Jag bor i ett äldre hus (ca 1900), vilket var det första huset på området och som sedan på senare år har fått många grannhus. Jag tittade i områdets detaljplan (från 1998) som anger att hus i området får ha en våning, alternativt byggas i suterräng.

Mitt hus har dock två våningar + vind och källare, och skulle vad jag förstår inte få byggas enligt den gällande detaljplanen.

Är det någon här som vet vad som gäller om jag vill göra ändringar på huset? Till exempel bygga om en balkong på övervåningen till ett rum. Är det kört med alla former av ändringar?
 

Bästa svaret

Låter som planstridigt utgångsläge tyvärr… ibland har jag sett det här när man har inte varit så noggrann med de nya detaljplanerna. Men kontakta kommunen och se exakt vad som gäller 👍
 
  • Gilla
Contrefort och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har rätt till fortsatt användning av det planstridiga huset men du kan inte bygga om det i strid mot planen.

Jag gissar som @LaszloToth att man slarvade när man upprättade planen och inte var medveten om att man gjorde ditt gamla hus planstridigt. Fastighetsägaren på den tiden skulle ha bevakat sitt intresse här.

Har bygglov getts efter 1998 för huset så är huset förvisso planstridigt men planavvikelsen har accepterats av byggnadsnämnden som en mindre avvikelse. Det minskar svårigheterna att bygga ut huset. Men samtidigt så måste det per definition vara ett felaktigt beslut om ett helt hus anses vara en mindre avvikelse. Men det hände ibland förr och de besluten har då vunnit laga kraft.
 
Men sådana detaljplaner verkar ju göras ”uppsåtligt”?

För en del år sedan brann ett hyreshus som en släkting äger och själv bor i. Huset var 3 våningar. Vid återuppbyggnadet visade det sig att det planen bara tillåter 2 våningar. Hela området var byggt med ett 20 tal trevåningshus på 30 talet, planen var från 60 talet.

Det blev en frimärksplan för att återuppbygga. Försäkringen täcker inte bygglovskostnader.

Samtliga hus som låg i planområdet var planstridiga.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inkompetens skulle jag gissa. Den är så utbredd i den kommunala sektorn. Man har generellt eländes svårt att rekrytera kompetent folk.

Men det finns 290 kommuner så det är ju inte mörker överallt!
 
Sedan har vi ju språkets tolkningar. Uppvuxen i Göteborg i ett höghus så är standarden för mig att man har markplan följt av 1a våningen, 2a våningen och så vidare. Det är nämligen så det ser ut i alla hissar. Så ett tvåvåningshus skulle i mitt huvud ha tre plan. Har det dessutom källare så blir det fyra plan och man kan ju även lägga till en vind som inte räknas men ändå existerar så har man en väldans massa ytor att husera verktyg på.
Jämför med enplanshus som har just ett enda plan.
Men så tänker ju inte alla om skillnaden mellan våning och plan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.