Håller på att måla om i sovrummet i min hyresrätt och tog bort garderobsdörren längst in för att det var en massa tapet bakom som dörren halvt blockerade. Så klart så fick katten för sig att klättra i garderoben och välte då ner dörren……
Går det att ersätta den här dörren eller hur ska jag fixa? Verkar vara spånskiva, där den bröts av (som jag ej fick en nära bild på), så var det spetsiga avbrutna spånskivogrejs (Ingen koll på detta så vet ej vad det heter)
Lägenheten byggdes för väldigt längesen men ingen aning när garderoben kom in. Finns det att köpa längre ens? Och hur är den målad, eller är den så från början? Verkar glansig och tålig vit. Tänkte ifall man kunde fixa till en vanlig spånskiva själv.
 
  • Vit garderobsdörr av spånskiva som är avbruten och ligger på golvet i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avbruten kant av en spånskiva, troligen en del av en garderobsdörr, med synliga spån och fiberstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit skåpdörr med synlig brun skåpknopp och spår av skruvhål på en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det blir enklast att köpa en ny garderob komplett med dörr.
 
Vad har den för mått?
 
E etompau skrev:
Tror det blir enklast att köpa en ny garderob komplett med dörr.
Vet inte vad det kallas men det är som en ”garderobsvägg” där hela väggen bara är garderob och är fast i själva rummet. Eftersom det är hyresrätt också vill jag inte röra hela alltet.
 
  • Inbyggd garderobsvägg med vita dörrar i en hyresrätts bostad, flankerad av en golvlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit inbyggd garderobsvägg i ett rum med trägolv, detaljbild nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garderobsvägg täckt av plast med olika föremål på toppen i ett rum, vilket antyder en hyresgäst situation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad har den för mått?
16 mm djup, 61cm bred och 194,5cm hög
 
Z Zensia skrev:
Vet inte vad det kallas men det är som en ”garderobsvägg” där hela väggen bara är garderob och är fast i själva rummet. Eftersom det är hyresrätt också vill jag inte röra hela alltet.
OK. Jag hade nog tagit ett snack med hyresvärden så denne får kolla och värdera hur det bäst kan åtgärdas.
Att själv snickra ihop en (bra) lösning kan bli knepigt imho.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nu är den lite bred normalt köper man ett hyllplan och kapar till men då den är mer än 60cm bred så får man köpa en Melamin skiva och kantlist istället.
Skivor finns att köpa i ett välsorterat byggvaruhus som även kan kapa skivan till önskat mått glöm inte att räkna bort för kantlisterna som sedan monteras med ett vanligt strykjärn.
Du kan även fråga på ett snickeri, skåpstillverkare eller ett företag som säljer luckor till befintlig skåpsinredning/kök så du får en komplett ny dörr som passar direkt även med urtag för gångjärn.
 
1 123abc skrev:
Nu är den lite bred normalt köper man ett hyllplan och kapar till men då den är mer än 60cm bred så får man köpa en Melamin skiva och kantlist istället.
Skivor finns att köpa i ett välsorterat byggvaruhus som även kan kapa skivan till önskat mått glöm inte att räkna bort för kantlisterna som sedan monteras med ett vanligt strykjärn.
Du kan även fråga på ett snickeri, skåpstillverkare eller ett företag som säljer luckor till befintlig skåpsinredning/kök så du får en komplett ny dörr som passar direkt även med urtag för gångjärn.
Tack så jättemycket för hjälpen!
 
G
Det kommer bli en annan nyans på en ny och en gammal dörr, färg förändras med tiden.

Jag skulle kolla med hyresvärden vilken åtgärd de accepterar.

Brukar ju även gå att hitta begagnade garderober gratis på någon annonssida, där skulle jag letat.
 
G Grannens Häck skrev:
Det kommer bli en annan nyans på en ny och en gammal dörr, färg förändras med tiden.

Jag skulle kolla med hyresvärden vilken åtgärd de accepterar.

Brukar ju även gå att hitta begagnade garderober gratis på någon annonssida, där skulle jag letat.
Jag har lite svårt att ibland/ofta få kontakt med/få tag på min privata hyresvärd men jag får prova.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Z Zensia skrev:
Jag har lite svårt att ibland/ofta få kontakt med/få tag på min privata hyresvärd men jag får prova.
Håll inne hyran, så hör han väl av sig förr eller senare.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sitter det inget klistermärke med tillverkaren någonstans?
 
Det bör rimligen gå att hitta en ny lucka i rätt storlek. Att de skiljer i nyans är nog sånt man får ta i en hyresrätt. För båda parter alltså. Inte lär hyresvärden komma med en nyansanpassad när de sätter dit en ny heller........
 
Z Zensia skrev:
Vet inte vad det kallas men det är som en ”garderobsvägg” där hela väggen bara är garderob och är fast i själva rummet. Eftersom det är hyresrätt också vill jag inte röra hela alltet.
Finns färdiga sådana dörrar på Optimera och liknande byggvaruhus, ta med den gamla så du ser att hålbilden för gångjärnen stämmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.