Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja usch. Läs Boverkets sida om detta och förfäras. Det här ska alltså föreställa myndighetsutövning:


[bild]

[länk]
Sicket mumbo-jumbo, och sådant där skit ska vi betala för?
Det är verkligen dags för storstädning bland våra myndigheter, skicka ut dem i verkligheten istället och låt folk sköta sina åligganden efter mestadels sunt förnuft, för på myndighetsnivå tycks det ofta saknas.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Tjänstepersoner kan alltid räkna med konsekvenser, som t ex omplacering, om felaktigheter upprepas för ofta. Nämnder har vad jag vet aldrig straffats även när de vet att de tagit olagliga beslut, tror det varit två åtal som friades. Attityden jag mött har ofta varit därefter hos nämnder, vi beslutar samma sak gång på gång tills ingen orkar överklaga mer.
 
  • Ledsen
Heidina
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tack för svar, men jag förstår nog ändå inte. Antingen pekade alla indikatorer på att det var en lovbefriad åtgärd, och då förstår jag inte att ni ens tänkte tanken på att det var bäst att fråga om lov ändå. Eller så fanns kunskapen om förvanskningsförbudsområdet redan från start och då känns ju de andra delarna konstiga att fokusera på i upplägget av frågan här.

Eller så är vi bara olika försiktiga med vad vi frågar om lov för. Konstigare skillnader finns ju mellan folk.
Vi har tidigare bott i en kommun där all ommålning var bygglovspliktig, så vi antog att det var så här också.
 
  • Wow
vcx
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jovisst, men att avslå en bygglovsansökan är ju inte riktigt samma sak som att ålägga någon en skyldighet.
Jag kan egentligen för lite om bygglov och PBL... men man kan väl ändå säga att ett beslut att avslå bygglovsansökan innebär en skyldighet för sökanden att avstå från att använda sin egendom på det sätt man önskar.
 
"Osvensk färgsättning" får mig att tänka på att den vanligaste färgsättningen är oerhört dansk i sin färgskala... Just saying.
 
  • Haha
  • Gilla
Heidina och 7 till
  • Laddar…
C
M Maijckel skrev:
men man kan väl ändå säga att ett beslut att avslå bygglovsansökan innebär en skyldighet för sökanden att avstå från att använda sin egendom på det sätt man önskar.
Man kan så klart resonera så, men det är knappast så man kan se på legalitetsprincipen inom förvaltningsrätten. Givetvis måste det finnas lagstöd för ett beslut i byggnadsnämnden (både vad gäller bifall och avslag vill jag mena, i många beslut står ju faktiskt olika intressen mot varandra), men blotta förekomsten av ett tolkningsutrymme är knappast ett i sig direkt hinder för avslag.
 
  • Gilla
Astrantia
  • Laddar…
Min uppfattning är att ni bara kan måla om! Att äldre hus har en ljusgrå färgsättning som du även säger att de haft kommer inte anses som förvanskning. Men det finns otaliga ljusgrå kulörer, så min rekommendation är att kanske kontakta museet i ert län och fråga om traditionell ljusgrå kulör för ert område alt att gå via färghandlare, Ottossons linolja har tagit fram vissa gamla färgkodat, så även om ni inte väljer linolja så kan man ta inspiration från dem.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Det gjorde Bernt också ;)
Tycker Bernts övergång är rätt läcker. Kul att han fick rätt tillslut, även om han redan flyttat då.
 
  • Gilla
Heidina och 6 till
  • Laddar…
I detta sammanhang kan jag ju inte låta bli att berätta om när min förra båtklubb skulle piffa till klubbhuset men lite ny färg. Eftersom huset är K-märkt så pratade man med kommunen, och fick en färgkod som man absolut inte fick avvika från. En ganska klassisk röd kulör. Kubens ordförande ifrågasatte om det verkligen stämde men kommungubbarna stod på sig.
Huset är stort och det tog en tid med frivilliga krafter, men när det var klart kom kommungubbarna och inspekterade, och sa till klubbens ordförande att "det blev ju bra det här".
Jodå svarade han, men vi kommer nog fortsätta kalla klubbhuset för "gula villan"....
Va?! sa gubbarna, varför det??
Tja, den har nog varit gul sedan slutet av 1800-talet.

Idag är huset gult igen 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 4 till
  • Laddar…
RoTe
H Henkan2001 skrev:
Tycker Bernts övergång är rätt läcker. Kul att han fick rätt tillslut, även om han redan flyttat då.
Håller med! Gick förbi det huset många gånger när jag bodde i Skänninge och det är svårt att beskriva men det var liksom mer än färg, det var som en känsla målad på huset...
 
  • Gilla
Henkan2001 och 4 till
  • Laddar…
Drar mig till minnes ett gult hus i Medelpad som låg rätt ensamt vid skogsbrynet långt från det mesta. Ägarna skulle ha ansökt om att få byta färg då den gula nyansen skar sig mot naturens gröna toner.
När de fick avslag ansökte de till slut om att få byta färg på gräsmattan... Då kom någon och tittade och insåg att husets färg var bedrövlig i den miljön.
Minns att det fick annan färg men det är många år sedan så ta det för vad det är, ett gammalt minne, kanske skröna men kul i alla fall.
 
  • Gilla
NWE och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle tycka att det vore roligare om bygglov bedömdes genom en omröstning på Byggahus.se. Förmodligen skulle det bli rimligare och bättre hantering av ärenden också 😀
 
  • Gilla
  • Haha
NWE och 10 till
  • Laddar…
Om det finns något kulturhistoriskt värde är det förstås en förvanskning att måla det grått. Eftersom ingen här förutom TS har någon aning om omständigheterna i området bör man avstå från att yttra sig om huruvida det är rätt av kommunen att säga nej eller inte, kan jag tycka. TS kan ju alltid chansa och måla om, men då kan man ju inte komma ifrån risken att behöva återställa. De ”kryphål” som föreslagits är ju alla väldigt långsökta, så det är knappast värt besväret att försöka med dem skulle jag säga.
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Om det finns något kulturhistoriskt värde är det förstås en förvanskning att måla det grått. Eftersom ingen här förutom TS har någon aning om omständigheterna i området bör man avstå från att yttra sig om huruvida det är rätt av kommunen att säga nej eller inte, kan jag tycka. TS kan ju alltid chansa och måla om, men då kan man ju inte komma ifrån risken att behöva återställa. De ”kryphål” som föreslagits är ju alla väldigt långsökta, så det är knappast värt besväret att försöka med dem skulle jag säga.
Flera områden i min kommun omfattas av Riksintresse för kulturmiljö. Inom dessa områden finns kulörprogram framtaget som man (beroende på hudtyp och tidsålder) måste förhålla dig tid. Alla byggnader inom dessa områden kräver bygglov. Dessutom är det inte ara kulören som spelar roll, på vissa byggnader måste också måla med också måla med viss typ av färg.

Så TS, vill det sig illa är det inte säkert det räcker att måla ”tillbaka” till den gamla kulören, du kan behöva skrapa bort att gammal färg och börja om.

Jag tycker som @Contrefort att de förslag att ”slingra sig” från regelverket är långsökta utifrån att vi inte har hela bakgrunden. De kan istället medföra konsekvenser för TS.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Som jag alltid har sagt, skrota pbl och låt människor skapa sina hem som dom vill.
 
  • Gilla
Heidina och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.