Denna alukladd altandörr med spanjolett
från Traryd har nyckellås på insidan. Dörren används flera ggr om dag av flera personer. Det är jobbigt att behöva låsa/låsa upp på insidan. Så tänker jag montera bort låscylindern och ha en vred istället.
Fråga 1. Är detta ok från försäkrings synpunkt?
Fråga 2. Vad behöver jag köpa och behöver jag specialverktyg?
Tack på förhand.



Altandörr från Traryd med spanjolett och nyckellås, användare överväger byte till vred för enklare användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Du får fråga ditt försäkringsbolag om det uppfyller villkoren i avtalet.
Tror inte det krävs några specialverktyg då handtaget i bild sitter med vanliga skruvar (PZ2) men det kan vara så att låscylindern sitter med envägsskruv.
Antingen köper du ett nytt handtag med vred eller så kan du montera en vredcylinder för insida (rokoko).
 
Tack. Jag har blivit klokare. Försäkring anvisar till skyddsklass 1. Jag har kontaktat dörrtillverkaren som ska ge mig lista på delarna jag behöver installera.
Fortsättning följer.
 
Själv har jag en nyckel sitter i mitt motsvarande lås för det mesta och använder nyckeln som vred.
(Har slipat till den lite då den riskerar att gå i karmen annars)

Då har jag fördelen att jag kan ta bort nyckeln när jag åker bort.
En altandörr med glas är ju lätt att krossa glaset på, men man undviker gärna att krypa igenom trasigt glas.
Kan man sträcka in handen och vrida om vredet är det ju lättare att ta sig in än om det är låst.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
B Bill Gordon skrev:
Denna alukladd altandörr med spanjolett
från Traryd har nyckellås på insidan. Dörren används flera ggr om dag av flera personer. Det är jobbigt att behöva låsa/låsa upp på insidan. Så tänker jag montera bort låscylindern och ha en vred istället.
Fråga 1. Är detta ok från försäkrings synpunkt?
Fråga 2. Vad behöver jag köpa och behöver jag specialverktyg?
Tack på förhand.



[bild]
Kan du inte bara låta nyckeln sitta kvar i låset?
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
B Bill Gordon skrev:
Tack. Jag har blivit klokare. Försäkring anvisar till skyddsklass 1. Jag har kontaktat dörrtillverkaren som ska ge mig lista på delarna jag behöver installera.
Fortsättning följer.
Be dom specificera bättre då Skyddsklass 1 innebär KL3 men många accepterar KL2A.
Om krav finns på skyddsklass 1 kan du inte ha vred på insidan i den dörren.
Har du företag skrivet på adressen då det kan påverka att det ställs högre krav.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bill Gordon
  • Laddar…
Bra med bra förslag!
Idéen att låta nyckeln sitta i - - varför har inte jag kommit på den? Genialt.

Jag har frågat Traryd om vred uppfyller skyddsklass 1. Detta med de olika nivåer inom klass 1 kan jag sätta mig in i. Trygg Hansa säger bara skyddsklass 1 så jag känner mig trygg i detta.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.