Hej.
Jag renoverar hallen och vill lossa på kåpan till El-skåpet.
Kruxet är att för ett tag sedan sattes det dit en nyare elmätare utanpå befintligt äldre skåp.

Det sitter en plombering på den nya elmätaren och jag vägar inte riktigt pilla för mycket innan jag har koll.
Vad bör jag tänka på? Hur skall jag gå till väga om någon känner till märket på mätaren. Och vilka risker finns det när jag tar gör detta?

Tack för hjälp!
 
  • Äldre elskåp med säkringar och en nyare plomberad elmätare monterad utanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elmätare med plombering, text och etiketter, "MADE IN DENMARK" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en nyare elmätare monterad utanpå ett äldre elskåp, synlig plombering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det kan du inte, då den är nätägarens egendom , själva plattan är din, men den är med skruvar i väggen bakom frontkåpan. För att komma åt dom så måste nedre locket tas bort, under sitter två skruv och sen hakas det av uppåt. Inget för dig att jobba med. Du måste ta in en elektrikerfirma som gör jobbet tillsammans med nätägarens tillstånd.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Tusen tack för snabbt och tydligt svar! Även om det inte var det svar jag ville höra haha:) Då vet jag och får släppa detta och göra en mindre gedigen renovering helt enkelt.
 
Såg lustigt ut med gröngul ledare in på brytaren till höger och blå ut på undersidan.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Såg lustigt ut med gröngul ledare in på brytaren till höger och blå ut på undersidan.
Det är inte så konstigt med tanke på all förvirring om hur inkommande N till JFB ska vara märkt. Du kan hitta många exempel i trådar bara här på BH genom åren.

En del hänger sig på om utgående från PEN tas G/G och ev med extra blå märkning, andra väljer blå och pyntar med G/G tejp osv. Påminner lite om biledare både hur ansluta den och vilka slangar mm.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
tommib
Bara för att förtydliga så är "elskåpet" en så kallad mätartavla. Det finns för all del nyare sådana att köpa men det tillför inte så mycket. Iofs kan du köpa en sådan som har en rad för dvärgbrytare längst upp så får du allt som en enhet men det kostar förstås att byta.

Här är ett exempel. https://www.elbutik.se/product.html/garo-matartavla-mtc-111-1

Att notera är att du inte verkar ha en huvudsäkring där, den sitter gissningsvis i trapphuset eller bakom en liten lucka i lägenheten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag ville mest komma åt bakom den gamla kåpan då jag tar bort gammal tapet och skall bredspackla. Jag gillar den gamla stilen på orginalsåpet. Jag avskyr allt som ser nytt ut och hade helst sluppit se den nya mätaren.😁 Men tack ändå!

Kan man ta in en elektriker som sätter dit en mätare med mer gammal stil om man hittar tror ni? Eller är BRF mindre pigga på sådant tror ni?

Ang dragningen av kablar ut från proppskåpet har jag inte den blekaste. Föreningen tog in jobbet i höstas:)
 
Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
Det är inte så konstigt med tanke på all förvirring om hur inkommande N till JFB ska vara märkt. Du kan hitta många exempel i trådar bara här på BH genom åren.

En del hänger sig på om utgående från PEN tas G/G och ev med extra blå märkning, andra väljer blå och pyntar med G/G tejp osv. Påminner lite om biledare både hur ansluta den och vilka slangar mm.
Jo så är det nog. Man har i alla fall försökt göra rätt där med uppmärkningen av pen-ledare du nämner som exempel. Det tycker jag ändå är bra.
 
RoTe
Om du gillar det gamla hade det ju varit kul att montera JFB i en gammal kapsling med lock/lucka och kanske få till någon lucka för elmätaren...
 
  • Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jo så är det nog. Man har i alla fall försökt göra rätt där med uppmärkningen av pen-ledare du nämner som exempel. Det tycker jag ändå är bra.
Om du menar det på bilden här är det ju redan N in på ovansidan så blå hade passat där.
 
F Funkis-Matte skrev:
Jag ville mest komma åt bakom den gamla kåpan då jag tar bort gammal tapet och skall bredspackla. Jag gillar den gamla stilen på orginalsåpet. Jag avskyr allt som ser nytt ut och hade helst sluppit se den nya mätaren.😁 Men tack ändå!

Kan man ta in en elektriker som sätter dit en mätare med mer gammal stil om man hittar tror ni? Eller är BRF mindre pigga på sådant tror ni?

Ang dragningen av kablar ut från proppskåpet har jag inte den blekaste. Föreningen tog in jobbet i höstas:)
Mätaren är inget som elektrikern väljer, utan nätägaren. Och då den enligt lag måste rapportera in uppgifter löpande så är det en modern som gäller.
 
  • Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mätaren är inget som elektrikern väljer, utan nätägaren. Och då den enligt lag måste rapportera in uppgifter löpande så är det en modern som gäller.
OK tack för svar! Allt blir tyvärr bara fulare å fulare. Byggnader, elmätare.. 😂 man känner sig maktlös. Det är bara att släppa taget å ta emot..
 
  • Gilla
Skatudden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.