Har flyttat in i en hyresrätt och behöver koppla in tvättmaskin och torktumlare. Vill inte anlita någon för att jag är så otroligt fattig (därav flytten) så vill helst göra det själv om det är tillåtet. Har skarvat och kopplat in lampor direkt i tak och liknande. Har multimeter och vet lite hur den funkar. Har en vän på Gotland (jag bor i Stockholm) som kanske kan guida mig. Kan jag göra detta själv?

Anslutningsdosa: Kabelanslutningsdosa med öppna och avskalade ledare fästa i skruvklämmor på en vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutningen sitter ca 1.60 ovanför golvet i badrummet. Badrummet är ca 4 kvm gissar jag. Klinkergolv.

Tacksam för varje svar!
 
Du bör kontrollera att det ser rätt ut i andra änden innan du ansluter något. Det går att ansluta både tvättmaskin och torktumlare till den dosan. Men om den är avsäkrad med 10A finns det risk att säkringen löser om du använder båda samtidigt. Den är högst troligt avsedd för just en tvättmaskin. Formellt får du inte göra detta själv.
 
A Avemo skrev:
Du bör kontrollera att det ser rätt ut i andra änden innan du ansluter något. Det går att ansluta både tvättmaskin och torktumlare till den dosan. Men om den är avsäkrad med 10A finns det risk att säkringen löser om du använder båda samtidigt. Den är högst troligt avsedd för just en tvättmaskin. Formellt får du inte göra detta själv.
Hur kontrollerar jag det? Du menar att jag ska se över proppskåpet och vad badrummet/dosan har för säkring?

Hur ska någon få reda på vem som gör det? Måste jag spara kvitto för alltid om jag lejer en elektriker?
 
A
Det behöver även kontrolleras vilken zon tvättmaskinen hamnar i. Anlita en elektriker så fixar de det.
 
R RubenLar skrev:
Hur kontrollerar jag det? Du menar att jag ska se över proppskåpet och vad badrummet/dosan har för säkring?
En snabb kontroll är att göra några mätningar.

1. Svart - blå 230 V
2. Svart - gul/grön 230 V
3. Blå - gul/grön 0 V
4. Ohmmät blå - gul/grön. Det skall vara kontakt och enstaka ohm.

Sedan letar du rätt på vilken säkring som matar dosan. Den bör vara på 10 eller 16 A.

Då har du inte kontrollerat allt som kan vara fel. Men det är en högst rimlig nivå.

R RubenLar skrev:
Hur ska någon få reda på vem som gör det? Måste jag spara kvitto för alltid om jag lejer en elektriker?
Du behöver inte spara några kvitton mer än för din egen skull. Om det skulle börja brinna och försäkringsbolaget kan bevisa att det berodde på en felaktig installation så kan de dra av på ersättningen. Då kan du i din tur begära ersättning från företaget som gjort installationen. Se bara till att göra rätt så att det inte börjar brinna. Eller låt en elektriker göra det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.