nino nino skrev:
Undrar fortfarande vad du inte förstod med privat hyresvärd
Jag tolkade det som att du trodde att privat undantaget gällde. Inte att du syftade på att alla hyresvärdar utom kommunala kan övervaka utan föregående prövning. Det är dock normalt sett inte tillåtet, vilket framgår om du läser resten av meningen du citerar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Men att du inte behöver söka tillstånd betyder ju inte att du får gör som du vill eller att du omfattas av privatundantaget. Om nu avsikten är att göra ”rätt”.
Nej absolut är det så.
Därför är jag intresserad av ämnet, avsikten är att göra rätt men det är inte helt enkelt...
Speciellt om inte på ett forum där man kanske inte vill skriva ut allt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag vill tyvärr inte skriva allt i klartext
Har du erfarenhet av kameraövervakning och dokumentation som krävs av mig som privat hyresvärd så kan jag gärna pm dig, om du vill hjälpa mig med det
Jag skulle aldrig ta på mig rollen att vägleda någon, den juridiska kompetensen har inte jag.
Men som privat hyresvärd så behöver du inte söka tillstånd, men jag rekommenderar att du går igenom guiden på myndighetens sida, och om du inte har koll på dataskyddsförordningen så måste du läsa in den, eller/och blanda in någon som kan tolka den åt dig i ditt specifika fall (ej det hypotetiska).
Så har jag gjort på de anläggningar och fastigheter som jag har haft som kameraövervakningsprojekt.
Har du en specifik fråga så kan du ställa den till myndigheten, men det kan vara bra att göra sin egna analys en och två gånger innan, eftersom det oftast kommer en motfråga.
Så syfte och alternativa lösningar kommer att vara en del av analysarbetet, samt i vilken omfattning kameraövervakning löser ditt problem.
Integriteten mot den enskilde väger mycket tungt, så du måste går ut med information och även delge hur den enskilde kan få del av material där denne finns med, och hur det lagras mm.
Men allt detta finns i dataskyddsförordningen.
En omfattande uppgift väntar dig, men det är inte omöjligt att lösa, dock så skulle jag i ditt läge tagit hjälp av en konsult som jobbar proffessionellt med detta, eftersom små misstag kan göra att du hamnar i väldigt jobbig juridik.
Det finns folk som har som hobby att ifrågasätta, och då måste man ha svaret redo.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkade det som att du trodde att privat undantaget gällde. Inte att du syftade på att alla hyresvärdar utom kommunala kan övervaka utan föregående prövning. Det är dock normalt sett inte tillåtet, vilket framgår om du läser resten av meningen du citerar.
Jag har läst snart allt på IMY 🙂

Har påbörjat dokumentationen, kameror är på väg.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Jag skulle aldrig ta på mig rollen att vägleda någon, den juridiska kompetensen har inte jag.
Men som privat hyresvärd så behöver du inte söka tillstånd, men jag rekommenderar att du går igenom guiden på myndighetens sida, och om du inte har koll på dataskyddsförordningen så måste du läsa in den, eller/och blanda in någon som kan tolka den åt dig i ditt specifika fall (ej det hypotetiska).
Så har jag gjort på de anläggningar och fastigheter som jag har haft som kameraövervakningsprojekt.
Har du en specifik fråga så kan du ställa den till myndigheten, men det kan vara bra att göra sin egna analys en och två gånger innan, eftersom det oftast kommer en motfråga.
Så syfte och alternativa lösningar kommer att vara en del av analysarbetet, samt i vilken omfattning kameraövervakning löser ditt problem.
Integriteten mot den enskilde väger mycket tungt, så du måste går ut med information och även delge hur den enskilde kan få del av material där denne finns med, och hur det lagras mm.
Men allt detta finns i dataskyddsförordningen.
En omfattande uppgift väntar dig, men det är inte omöjligt att lösa, dock så skulle jag i ditt läge tagit hjälp av en konsult som jobbar proffessionellt med detta, eftersom små misstag kan göra att du hamnar i väldigt jobbig juridik.
Det finns folk som har som hobby att ifrågasätta, och då måste man ha svaret redo.
Guiden har jag gått igenom flera gånger

Ingen kommer ju förhoppningsvis att behöva titta på materialet, det ska ju endast användas den dagen då något händer.
Blir ju ingen "kränkning" kan -jag- tycka om man blir filmad men ingen tittar på materialet.

