Hej!
Jag ska installera en vägguttag - direkt på en gipsvägg. Dvs koppling/appartdosan ska inte sitta på någon regel.
Det jag behöver hjälp med att hitta en produkt likt bilden som jag har tagit från denna video på youtube:
Blå apparatdosa för gipsvägg monterad i öppnad gipsskiva, hand pekar på dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har svårt att googla mig rätt. Någon som kan länka eller vet vad jag är ute efter?
Tanken är att det sedan ska sitta en två vägsuttag på den likt denna:
Dubbel vägguttag utan synlig fastsättning för installation i gipsvägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni ett bättre/smidigare förslag så är det välkommet. Tack!
 
O OMLAJA skrev:
Hej.

Är det inte en ROT dosa du söker? Dom har 'vingar' på sidorna som låser mot skivan. Finns flera fabrikat t.ex denna:

[länk]
Det är det säkert, tack!
Något jag behöver tänka på för att vägguttaget ska lira med den eller är typ allt standardmått? För jag antar att vägguttaget skruvas på rot dosan :)
 
Det är standardmått.
 
  • Gilla
met1ns
  • Laddar…
K
Finns överallt, till varierande priser.
 
  • Blå apparat-/kopplingsdosa av plast för elinstallation, 68 x 35 mm, prisangivelse och butiksinfo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Apparatdosa av vit plast med grön skruvring, visad i en webbshop med pris och butiksinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
met1ns
  • Laddar…
Och det är viktigt att hålet blir "precis rätt". Om hålet blir lite för stort, så kan plastflänsen på dosan halka in i hålet.
 
Helt vanliga dosor är ju i allmänhet bättre om man har tillgång till baksidan av skivan.
 
K
D Daniel 109 skrev:
Helt vanliga dosor är ju i allmänhet bättre om man har tillgång till baksidan av skivan.
Såklart!
TS har ju inte sagt något om den saken. 😅 Alla, inklusive jag själv, verkar ha utgått från att det rör sig om ett rotjobb utan tillgång till skivans baksida.

Finns sådan tillgång förordar jag vanlig dosa (ej rot) + lämpligt distansfäste. Kanske lite smältlim till att börja med, så hålls dosan på plats under arbetets gång.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.