Hej! Vi hade tänkt bygga till med en takkupa på vårt hus. Takfirman har sagt att de för detta behöver bygglov och konstruktionsritningar.

Jag har fått offerter från några firmor för att ta fram detta.

Dessa firmor gör dock inget platsbesök, decaäger att det inte behövs. Men hur vet de då hur ritningarna bör se ut? Hur vet de ex. var takstolarna finns, hur kan de ge feedback på våra önskemål etc?

Ni som byggt takkupor, hur gjorde ni?
 
WhoInDaHouse WhoInDaHouse skrev:
Hej! Vi hade tänkt bygga till med en takkupa på vårt hus. Takfirman har sagt att de för detta behöver bygglov och konstruktionsritningar.

Jag har fått offerter från några firmor för att ta fram detta.

Dessa firmor gör dock inget platsbesök, decaäger att det inte behövs. Men hur vet de då hur ritningarna bör se ut? Hur vet de ex. var takstolarna finns, hur kan de ge feedback på våra önskemål etc?

Ni som byggt takkupor, hur gjorde ni?
ingen? :)
 
Många ritar bara bygglovshandlingarna på kupan, dvs plan och fasadritningarna. Det kan du rita upp efter befintliga planritningarna
Sen kommer det till tekniskt samråd, då är det många som inte gör underlaget, dvs avväxlingarna och hur det ska byggas som kommunen vill ha in

Tycker personligen det är konstigt att inte kika, alla kupor jag har ritat så har jag alltid kollat på plats. Men tyvärr så jobbar vi alla olika i branchen 😀
Så fråga om dom även gör handlingar inför tekniskt samråd, då kanske ni får att dom kommer ut och kikar
 
Var bor ni? Om ni har ritningar på takstolarna så kan man ju precis som Peter säger få ett godkänt bygglov utan att vara på plats, men jag skulle aldrig ta ett uppdrag utan att göra ett platsbesök. Hela poängen med att anlita en arkitekt är ju att de kan något som ni inte kan/vill/har tid till, och kan komma med värdefull input på utformningen och placeringen. Det är inte ovanligt att kunden har tänkt till och vet precis hur det ska bli, men att vi sedan kommer fram till en lite annorlunda och bättre lösning tillsammans då de kanske inte tänkt på alla faktorer eller inte kunnat se den bättre lösningen.

För att få vettiga k-ritningar så bör man ju veta lite mer om uppbyggnaden av det befintliga huset.

Det finns väldigt många ingenjörer med mer eller mindre anonyma hemsidor som är otroligt billiga och effektiva, men de kan precis som ni är inne på inte göra mer än vad ni ber om, och har ingen förståelse för rumsliga, sociala och arkitektoniska värden.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tack @Peter_Henry och @Grisbacka !
Just konstruktionsritningar är ju något som jag behöver. Och takstolar etc. syns inte på befintliga ritningar som jag har. Känns skumt att inte kontrollera och göra ett hembesök.
Bor i Täby norr om Stockholm.
 
Vi håller på precis med samma och för oss har det varit såhär;

1) Arkitekt kommer hit, rittar och ritar sen något i stil med fasadritningar (hur det komemr se ut) samt en planritning med mått.

2) Detta tog den som kommer bygga och skickade till en konstruktör, detta då med gamla ritningar, med snittbilder och allt. Då kunde de utgå från dessa och se var alla stommar etc. står, belastningar. Dom tog fram en ritning om hur kupan kan byggas, vart saker ska avlastas etc.

3) Byggaren och återkopplat om vad som är + - och vi har skruvat lite

4) Möte med arkitekt igen för att diskutera fönstersättningar och dylikt.

Efter det har vi alla ritningar som krävs för bygglovet (som vi har förstått det). Allt kring fasad, planritning, teknisk, material, färg etc.

Sen om det är något som kan funka för er vet jag inte men så hade t fungerat för oss. Låter som ni behöver få kontakt med en konstruktör eller något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.