Begås det ett brott 1h efter att tex jag blir filmad, någon tittar på materialet för att hitta händelsen så kan -jag- inte där heller se att -jag- på något vis skulle känna mig kränkt

Det är ju jäkligt svårt det där....
 
Problemet är ju för den filmade att veta vad du gör med materialet. Bara det att kameran finns blir ett problem. Tyvärr är det ju väldigt vanligt att materialet, när det ändå finns, används långt utanför det angivna syftet.
 
nino nino skrev:
Guiden har jag gått igenom flera gånger

Ingen kommer ju förhoppningsvis att behöva titta på materialet, det ska ju endast användas den dagen då något händer.
Blir ju ingen "kränkning" kan -jag- tycka om man blir filmad men ingen tittar på materialet.

Begås det ett brott 1h efter att tex jag blir filmad, någon tittar på materialet för att hitta händelsen så kan -jag- inte där heller se att -jag- på något vis skulle känna mig kränkt

Det är ju jäkligt svårt det där....
Ja, jag håller med, det är svårt.
Det som är viktigt är att "kliva ut från sig själv".
Det vill säga att vad jag själv tycker är inte speciellt relevant, det är en förordning som man ska tolka och anpassa sig inför.
Till exempel så ska du ange hur du lagrar materialet och vilka åtgärder du har vidtagit för att det inte ska komma i orätta händer.
Hur länge tänker du lagra materialet, och hur ska den enskilde gå till väga för att ta del av information som berör denne?

Ett exempel kan vara att jag går in i min lägenhet ett visst klockslag, tillsammans med en kompis.
Då ska jag kunna begära ut inspelningen på mig själv, men du måste se till att min kompis inte är identifierbar.

Så det finns en hel del att analysera, och göra det på "pränt", det vill säga dokumentera hur du har kommit fram till de olika delarna, och linjera det med dataskyddsförordningen, det är "steg 1".
Steg 2 är troligtvis att informera de berörda, det vill säga dina hyresgäster, och ta del av deras synpunkter.
Steg 3 kan bli att hantera eventuella korrigeringar utifrån inkomna synpunkter.
Steg 4, det kan bli att avbryta, göra ett omtag eller "sjösätta", allt beroende på vad du kommer fram till.

Men det viktiga skulle jag säga är den grundläggande analysen, den är även ditt verktyg för att få förståelse hos dina hyresgäster, eller andra berörda.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet är ju för den filmade att veta vad du gör med materialet. Bara det att kameran finns blir ett problem. Tyvärr är det ju väldigt vanligt att materialet, när det ändå finns, används långt utanför det angivna syftet.
Så är det ju absolut, men samtidigt så begår jag som ansvarig då ett brott.
Jag är ju av den åsikten att har jag inget att dölja så kvittar det om jag tex blir filmad till och från min parkerade bil, in och ut genom trapphuset osv
 
Jag är inte av den åsikten. Men vilka åsikter du och jag har kvittar när det gäller hur regelverket ser ut.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är inte av den åsikten. Men vilka åsikter du och jag har kvittar när det gäller hur regelverket ser ut.
Absolut är det så och det är delvis därför jag skriver för att få input.
 
nino nino skrev:
Absolut är det så och det är delvis därför jag skriver för att få input.
Om jag får ge dig ett gott råd @nino så skulle jag undvika att skriva om dina intentioner med kameraövervakning. Minns bunkertråden där någon numera bannad forumist led av svåra tvångstankar och njöt av att anmäla olika fastighetsägare inklusive bunkerägaren?

Det kanske finns fler forumkamrater som hakar upp sig och väljer att anmäla olika typer av kamerainnehav.
 
  • Ledsen
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om jag får ge dig ett gott råd @nino så skulle jag undvika att skriva om dina intentioner med kameraövervakning. Minns bunkertråden där någon numera bannad forumist led av svåra tvångstankar och njöt av att anmäla olika fastighetsägare inklusive bunkerägaren?

Det kanske finns fler forumkamrater som hakar upp sig och väljer att anmäla olika typer av kamerainnehav.
Jo det är så sant, mina intentioner är att få det korrekt med dokumentation osv innan jag börjar
 
nino nino skrev:
Jo det är så sant, mina intentioner är att få det korrekt med dokumentation osv innan jag börjar
Jag förstår men jag vill bara belysa baksidan också. Så fort ordet kameraövervakning dyker upp så måste en del påtala regelverket varje gång. Tur att det inte är så längre i eldelen av forumet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jodå, om du föreslår installationer som inte uppfyller regelverken så lär du bli upplyst om det illa kvickt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.