Jag har en Hitachi CJ 110 MVA som är ca 1,5 år gammal, den har börjat låta lite misstänkt. Tycker det slår i den på ett sätt som det inte gjort tidigare.

Nu till frågan:
Är det någon som vet om Hitachi lämnar någon utökad garanti på sina produkter? Verktygsboden där jag köpte den lämnar bara 1 års garanti, så dom lär inte kunna hjälpa mig.

Om det nu inte skulle finnas någon garanti kvar, är det någon som vet vad det kan kosta att lämna in den på reparation/service?

/Kalle
 
Vet inget och Hitachis garantier, men om de in te har 2 års garanti rekommenderar jag dig att spana i konsumentköplagen. http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?${HT...SE}=SFST&${TRIPSHOW}=format=THW&BET=1990:932$ Där finns en 3-års gräns, oberoende av garantitiden. Dock motsvarar KKl inte en garanti rakt av, men det torde ändå finns goda möjlgiheter för dig att bli ersatt. Skriv ut och läs igenom noga. Skriv gärna igen om du har några frågor.

/Daniel
 
R
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Sålänge du kan bevisa att det var ursprungligt fel borde du ju kunna få det på garanti.
 
Reppo skrev:
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Sålänge du kan bevisa att det var ursprungligt fel borde du ju kunna få det på garanti.
Njae, håller inte riktigt med dig. När garantin är slut är den slut. Men det finns trots det vissa rättigheter enligt KKL, upp till 3 år numera. Men bara för att man använder sig av KKl betyder det inte automatiskt att bevisbördan övergår på köparen.
 
R
Men om isåfall hitachi släpper 1 års garanti på produkten och det är 1,5 år borde väl KKL gå in isåfall?

Där står det ju att köparen skall påvisa fabrikationsfel om garantitiden har tagit slut?
 
Reppo skrev:
Men om isåfall hitachi släpper 1 års garanti på produkten och det är 1,5 år borde väl KKL gå in isåfall?

Där står det ju att köparen skall påvisa fabrikationsfel om garantitiden har tagit slut?
Det stämmer att KKl går in i det fallet, men enligt min uppfattning fiunns det i KKl inte stöd för att bevisbördan automatiskt är köparen. Däremot måste köparen givetvis reklamera sågen, men det är inte samma sak som att denne har bevisbördan.

Naturligtvis är mina resonemang kring detta klart teoretiska, och att hänvisa till KKl är väl mest vettigt för att argumentera med säljaren om att du borde få en ny såg, och inte för att stämma säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.