Hej,

Hantverkare monterade ett kök hos mig för ca. 2.5 år sedan, och det har tydligen varit en läcka ett rör under diskbänken som skapat en stor vattenskada hos grannen, utan att vi märkt det. Inget har gjorts med rören eller stammen sedan hantverkarna installerade köket.

Jag har reklamerat till entreprenören, som svarar att grantin endast är 2 år.

Trodde garanti enligt konsumentköplagen skulle vara på minst 3 år. Någon som vet hur detta med garanti fungerar vid montage av kök?
 
A apantorsk skrev:
Hej,

Hantverkare monterade ett kök hos mig för ca. 2.5 år sedan, och det har tydligen varit en läcka ett rör under diskbänken som skapat en stor vattenskada hos grannen, utan att vi märkt det. Inget har gjorts med rören eller stammen sedan hantverkarna installerade köket.

Jag har reklamerat till entreprenören, som svarar att grantin endast är 2 år.

Trodde garanti enligt konsumentköplagen skulle vara på minst 3 år. Någon som vet hur detta med garanti fungerar vid montage av kök?
Reklamation och garanti är två helt olika saker 👍
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
Som så är garanti och reklamationsrätt inte samma sak. Du har tre års reklamationsrätt, men endast på saker och tjänster inköpta efter 1 maj 2023, innan dess var det två år.

Möjligen kan du nyttja:
"Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har konsumenten rätt att reklamera fel som upptäcks inom tio år.", men säker är jag inte.
 
Storsockret
Fairlane Fairlane skrev:
Du har tre års reklamationsrätt, men endast på saker och tjänster inköpta efter 1 maj 2023, innan dess var det två år.
Nej, du har haft tre år även tidigare. Skillnaden efter 1 maj 2022 är att man skiftat om bevisbördan från att ligga på säljaren de första sex månaderna och därefter köparen, till att istället ligga 24 månader på säljaren och därefter köparen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.