att köpa en ny begagnad isåfall, om detta inte går att lösa själv. Hittar inte heller något användbart i bruksanvisningen för maskinen. Har någon här på forumet erfarenhet av det problem jag beskriver, antingen med precis samma tvättmaskin eller liknande modell? Om ja, kan ni hjälpa mig vidare?
Nä electrolux callcenter i Piteå har inga tekniker de ser bara på skärmen framför sig vilka svar de skall ge.
detta är en polsk maskin och därför stämmer inte sprängskisserna tex så säger dessa att du har en pump med nålfälla i framkant men i verkligheten har du denna i trumman
din bruksanvisning bör tala om för dig hur du öppnar trumman och tar bort den största valken för att rensa silen under denna.
Eller ser jag fel på ditt foto och det sitter en sil längst ner på framsidan?
om det är rent där så är det med stor sannolikhet själva pumpen från kina de brukar inte hålla speciellt länge
 
Hej! Tack så mycket för svaret! Om jag förstår dig rätt är valken den gråa delen i plast på bifogat foto, eller? Den sitter isåfall med 4 st skruvar som jag kommer åt underifrån om jag snurrar trumman till rätt läge. Kan problemet som gör att det strular med tömning av tvättvatten vara att det sitter nåt "bös" i denna? Har den alltså en sil? Eller är det nåt under trumman jag vill komma åt? Finns det nåt annat än igensättning av sil under valken eller kärvande/trasig pump som kan förklara mitt problem med tvättmaskinen? Om pumpen är problemet, går det att byta pumpen?
 
  • Interiör av tvättmaskin med synlig grå plastventil och trumma, potentiellt för tömningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre delen av en tvättmaskin med trumma, skruvar och en möjlig valk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
E Exajde skrev:
Hej! Tack så mycket för svaret! Om jag förstår dig rätt är valken den gråa delen i plast på bifogat foto, eller? Den sitter isåfall med 4 st skruvar som jag kommer åt underifrån om jag snurrar trumman till rätt läge. Kan problemet som gör att det strular med tömning av tvättvatten vara att det sitter nåt "bös" i denna? Har den alltså en sil? Eller är det nåt under trumman jag vill komma åt? Finns det nåt annat än igensättning av sil under valken eller kärvande/trasig pump som kan förklara mitt problem med tvättmaskinen? Om pumpen är problemet, går det att byta pumpen?
hej
att ta bort den valken hjälper dig inte, det finns modeller som är avsedda för detta och det är ingen du har.
du får ta bort höger sida på maskinen så ser du pumpen. lossa den så ser du om något sitter innanför, möjligt att det finns någon sil i anslutning till denna,
 
A
Jag ångrar mig det finns så många olika lösningar på dessa
NU tror jag att du har den som man tar bort socklen i framkant för att nå filtret /nålfällan
sätt in nått i skarven mellan frontplåt och sockel så får du bort den
 
electroluxaren skrev:
hej
att ta bort den valken hjälper dig inte, det finns modeller som är avsedda för detta och det är ingen du har.
du får ta bort höger sida på maskinen så ser du pumpen. lossa den så ser du om något sitter innanför, möjligt att det finns någon sil i anslutning till denna,
Hej igen! Okej, tack för svar. Höger sida om jag står framför maskinen, d.v.s. sidan som just nu är in mot väggen i vårt badrum? Brukar det finnas någon beskrivning som talar om för mig hur jag lossar sidan, vart skruvar sitter, osv.?
 
electroluxaren skrev:
Jag ångrar mig det finns så många olika lösningar på dessa
NU tror jag att du har den som man tar bort socklen i framkant för att nå filtret /nålfällan
sätt in nått i skarven mellan frontplåt och sockel så får du bort den
Okej, tack! Tog ett foto på hur det ser ut nedtill på framsidan av maskinen, se bifogat.
 
  • Närbild på nederdelen av en vit vitvarumaskin med registreringsetikett, placerad på ett schackrutigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
tom servicemanualen stämmer inte,
så bänd loss sockeln och se om det sitter en pump där
gör det inte det så ta bort höger sida så skall du se pumpen i sidan på baljan enligt reservdelslistan skall du ha ett filter någonstans där oxå i en tub.
skruvarna för sidan ser du längs hela baksidan kan ev finnas en innanför sockeln oxå men det ser du ju
 
A
okay jag har hittat ett nytt dokument
4st skruvar i bakkant på sidan inget mer tryck sidan bakåt så lossnar den

på baljans sida kl 5 sitter pumpen med tre skruv, innanför denna sitter filtret.
ser allt ok ut så byt den kinesiska pumpen
 
Tack ännu en gång! Höger sida om jag står framför maskinen, d.v.s. sidan in mot väggen/bort från toaletten?
 
A
E Exajde skrev:
Tack ännu en gång! Höger sida om jag står framför maskinen, d.v.s. sidan in mot väggen/bort från toaletten?
jamen,
4st skruv i bakkant
 
J
Det behöver inte vara pumpen eller silen utan det kan vara så enkelt att avloppsslangen från pumpen kläggat igen.. Oavsett vilket så passande att göra rent den om du ändå öppnar upp för att byta pumpen.
 
electroluxaren skrev:
jamen,
4st skruv i bakkant
Hej!

Nyss hemkommen från 2 v jobbresa och har tagit loss sidan på vår tvättmaskin. Det ser ut som på bifogade foton och jag gissar att jag behöver lossa pumpen för att komma åt och titta efter om det är igensatt. Bara att lossa skruvarna (totalt 3 st, varav 2 st syns på fotot) och lyfta bort?
 
  • Insidan av en tvättmaskin med fokus på avloppspump och kopplingar, med synliga skruvar för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskinens insida med avtagen sida som visar pumpen, anslutna slangar och två synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
jamen!
 
electroluxaren skrev:
jamen!
Jag lyfte bort pumpen och tittade efter. Helt tomt. Testade sedan att köra ett sköljningsprogram. Pumpen snurrar och fyller upp avloppsröret med vatten men sedan tar det stopp. Avloppsvattnet rinner liksom inte bort, utan röret fylls bara upp. Jag tog loss avloppsröret mellan tvättmaskinen och avloppet till handfatet som tvättmaskinens avloppsrör är kopplat till. Har spolat ur det och det var inte tätt. Vad är problemet liksom? Har fungerat felfritt i nästan 2 år. Återigen blinkar det rött på displayen och så piper maskinen. Något jag bör kolla över nu när jag sätter tillbaka det urspolade avloppsröret?
 
  • Tvättmaskinskontrollpanel med programväljare, inställningar och en röd blinkande lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.